Hej!

märkte att nedre delen av radiatorn var kall. Öppnade locken och såg att dem var halvt inskruvade. Ska dem vara det? Eller ska jag öppna dem helt?

tack!
 
  • Nedre del av vit radiator med halvt inskruvade ventiler och uppvikta rör mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja och nej.
OM själva termostatventilen har förinställning så ska avstängningsventilerna (normalt bara en, returventilen på returen) vara fullt öppna.
Men om det inte finns någon förinställning i termostatventilen så behöver man justera in rätt flöde på annat sätt, å då kan man göra det med returventilen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja och nej.
OM själva termostatventilen har förinställning så ska avstängningsventilerna (normalt bara en, returventilen på returen) vara fullt öppna.
Men om det inte finns någon förinställning i termostatventilen så behöver man justera in rätt flöde på annat sätt, å då kan man göra det med returventilen.
hej. Tack för svar. Jag har en gammal termostat och brukar plocka bort dem då behovet inte finns att ändra.

När du säger ”justera in rätt flöde” hur vet man vad som är rätt flöde? Märker man av det på något sätt på själva radiatorn? eller kan det påverka andra radiatorer i slingan?

Gammal termostat avlägsnad från radiator, med synlig ventilpinne och anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en gammal termostat som används för att reglera värme i radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Själva termostaten (som du tar bort) har ingenting med injusteringen att göra utan den görs i termostatventilen, i vissa tar man bort packboxen för att kunna justera.
I följande inlägg visar jag två olika termostatventiler, en med och en utan förinställning,
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaerme-i-kaellaren.445861/page-2#post-4672156

I följande inlägg så har jag lagt upp flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Jag har justerat in våra termostatventiler själv.
Jag började med att ta bort alla termostater samt öppna alla termostatventiler till max.
Sen justerade jag in reglercentralen gällande kurvlutning och förskjutning.
Sen mätte jag tillopstemperatur & returtemperatur på varje radiator samt rumstemperaturen och skrev ner alla värden.
Ströp sedan flödet så att jag fick ca 10° i difftemperatur mellan tillopp & retur.
Sen mätte jag tillopstemperatur & returtemperatur på varje radiator samt rumstemperaturen och skrev ner alla värden igen.
Ströp sedan flödet på de radiatorer som hade varmare i rummet än vad vi vill ha.
Satte dit termostaterna och ställde in dom för att hålla ca 1° över gällande ”vill ha” rumstemperatur, på så sätt stryps radiatorn i enstaka rum när det blir extra värmetillförsel (datorer, personer, etc).https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Själva termostaten (som du tar bort) har ingenting med injusteringen att göra utan den görs i termostatventilen, i vissa tar man bort packboxen för att kunna justera.
I följande inlägg visar jag två olika termostatventiler, en med och en utan förinställning,
[länk]

I följande inlägg så har jag lagt upp flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]

Jag har justerat in våra termostatventiler själv.
Jag började med att ta bort alla termostater samt öppna alla termostatventiler till max.
Sen justerade jag in reglercentralen gällande kurvlutning och förskjutning.
Sen mätte jag tillopstemperatur & returtemperatur på varje radiator samt rumstemperaturen och skrev ner alla värden.
Ströp sedan flödet så att jag fick ca 10° i difftemperatur mellan tillopp & retur.
Sen mätte jag tillopstemperatur & returtemperatur på varje radiator samt rumstemperaturen och skrev ner alla värden igen.
Ströp sedan flödet på de radiatorer som hade varmare i rummet än vad vi vill ha.
Satte dit termostaterna och ställde in dom för att hålla ca 1° över gällande ”vill ha” rumstemperatur, på så sätt stryps radiatorn i enstaka rum när det blir extra värmetillförsel (datorer, personer, etc).
jahapp. Det där var en helt ny värld för migFår sätta mig ner o läsa på vid nåt tillfälle. Det du nämnt ovan precis, vad är det till för? Justera temperaturen i rummet? eller är det något som påverkar andra radiatorer i hemmet? Dvs om jag har det felinställda vad är konsekvensen?

