Vi ska bygga ett stenhus. Det blir ett 1 1/2 planshus på ca 120 m2 platta. Jag brukar läsa många av inläggen här och man lär sig mycket om det mesta.
Nu till min fundering.

Jag har pratat med byggare och läst på vad som sägs hos de olika leverantörerna av stenprodukter. Dels Finja med sina isoblock och Yxhult med sina lättbetongblock. Det finns ju flera tillverkare men det är väl de materialen som konkurrerar och båda har väl sina fördelar.

Hur är det egentligen med fukten, både under bygget med regn på fasaden innan man putsat och efter när huset är klart? Jag har hört att tillverkare börjar dra öronen åt sig eftersom en del börjar få problem med sina hus. Finjas block har ju en isolering i mitten och fukten går väl inte igenom den? Finns det risk att fukten blir kvar där och skapar problem? Finns det risker när man putsar sitt stenhus med ex Sto att fukt stannar kvar i ytterväggarna?

Är fuktriskerna större eller mindre när man tjockputsar med bruk jämfört med en tunn puts typ Sto, på utsidan?

Finns det någon som är insatt i detta så blir jag glad. Jag vågar inte välja material innan jag har svaren. Eller är det så att jag oroar mig i onödan?

Erwe
 
Det skall inte vara någon större skillnad mellan de olika lösningarna.
Tänk bara på att väggarna avger fukt upp till ett år efter de byggts.
 
Mitt hus är byggt med isoblock (28 cm exkl puts på bägge sidor). Jag är själv förundrad över att energiåtgången det första året legat så lågt - efter allt jag hört om att det tar en tid innan huset torkat ut. Jag har elvärme i plattan och kompletteringsvärmer med liten pelletskamin i vardagsrummet. Första året i sydsverige, kustnära, blev totalt under 10.000 kr inkl hushållsel och en pall pellets. Huset är litet - 106 kvm i 1,5-plan.
 
Tror att det kan vara värt en fundering!
STO är en plastbaserad puts och är då troligen betydligt tätare än en traditionell puts.
Om detta ger ngn ökad skaderisk?
Vi har inte sett skador med STO på stenhus. ?
 
För mig känns det lite fel att sätta STO-puts på ett stenhus.
Jag skulle köra på hederlig tjockputs.

/ PJ
 
Tack för svaren.

Jag tror nog att huset blir välisolerat och energisnålt. En del säger att man inte behöver satsa på "dyra" uppvärmningssystem typ bergvärme utan att det räcker med en luftvärmepump. Jag kommer att lägga ett vattenburet golvvärmesystem i hela huset och sedan klinker. Jag inbillar mig att det blir det mest energieffektiva sättet. Har jag fel? Vilken typ av panna återstår att se.

Sen det här med fukten. På något sätt känns det bra med ett yttre skal som skyddar, typ STO, för att hålla fukten ute. Vad jag förstår är det det mest populära systemet bland flerfamiljshus. Det har väl också fördelen med att det inte spricker eftersom det har en viss töjbarhet i sig själv. Vanlig tjockputs blir väl helt "stumt" med större risk för sprickor på väggen, eller?

Jag har sett flera hus som har putsats med vanlig puts och det dröjer inte mer än något år eller så. Sen lossnar puts och man får reparera små ytor lite här och var. Är det så eller handlar det om hantverkare som inte gör rätt. Man ser ofta att man knappt hinner mura stommem förrän man putsar fasaden. Är jag onödigt bekymrad över frågan med fukt kanske?

Erwe
erwe
 
erwe skrev:
Sen det här med fukten. På något sätt känns det bra med ett yttre skal som skyddar, typ STO, för att hålla fukten ute. Vad jag förstår är det det mest populära systemet bland flerfamiljshus. Det har väl också fördelen med att det inte spricker eftersom det har en viss töjbarhet i sig själv. Vanlig tjockputs blir väl helt "stumt" med större risk för sprickor på väggen, eller?
erwe
STO håller fukten ute men den håller lika bra fukten inne .... Det är svårt att få vattentätt fasad och när fukten kommer in är det bäst att den kan snabbt komma ut utan att fasaden påverkas negativt, tycker jag. Så fungerar en tjockputs målad med färg som inte stopar vatten att vandra in och ut ( KC-färg, kalkfärg, silikatfärg). Kapilärkrafter bidrar till att väggen torkar snabbare. Fuktiga väggar isolerar dålig och man kan få frostskador.

