D Dilato skrev:
Nej, jag bor i Villa i södra skåne och förbrukar max 11000 kWh.

Mystisk prissättning, Dyrare i Norr, dyrare i Syd?

Nya prislistan:
Nord: 16 A, över 8 000 kWh/år 642,50kr/mån 24,40 öre/kWh
Stockholm: 16 A, över 8 000 kWh/år 317,50kr/mån 17,00 öre/kWh
Syd: 16 A, över 8 000 kWh/år 462,50kr/mån 24,25 öre/kWh
Under lång tid har vi matats med den stora prisskillnaden för kwh-förbrukningen mellan de olika Elområdena (1, 2, 3, 4) och att det är dyrast i elområde 4 och minst dyrt i elområde 4. Vad vi får betala beror vilken typ av avtal vi tecknat (fast pris el. Rörligt, elbolag..) Det som inte framkommit är att själva Elnätsabonnemanget är dyrast i Elområde 1 och minst dyrt i elområde 3. Elnätsabonnemanget kan vi inte byta till någon annan leverantör utan det är fast till det elbolag som äger nätet/har monopol. Jag tycker det är mysko att många inte verkar inse att vi måste lägga ihop både själva Elnätsabonnemanget och själva kWh-förbrukningsavtalet för att veta vilken elkostnad vi måste betala för.
Är det någon som har kläm på var man, på www, kan se den samlade bilden ? Lägg ut wwwadressen tack
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Q quick skrev:
Varför blir det dyrare att underhålla elnätet när kilowatt priset går upp? Eller räknar dom med att folk kommer göra av med betydligt mindre med el när priset går upp? Eller ska dom kompensera för alla som har haft fast pris på elen? Förstår inte riktigt logiken. Men det är väl bara att betala och se glad ut.
Allt blir dyrare, underhållet av ledningar och anläggningar, priset på järn koppar och aluminium rusar och påverkar allt, likaså kostnader för de som utför underhållet.
 
Kollade de nya priserna på Eon, upptäckte att jag betalar till nätägaren Eon för elområde 4 för månadsavgift och elöverföring. Problemet är att jag bor i elområde 3, enligt svenska kraftnäts karta.
Även områdes-id säger elområde 3, Det är SMN (Smålands norra), Postnummer och adress visar också elområde 3. Min elleverantör säljer el till mig för område 3 priserna, så känns som Eon får ett samtal på Tisdag.
 
OramaC
N Nils2018 skrev:
Mina överföringskostnader som ligger på dubbla avgiften för elen har höjts med 60% på 6 år.

Detta beror på alla subventionerade kostnader för elanslutning av vindkraftverken.
Dom gräver ju helt hämningslöst och utan kostnadstänk i de norrländska skogarna för elanslutning av vindkraftverken.

Ännu långt dyrare blir det när vi ska betala för den gratisanslutning till stamnäten som havsbaserad vindkraft är lovade av politikerna.

Vi ska ju också betala för de nya elmätarna som tydligen ska kunna stänga av strömmen också när det inte blåser tillräckligt.

Varför i h-e har våra stendumma politiker lagt ner väl fungerande kärnkraft? Detta har gett oss sossepriser på elen.

App app aaappp!!!!! Putin-priser har dom varit ack så noga med att det är
 
Ser att EON har elnätsområde Nord, Stockholm, och Syd. Men i Sverige har vi ju 4 elområden?
Menar dom att elområde 1 och 2 är Nord, elområde 3 Stockholm och elområde 4 Syd?
Någon som vet?
 
Det är olika saker, elnätsområde respektive elprisområde. I elnätsområdet har nätägaren monopol på själva elnätet och ansvarar för det.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Nja, det finns en mängd olika elnätsägare i alla elnätsområden MEN dom (elnätsägarna) har olika områden inom elnätsområdet där dom ensamrätt till nät.
 
S StrigErik skrev:
Rösta bort era kommunpolitiker som sålt ut de lokala näten till EON.
VIlka kommuner har sålt sitt nät till EON?
 
Vet inte om det går att få fram exakt en sådan lista men man kan få en översiktlig bild över nätägare och nätområden på: https://www.natomraden.se/om
 
N Nalleman64 skrev:
Vattenfall höjde inte vid årsskiftet och har inte aviserat någon höjning heller. Åtminstone inte ännu så länge.

Jag bytte faktiskt till EON när det gäller elhandel (haft Skellefteå Kraft tidigare).
60,5 öre/kWh i fem år med start den 1/3 är med dagens priser en ren lyckträff. Tecknade avtalet i oktober förra året så den gången hade jag tur för en gångs skull.
Kan jag fråga hur det gick med Skellefteå Kraft som elleverantören? Vi har funderat, tvärtom, på att byta Eon till Skellefteå. Vill du ge lite tips?
 
N
M Momoko skrev:
Kan jag fråga hur det gick med Skellefteå Kraft som elleverantören? Vi har funderat, tvärtom, på att byta Eon till Skellefteå. Vill du ge lite tips?
När mitt tioåriga avtal med Skellefteå kraft var på väg att löpa ut (1/3 -22) började jag hösten 2021 kolla upp förutsättningarna för ett nytt avtal. Jag föredrar bundna avtal och ville ha ett så långt som möjligt.
Det fanns tioåriga avtal men bara hos Stockholms elbolag/Svealands elbolag/Cheap energy som fått mycket tveksamma omdömen så dem ville jag inte ha.
Bäst villkor på ett femårigt avtal erbjöd EON (48,4 öre plus moms).
Skellefteå kraft kunde inte erbjuda mer än treåriga avtal och till ett betydligt sämre pris än det femåriga hos EON och även sämre än många andra treåriga avtal.
Så även om allt fungerat prickfritt under mina tio år som kund valde jag att lämna Skellefteå kraft.
Allt detta utspelade sig strax innan elmarknaden gick bananas bör tilläggas så jag hade tur som hann binda precis innan dess.
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.