Hej


Jag uppskattar om någon kan hjälpa till här
Jag vill gjuta poolväggar och det krävs betong c25 eller c30 i tryckhållfasthet

Jag vill blanda cement själv ,dem här har jag hemma

standard cement
0-4 stenmjöl
8-16 Makadam

Jag vill ha hjälp med receptet för att nå bra resultat.
 
Antar att du tänker blanda betong och inte cement.
Inget jag skulle ge mig in på till ett stort poolprojekt av flera anledningar.

Här har du exempel på blandningsförhållanden https://www.cementa.se/sv/betongarbeten
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
Blir nog svårt om du har en 100l tombola, har du så du kan blanda en kubik i stöten så kan det nog funka
 
Är det isolerblock som skall fyllas så blir det många omgångar i tombolan innan du är klar. Till vår 3x7m gick det nästan 4m3 bara i väggarna. Typ lika mycket till plattan.

En 100l tobola fixar typ 20l betong åt gången.
 
N Nidde_mr skrev:
Hej


Jag uppskattar om någon kan hjälpa till här
Jag vill gjuta poolväggar och det krävs betong c25 eller c30 i tryckhållfasthet

Jag vill blanda cement själv ,dem här har jag hemma

standard cement
0-4 stenmjöl
8-16 Makadam

Jag vill ha hjälp med receptet för att nå bra resultat.

Jag vill gjuta med cement inte betong (gör egen betong)
Det går åt endast 1,4kb till mina pool väggar
Och jag har tillgång till 280liter tombola
 
Cement är pulvret, betong är den färdiga produkten bestående av cement ballast sand mm
 
  • Gilla
GoGetLost och 4 till
  • Laddar…
N Nidde_mr skrev:
Hej


Jag uppskattar om någon kan hjälpa till här
Jag vill gjuta poolväggar och det krävs betong c25 eller c30 i tryckhållfasthet

Jag vill blanda cement själv ,dem här har jag hemma

standard cement
0-4 stenmjöl
8-16 Makadam

Jag vill ha hjälp med receptet för att nå bra resultat.
Har du kalksten och möjlighet att bränna den? Utan kalk ingen cement och utan cement ingen betong, jag rekommenderar att du köper färdig betong inkl leverans om du saknar förmåga att läsa på standardcementens förpackning hur du ska blanda betong.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du kalksten och möjlighet att bränna den? Utan kalk ingen cement och utan cement ingen betong, jag rekommenderar att du köper färdig betong inkl leverans om du saknar förmåga att läsa på standardcementens förpackning hur du ska blanda betong.
Jag trodde inte att det är så bökigt med att blanda cement själv
När jag ringde för att beställa sand då sa grus kille jag har stenmjöl 0-4 istället för sand för att ingen använder sand längre

Jag hade kollat och läst lite på olika recept men jag hittade inte en enda recept med stenmjöl 0-4 många skriver att den är för fin material och för dyrt ,men nu jag har stenmjöl
Angående kalk eller bränna det har jag inte läst eller tänkt på det , för att i dem flesta recept skriver dem antingen sand eller 0-8 grus
Så pratar dem om hur många delar det går år

Men om ni som är kunniga rekommenderar inte att jag blandar då ska jag inte göra det , därför jag frågar för att jag vet att det finns många som är kunniga och vill dela med sig .
 
N Nidde_mr skrev:
Jag trodde inte att det är så bökigt med att blanda cement själv
När jag ringde för att beställa sand då sa grus kille jag har stenmjöl 0-4 istället för sand för att ingen använder sand längre

Jag hade kollat och läst lite på olika recept men jag hittade inte en enda recept med stenmjöl 0-4 många skriver att den är för fin material och för dyrt ,men nu jag har stenmjöl
Angående kalk eller bränna det har jag inte läst eller tänkt på det , för att i dem flesta recept skriver dem antingen sand eller 0-8 grus
Så pratar dem om hur många delar det går år

Men om ni som är kunniga rekommenderar inte att jag blandar då ska jag inte göra det , därför jag frågar för att jag vet att det finns många som är kunniga och vill dela med sig .
Förstår du skillnaden på cement och betong?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är inga som helst problem att blanda betong själv men eftersom du har ett konstruktionskrav på C25/30 så får du bekymmer.
Nu är det inte något jättehögt krav men lika fult så måste du veta fukthalten i din ballast för att kunna räkna ut hur mycket vatten du ska tillsätta.
Som du förstår så blir det inte lätt. Om du absolut vill blanda själv så rekommenderar jag grovbetong på säck då behöver du bara mäta upp vattnet för att få en betong som klarar kraven.
 
  • Gilla
wrang och 3 till
  • Laddar…
Hej!

På cement säckarna jag köper brukar det finnas ett enkelt recept:
20kg cement
36 liter sand
32 liter makadam
12 liter vatten

Men som folk redan skrivit beror mängden vatten mycket på hur mkt vatten som redan finns i din sand eller stenmjöl.
Mindre vatten ger generellt bättre betong. När du blandat några hundra säckar så får du in känslan

Nu har du ju krav på en specifik kvalité på betongen. Kanske kan du kosta på dig att köpa en säck med betong, blanda i rätt mängd vatten och därefter försöka efterlikna den "smetens" konsistens?

Sen är det oerhört viktigt att armera väl och vibrera betongen för att få ut luften.

Men du kanske kan börja med nåt enklare projekt och jobba dig upp till poolen?
 
  • Gilla
Nidde_mr
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är inga som helst problem att blanda betong själv men eftersom du har ett konstruktionskrav på C25/30 så får du bekymmer. Om du absolut vill blanda själv så rekommenderar jag grovbetong på säck då behöver du bara mäta upp vattnet för att få en betong som klarar kraven.
om man köper grovbetong 1000KG SUPER BAG så är den enligt specen
Tryckhållfasthet C32/40 är den bättre då än 25/30?
 
wrang wrang skrev:
om man köper grovbetong 1000KG SUPER BAG så är den enligt specen
Tryckhållfasthet C32/40 är den bättre då än 25/30?
Jag säkert den är starkare , men i och med jag har köpt redan en mängd med stenmjöl 0-4 och makadam 8-16 , jag var ute efter en bra recept
 
wrang wrang skrev:
om man köper grovbetong 1000KG SUPER BAG så är den enligt specen
Tryckhållfasthet C32/40 är den bättre då än 25/30?
Ja högre siffror innebär högre tryckjållfasthet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.