Har fått en offert från Sesol AB.

Det gäller en helentreprenad och enligt dom själva så använder de inga externa bolag, utan alla montörer osv. är anställda av dom.

Offerten i korhet:

- 54st Trina 390W Fullblack (25 års produktionsgaranti, 15 års produktgaranti)

- Huawei växelriktare (oklar spec, 10 års produktgaranti)

Allt montagematerial är det 30 års produktgaranti på.

Beräknad årlig produktion - 17 660 kWh (+/- 250kWh)
Värde på produktion / år - 24 640 kr
Återbetalningstid - 10 år
Total besparing över 30 år - 739 200kr
Avkastning - 10%

258.000kr

De har även en bemannad driftcentral som är gratis (alltså ingen månadsavgift).

Allt materiel kommer från Svenska grossister, så att det inte blir några problem med garantier vid eventuell konkurs.

Jag är inte ute efter huruvida det är en ekonomisk investering eller inte. Fördelarna jag ser är ur miljösynpunkt och minskat beroende på det allmänna nätet.

De hävdar att en anläggning motsvarande denna höjer värdet på bostaden med i snitt 14%. Stämmer det så är det i vårt fall en värdeökning som överstiger kostnaden.

Tilläggas ska att i dagsläget har vi mätarskåpet inom hus. Om jag står för materielet så flyttar de ut den gratis. Och ja, jag vet att de måste göra en föranmälan till nätägaren eftersom de äger och måste flytta själva elmätaren.
 
Tillägg: Får en Easee Laddbox 3Fas - 22kW för drygt 10.000kr samtidigt. Då har jag fått 50% rabatt på det.
 
Hej!

Jag blir nyfiken på hur det gick med detta, gick du vidare med Sesol?

vi har också fått en offert och är ganska nära på att gå vidare med dom, säljaren vi träffa var väldigt trevlig och verkade kunna sin sak.
 
B Blah skrev:
Hej!

Jag blir nyfiken på hur det gick med detta, gick du vidare med Sesol?

vi har också fått en offert och är ganska nära på att gå vidare med dom, säljaren vi träffa var väldigt trevlig och verkade kunna sin sak.
Nej, vi gick inte vidare.

Efter att ha förkovrat mig lite och pratat med andra aktörer så fanns det en del att önska.

Vi kommer välja en lokal firma istället.
 
J jim_b skrev:
Nej, vi gick inte vidare.

Efter att ha förkovrat mig lite och pratat med andra aktörer så fanns det en del att önska.

Vi kommer välja en lokal firma istället.
Okej! har du något konkret du vill dela med dig av som du känner saknades hos sesol?
 
B Blah skrev:
Okej! har du något konkret du vill dela med dig av som du känner saknades hos sesol?
Hej,
Jag är också intresserad av att veta om någon har dåliga eller bra erfarenheter av sesol. Vi har skrivit på ett avtal för 28 paneler (Lengi solar, 455 W) men har 14 dagar på oss att bestämma om vi vill gå vidare med köp och installation. Säljaren verkade kunnig, pålitlig och bra men man vet ju aldrig… Jag kommer att kolla även andra firmor men det är intressant om någon har goda/dåliga erfarenheter.
Martin
 
