Jag håller på att förbereda för ett nytt badrum i ett prefabhus. När jag tog bort gamla plastmattan visade det sig att det inte fanns något flytspackel. Istället har man byggt fallet i spånskivor förutom i själva duschhörnan där det var någon form av masonit som hade limmats på ett undergolv av spånskivor. Nu har jag med stämjärn hackat bort hela masonitbiten och då visar det sig att även undergolvet har fall. På den här 90x90 cm biten så skiljer det sig 17 mm från kant till där gamla golvbrunnen satt.
Nu är min fundering ifall man kan spackla med något och sedan limma och skruva på en ny spånskiva ovanpå. Någon som vet?
Alternativet är att såga bort undergolvet och sedan regla upp längs kanterna och lägga dit en ny spånskiva på reglarna. Problemet med det är att eftersom det gamla undergolvet har lite fall medan det nya kommer att bli rakt så är det svårt att få stöd överallt på de nya reglarna och skarven riskerar att bli svagare än det övriga.
Någon som har något tips?
 
  • Renoveringsarbete på ett badrumsgolv i prefabhus, visar avlägsnad masonitbit och ojämnt spånskiveundergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du inte ha fall på golvet?
 
useless useless skrev:
Ska du inte ha fall på golvet?
Jodå, men för att flytspackla så tror jag inte att det där undergolvet räcker som underlag. Eller?
 
Det är svårt att säga utifrån beskrivningen... Men om spånskivorna är lika stabila som vanliga golvspånskivor borde det inte vara något problem att spackla direkt på? Är dom för klena eller om det är för glest mellan golvbjälkarna så lär du väl ändå behöva riva ut dom och bygga nånting bättre?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är svårt att säga utifrån beskrivningen... Men om spånskivorna är lika stabila som vanliga golvspånskivor borde det inte vara något problem att spackla direkt på? Är dom för klena eller om det är för glest mellan golvbjälkarna så lär du väl ändå behöva riva ut dom och bygga nånting bättre?
useless useless skrev:
Det är svårt att säga utifrån beskrivningen... Men om spånskivorna är lika stabila som vanliga golvspånskivor borde det inte vara något problem att spackla direkt på? Är dom för klena eller om det är för glest mellan golvbjälkarna så lär du väl ändå behöva riva ut dom och bygga nånting bättre?
Det borde vara ok. Det är 22 mm spån på lister som satts på reglarna och verkar stabilt. Jag kommer också att stärka upp extra kring golvbrunnen med kortlingar så det kanske räcker.
 

Bästa svaret

Borde vara tillräckligt. Vad ska du ha för ytskikt?
 
  • Gilla
patrick356
  • Laddar…
useless useless skrev:
Borde vara tillräckligt. Vad ska du ha för ytskikt?
Nu blir det klinker istället för plastmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.