Målar man puts med tätt färg och/eller putsar med styvare material än underlaget så kan man få dom sprickor och skador som du har sett. Jag vet inget om moderna putssystem.... har bara läst om hur en gammal putsfasad är tänkt att fungera....
gaia
 
Om man nu murar upp fasaden med något av de två materialen, och sedan väntar med att putsa tills nästa år. Är något av systemen då att föredra? Båda två tar ju till sig fukt under vintern men är det inte så att lättbetongen tar åt sig mycket mer än Leka? Vad kan hända om huset står för länge utan ett skyddande tak? Då kommer fukten in både från utsidan men även från insidan på betonggolvet.
 
Jag glömde en sak, fast det hör kanske hem på ett annat forum. Kan man gjuta plattan på mark med 30 cm isolering under och med ingjutna vattenslingor för golvvärme och sedan låta plattan ligga obebyggd över vintern? Jag har hört att man ska fylla rören med någon typ av köldskydd, typ glykol för att hindra frostskador på rören. Måste man lägga någon typ av isolering över plattan så länge det finns frostrisk?
 
erwe skrev:
Jag glömde en sak, fast det hör kanske hem på ett annat forum. Kan man gjuta plattan på mark med 30 cm isolering under och med ingjutna vattenslingor för golvvärme och sedan låta plattan ligga obebyggd över vintern? Jag har hört att man ska fylla rören med någon typ av köldskydd, typ glykol för att hindra frostskador på rören. Måste man lägga någon typ av isolering över plattan så länge det finns frostrisk?
Alltså, om rören inte är fyllda med vatten föreligger ingen risk för frostskador på rören. Däremot är solen skadlig om all plast upp ur plattan inte är övertäckt.
Jag hade åtminstone täckt över alla slanguppstick, golvbrunnar, golvvärmefördelare, avloppsrör mm med något lämpligt. Sopsäckar kanske?

På firman jag jobbar som betongare, kastas rördetaljer som legat ute för länge därför att solen gör plasten skör.
 
Tack Gallimatias
Då är det inte sulan i sig själv som är känslig. Bra att veta.
Erwe

Nu ska jag surfa runt bland allt annat nyttigt på forumet.
 
Hej
Att putsen spricker med "trad" putsmetoder måste bero på utförande/utförare.
Sitter med ett putsat Siporexhus som fyller 56 år i år. Aldrig omputsat och enda puts-släppet är vid ytterdörren där karmen släppt. Ytan är ca 200 kvm grov spritputs.
Så om man väljer bort trad. puts så inte kan det vara för bristande hållbarhet. / LOB
 
Jag håller med dig LOB. Detta gäller nya hus eller någon med bara några år på nacken som jag har sett. Det verkar som om att en del av dagens hantverkare inte håller måttet och gör ett bra jobb. Eller kan det bero på materialen som används? Vanlig tjockputs görs väl alltid med samma "gamla" putsbruk, eller finns det olika produkter som benämns som traditionell puts?

Erwe
 
Hej!

Vi har byggt ett stenhus som blev klart i våras. Byggt med HHCelcons block 36 cm tjocka.
Vi har valt tjockputs både invändigt och utvändigt. Färgsystemet blev sedan Tikkurila (silikat invändigt och en annan blandning utvändigt) Detta system medger att materialet andas.
Vi är supernöjda!

En fråga dock de hus du sett med tjockputs som släppt efter ett par år vilket underlag har det varit? Riktig sten eller trä med cellplast på? ;)

Hälsningar

Jesper
 
K
Tjockputs på cellplast är ytterst ovanligt. Tror inte det finns nån tillverkare som rekommenderar det faktiskt.
Underlaget i sig spelar inte alltid huvudrollen. Putsbäraren gör det dock. Tänk på alla reveterade trähus som står år ut och år in utan problem. Handhavande, putsbärare, materialval... många faktorer spelar in.
Sen är väl egentligen "riktig sten" en tolkningsfråga. Riktig sten för mig är natursten typ granit, marmor osv. Varken leca, tegel eller lättbetong faller inom mina ramar för riktig sten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.