  • Gilla
Blah
  • Laddar…
M martineriksson skrev:
Hej,
Jag är också intresserad av att veta om någon har dåliga eller bra erfarenheter av sesol. Vi har skrivit på ett avtal för 28 paneler (Lengi solar, 455 W) men har 14 dagar på oss att bestämma om vi vill gå vidare med köp och installation. Säljaren verkade kunnig, pålitlig och bra men man vet ju aldrig… Jag kommer att kolla även andra firmor men det är intressant om någon har
M martineriksson skrev:
Hej,
Jag är också intresserad av att veta om någon har dåliga eller bra erfarenheter av sesol. Vi har skrivit på ett avtal för 28 paneler (Lengi solar, 455 W) men har 14 dagar på oss att bestämma om vi vill gå vidare med köp och installation. Säljaren verkade kunnig, pålitlig och bra men man vet ju aldrig… Jag kommer att kolla även andra firmor men det är intressant om någon har goda/dåliga erfarenheter.
Martin
Av förklariga själ så blev våran installation försenad och inte klar först i februari.. det var brist på elektriker men också Eon som hade fullt upp med strömavbrott p.g.a. oväder.. men allt som allt så har iaf vi haft en väldigt positiv upplevelse med Sesol hela vägen från kundbesök till slutinstallation. Vi har 33 st 450 W paneler som ska producera cirka 15000 kWh per år och det är roligt att följa siffrorna dagligen.. har bara gott att säga om Sesol.
M martineriksson skrev:
Hej,
Jag är också intresserad av att veta om någon har dåliga eller bra erfarenheter av sesol. Vi har skrivit på ett avtal för 28 paneler (Lengi solar, 455 W) men har 14 dagar på oss att bestämma om vi vill gå vidare med köp och installation. Säljaren verkade kunnig, pålitlig och bra men man vet ju aldrig… Jag kommer att kolla även andra firmor men det är intressant om någon har goda/dåliga erfarenheter.
Martin
 
Tack för ditt snabba och positiva svar :).
Jag har kikat lite mer på priser från olika firmor och det är ju lite av en djungel.... Men efter en snabbkoll nu ikväll så verkar deras priser faktiskt ganska rimliga. Givetvis kan det kanske bli något billigare om man gör mycket av jobbet själv (typ ECTs approach), men man skall ju ha tid till det också. Vi har rätt mycket annat att göra hemma. Vi kommer att installera på mark (inte på taket) och en del websidor är bara anpassade för att beräkna kostnader m.m. för tak.
Tack igen för snabbt och bra svar!
 
M martineriksson skrev:
Tack för ditt snabba och positiva svar :).
Jag har kikat lite mer på priser från olika firmor och det är ju lite av en djungel.... Men efter en snabbkoll nu ikväll så verkar deras priser faktiskt ganska rimliga. Givetvis kan det kanske bli något billigare om man gör mycket av jobbet själv (typ ECTs approach), men man skall ju ha tid till det också. Vi har rätt mycket annat att göra hemma. Vi kommer att installera på mark (inte på taket) och en del websidor är bara anpassade för att beräkna kostnader m.m. för tak.
Tack igen för snabbt och bra svar!
Det är verkligen en djungeln minst sagt och även fast vi tog in tre olika offerter fick man ingen korrekt jämförelse då alla levererar olika produkter.. men säljaren på sesol kändes genuin och ärlig i mina ögon och sånt är jag svag för. Man kan säkert komma undan billigare om man lägger egentid på det men har man en fastighet med lite mark,djur och ekonomibyggnader så finns det en hel del annat som kräver uppmärksamhet.. Lycka till hursomhelst och hoppas ni blir nöjda oavsett leverantör :)
 
M martineriksson skrev:
Tack för ditt snabba och positiva svar :).
Jag har kikat lite mer på priser från olika firmor och det är ju lite av en djungel.... Men efter en snabbkoll nu ikväll så verkar deras priser faktiskt ganska rimliga. Givetvis kan det kanske bli något billigare om man gör mycket av jobbet själv (typ ECTs approach), men man skall ju ha tid till det också. Vi har rätt mycket annat att göra hemma. Vi kommer att installera på mark (inte på taket) och en del websidor är bara anpassade för att beräkna kostnader m.m. för tak.
Tack igen för snabbt och bra svar!
Hej. Hos grannen är sesol just nu. Jag vet inget om pris eller så men jag har fotat lite med teleobjektiv och det ser bra ut.

