FaffeF
Kör Makita 18V. Med 2Ah-batteri så blir skruvdragaren bra mycket smidigare, och det räcker utmärkt för allt utom att skruva en altan.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja, listan kan ju så klart göras oändligt lång ;)

Men flyttar snart till hus, ca 900kvm tomt (ca 350kvm gräsmatta).
Robotgräsklippare kommer att införskaffas, men kanske inte från dag ett.
Förutom gräsklippare och grästrimmer, vad "måste" man ha, vad har underlättat för dig och vad var det onödigaste köpet?

Lövblås kommer nog skaffas, men med tanke på tomten är den kanske lite "overkill", men smidigt att blåsa rent på uppfarten, torka bilen med osv osv :)

Andra saker man behöver?

Tänker i första hand batteridrivna, vilket system har du valt? Hade du valt samma om du började om?
Vilka ska man akta sig för?

/Jocce
Högtryckstvätt, den är väldigt användbar när du har hus.
 
magnuse74 magnuse74 skrev:
Konstig fråga. Man "behöver" alla typer av maskiner som någonsin tillverkats. Hade jag haft råd hade jag haft en asfaltläggare och vält....
Inte att förglömma, en väghyvel att fixa till uppfarten.
Protte
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Satt i samma sits för något år sedan och funderade på vilket märke jag skulle gå på för batteridrivet. Landade i Makitas 18V-serie men insåg efter ett tag att jag ville komplettera med Ryobis 18V. Detta pga att Ryobi har fler typer av verktyg än Makita, och känns mer anpassat för hemmapulare.

Så nu köper jag "tyngre" verktyg, som jag vet att jag kommer använda mycket och som är mer krävande, i Makita-serien och billigt slitochsläng i Ryobi-serien. T.ex. skruvdragare/slagborr/vinkelharry = Makita, grovdammsugare = Ryobi. Jag köpte dock en sticksåg från Ryobi nyligen och där ångrar jag att jag snålade och inte tog Makitas...

Hade gått på samma spår om jag började om på nytt, dvs 2 olika spår. Men hade kanske valt Milwaukee istf Makita. Inte för att någon av Makitas produkter gjort mig besviken utan mer för att Milwaukee verkar ge mer bang for the buck.

Sen verkar ingen i tråden ha nämnt 3D printer. Ett måste för ett hus (och lägenhet) :D
 
Fulkemisten
R rasssta skrev:
Sen verkar ingen i tråden ha nämnt 3D printer. Ett måste för ett hus (och lägenhet)
Även fräs, förslagsvis handöver som kan monteras i bord är ju ett måste. Det är ju lite som en 3D-printer fast för trä.
 
Inga maskiner och verktyg är onödiga… :)
Jocce81 Jocce81 skrev:
Grejen är att gårdsplanen är...liten. Plats för 2-3 bilar max (+ att hon gillar motionen med att skotta), så ja, t.om jag tycker Snöslunga etc är onödigt, men ;)

Kompressor kommer köpas, vet ej vilken ännu bara, Gerkap, byggdammsugare etc kommer om / när behovet finns :)
Multimasterverktygen har jag aldrig riktigt förstått grejen med, men är det helt enkelt att man kan köra mer finlir vid håltagnnig/urkapning etc?

/Jocce
 
T
Fiskars maskrosverktyg är ovärderligt! En bra pannlampa och IR-termometer är fint också. Laserpass och Essves verktyg för expanderplugg är guld värt om du ska sätta upp prylar. Uppfällbar lövsäck. Kompostkvarn om du har mycket buskar och ris. Lövblås är lyx men jäkligt smidigt för att kratta/borsta rent gångar. En lätt trimmer för att fixa det gräsklipparen inte kommer åt samt snygga till runt plattor etc. Jag kör mest Ryobi, funkar fint, köper du på Bauhaus så har du åtminstone fem års garanti.

Mest onödiga köp är nog grässax, både handhållen och en variant med långt handtag på hjul har jag slängt bort pengar på.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja, i denna tråden var jag mest inne på Elektriska trädgårdsmaskiner/verktyg...men ja det finns ju oändliga mängder med saker man kommer "behöva" mer eller mindre.

Varit sugen på Makita också, men man blir ju också lite påverkad av Ryobis reklamer ;)
Verkar dock som att Makitas grejer inte är så satans mycket dyrare än Ryobis :)


/Jocce
Makita alla dagar i veckan men köp de borstlösa! De drar mindre batteri och håller betydligt bättre
 
Fulkemisten
Sen har vi ju även svets. 20A MMA räcker första månaderna så kan du uppgradera efter typ 16-20 veckor till TIG eller MiG beroende på dina behov och möjligheter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Heij83
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tack :)

Ja har tänkt på det där med en slagskruvdragare. Känns kompakta och smidiga. Skulle jag ha några stora projekt, t.ex. en altan på g hade det varit givet. Men då huset i princip är helrenoverat har jag inga stora projekt på g. Så behovet för en med riktig chuck är ju egentligen större, så känns "onödigt" med två maskiner. Men får fundera lite :)


/Jocce
Inte onödigt alls. Jag använder i stort bara slag skruvdragaren, liten smidig känslig, den är suverän. Borrmaskin/skruvdragare med chuck är bra att ha men används betydligt mer sällan.

Som påpekats tidigare så är Makitas baterisystem perfekt, jag hade inte ens tittat åt Ryobi (har haft det innan) vilket jag upplever som mycket sämre.

slagskruvdragare
Borrmaskin modell lite kraftigare
Multiverktyg
Cirkelsåg
Sänksåg
Sticksåg
Överhandsfräs.

det hade jag satsat på
 
En miniskotare är ett måste, för du har väl vedeldning? Du måste genast prata med sambon, lägg ut texten väl.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
En miniskotare är ett måste, för du har väl vedeldning? Du måste genast prata med sambon, lägg ut texten väl.
Man behöver inte prata med sambon alls. Man ser bara till att viss del är hans lön.
Sen köper man sina leksaker när sambon är på jobbet, och när sambon kommer hem och undrar om den där skotaren är ny så säger man bara att näääää den har varit här hela tiden....

:D

(man behöver inte fråga sambon, inte jag iallafall :D )
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Denna spade är skön när man står på knä och gräver (nånstans finns det en barn variant som passar just barn). Stadigare än alla andra jag sett
Rostfri Joraform spade med vaxat askträhandtag displayad vertikalt mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter snart tre år i hus har behovet av prylar ökat mest hela tiden och en stor mängd har också införskaffats. De jag har haft mest nytta av och också använt mest är:
Skottkärra
Släpvagn
Spett
Spadar
Skruvdragare
Slagborr
Snöskyfflar
Stegar
Slägga
Kratta
Räfsa
Kap och gersåg
Cirkelsåg
Multiverktyg
Gräsklippare
Yxa

Nästan allt börjar på S. Kanske kan ha det som tumregel, att skaffa grejer som börjar på S, så klarar man det mesta ;)
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
galento
R Rkarlsson skrev:
(man behöver inte fråga sambon, inte jag iallafall :D )
Samma här , men känner flera "tofflar" som är hårt hållna.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.