Det jag gjorde idag är att gå igenom alla ventiler och kollat så alla är öppna till Max (vilket dem var). Radiatorn jag hade problem med öppnade jag helt. Jag tror det löste problemet då jag känner att värmen är tillbaka på den nedre delen av radiatorn.

Jag tror inte jag har den ”förinställda” typen såsom du skriver. Just nu är alla öppna. Jag försöker förstå syftet med att justera returen. Vad påverkar det i ett värmesystem, är det värmen i rummet? Kan det påverka andra radiatorer som ev blir kalla? Dvs behöver jag göra den komplicerade processen du gjorde för att veta om det är rätt inställt?
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
eller kan det påverka andra radiatorer i slingan?
Ja, i allra högsta grad. Går allt flöde genom ett element så blir det inte mycket över till de andra.
 
useless useless skrev:
Ja, i allra högsta grad. Går allt flöde genom ett element så blir det inte mycket över till de andra.
Då ska vi se om ja förstått det här med justering av flödet rätt:

1. Felaktig justering kan påverka andra radiatorer i systemet så att vissa blir kalla. Det påverkar även värmen i rummet.

2. Två sätt att justera flödet. Har man den förinställda ventilen så justeras flödet till radiatorn där. Returen ska då vara helt öppen.

3. Har man Inte den förinställda ventilen så justerar man istället flödet i returventilen.

Frågan som återstår. Jag har just nu alla radiatorer med helt öppna returventiler. OM en radiator någonstans i slingan inte blir varm så kan det alltså vara så att jag ska justera flödet på radiatorn innan? Eller behöver det göras på alla?
 
Ungefär så. Dock är det svårt att justera på måfå, utan man behöver ta reda på hur radiatorerna är kopplade, ungefär hur stor del av flödet respektive radiator ska ha och vad man har för ventiler. Då är det ganska enkelt att göra en grundinställning man sen kan utgå ifrån för att finjustera.
 
Förinställningen är till för att alla radiatorer i hela värmekretsen ska få tillräckligt med värme/energi oberoende om de sitter början av slingan eller i slutet av slingan.

Radiatorer i början av slingan behöver strypas mer än vad radiatorer i slutet, men det hänger också på hur stora radiatorerna är i förhållande till rummets storlek, en större radiator behöver strypas mer än ett mindre för samma rumsstorlek.

Kalle91 Kalle91 skrev:
OM en radiator någonstans i slingan inte blir varm så kan det alltså vara så att jag ska justera flödet på radiatorn innan? Eller behöver det göras på alla?
Det kan vara så att ventilkäglan i termostatventilen har fastnat i intryckt/strypt läge. Genom att motionera stiftet så kan ventilen börja fungera, eventuellt kan man knacka försiktigt men distinkt på själva ventilhuset så kan ventilkäglan släppa.
Man kan även strypa/stänga alla andra radiator-/termostatventiler för att ge högre tryck på ventilkäglan som sitter fast.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Förinställningen är till för att alla radiatorer i hela värmekretsen ska få tillräckligt med värme/energi oberoende om de sitter början av slingan eller i slutet av slingan.

Radiatorer i början av slingan behöver strypas mer än vad radiatorer i slutet, men det hänger också på hur stora radiatorerna är i förhållande till rummets storlek, en större radiator behöver strypas mer än ett mindre för samma rumsstorlek.



Det kan vara så att ventilkäglan i termostatventilen har fastnat i intryckt/strypt läge. Genom att motionera stiftet så kan ventilen börja fungera, eventuellt kan man knacka försiktigt men distinkt på själva ventilhuset så kan ventilkäglan släppa.
Man kan även strypa/stänga alla andra radiator-/termostatventiler för att ge högre tryck på ventilkäglan som sitter fast.
stort tack för all info, uppskattas
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej!

märkte att nedre delen av radiatorn var kall. Öppnade locken och såg att dem var halvt inskruvade. Ska dem vara det? Eller ska jag öppna dem helt?

tack
Du måste låsa ut de för att få värme i radiatorer
 
N Nour Yassin skrev:
Du måste låsa ut de för att få värme i radiatorer
Kan vara bra och läsa hela tråden innan man svarar.
Sen är tråden två år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.