Jag håller på och installerar själv på markstativ jag byggt. Jag har också noterat att för oss "markare" så verkar det inte finnas så många firmor som är intresserade.
Det kan jag tycka är lite synd, men för takmontage så går det 13 firmor på dussinet, ungefär :D
Jag har också ganska mycket att göra men skulle man få detta gjort så var det tydligen bara att att kavla upp ärmarna själv.
 
  • Gilla
Blah
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Hej. Hos grannen är sesol just nu. Jag vet inget om pris eller så men jag har fotat lite med teleobjektiv och det ser bra ut.

Jag håller på och installerar själv på markstativ jag byggt. Jag har också noterat att för oss "markare" så verkar det inte finnas så många firmor som är intresserade.
Det kan jag tycka är lite synd, men för takmontage så går det 13 firmor på dussinet, ungefär :D
Jag har också ganska mycket att göra men skulle man få detta gjort så var det tydligen bara att att kavla upp ärmarna själv.
Tack till er båda för bra svar.
Jag tyckte också att säljaren från sesol var tydlig och bra, så där har vi samma bild.
Och jag har också noterat att många firmor och deras hemsidor är helt inriktade på takmontage. Vi som vill sätta paneler på mark är kanske ganska få. Men sesol hade inga problem att hantera det alls. Jag har också snackat med lite folk under dagen och det verkar som att marknaden och priskonkurrensen har mognat såpass att prisskillnaderna mellan olika firmor för samma effekt är relativt små. I det läget är jag benägen att välja sesol då de har ett helhetskoncept, t.ex. med fjärrövervakning av produktion och funktion.
Tack igen!
 
elajomannen,

Vad har du som markstativ? Jag kollade för något år sedan på pris för markstativ för solceller, och själva markstativet var väldigt dyrt. Det var frågan markstativ av aluminium för ca 20 st paneler och ca 1000 - 1200 kr/panel. Då ingick inte markfundament eller jordpålar. Det är betydligt dyrare än montagematerial för tak, ca dubbelt pris.
 
A Arnodt skrev:
elajomannen,

Vad har du som markstativ? Jag kollade för något år sedan på pris för markstativ för solceller, och själva markstativet var väldigt dyrt. Det var frågan markstativ av aluminium för ca 20 st paneler och ca 1000 - 1200 kr/panel. Då ingick inte markfundament eller jordpålar. Det är betydligt dyrare än montagematerial för tak, ca dubbelt pris.
Hej. Jag håller på och färdigställer det sista på msrkstativet nu. 20 betongplintar och tryckt virke. På det skruvar jag fast standard montsgeskenor och klämmor. Byggt i Vinkel. Sydost-Sydväst. För 40 paneler. 16 kwp.
Huawei växelriktare. Pris ? Vet ej. Kanske 120 000 kr när det är klart. Köpte det mesta i vintras innan priserna började glida iväg.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Aha du gör med betongplintar som du gräver ner och sedan bygger träställning.
Jag tänker på vad själva markställningen kostar, inte hela anläggningen. Som sagt enbart markställning i aluminium kostar väldigt mycket ca 1000 - 1200 kr/panel.

Det ska finnas jordskruvar som skruvas ner i marken, alltså för markstativ. Men man kanske måste ha en maskin för att skruva ner dem i marken och då blir der säkert väldigt dyrt för ett litet markstativ.
 
A Arnodt skrev:
Aha du gör med betongplintar som du gräver ner och sedan bygger träställning.
Jag tänker på vad själva markställningen kostar, inte hela anläggningen. Som sagt enbart markställning i aluminium kostar väldigt mycket ca 1000 - 1200 kr/panel.

Det ska finnas jordskruvar som skruvas ner i marken, alltså för markstativ. Men man kanske måste ha en maskin för att skruva ner dem i marken och då blir der säkert väldigt dyrt för ett litet markstativ.
Min markställning kostar ca 20000 inkl montagedetaljer. Sedan tillkommer jag ska bjuda han som lånar ut sin traktor på något roligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.