Hur är det egentligen med våra badrum och fuktskador mm. Jag tänkte ta upp en del saker som ofta påstås och se om någon har fakta eller kommentarer till det. Lite skoj att se den almänna opinionen.

- Badrum från förr (60,70,80-tal) verkar ju ibland vara (relativt sett) mindre påverkade av fukt o mögel än nyare badrum. Något som ofta påstås är att "förr" dushade man mindra därav färre skador. MEN dessa badrum från förr sitter ju ofta kvar ännu idag och verkar ha mindre skador. ÄR det då så att folk som bor i hus med badrum från förr använder duschen såsom man gjorde förr?

- Det är godkänt, därför är det bra! Håller verlkigen detta? Godkänt o bra behöver väl inte gå hand i hand. Godkända saker är väl minimikrav? Vi minns alla läkemedlet Thalidomid som användes på 60-talet av gravida kvinnor, det var godkänt, och slutade med att 1000-tals barn föddes med fosterskador. Finns säkerligen en massa exempel från olika brancher.

- Anledning till att branchreglerna förändras nu är inte baserat på något mer än att många hantverkare slarvat och då får ghela branchen ta stryk. Det verkar som att många anser att gips o vattenbaserade tätskikt fungerar alldeles utmärkt om man gör rätt. Men hur svårt skall det vara att göra rätt, det verkar ju då (om man får tro Försäkringsbolagens utredningar) att många då gör fel. Slarvar yrkeskåren så mycket eller är det lätt att göra fel? Personligen tycker jag att det måste finnas en marginal för snabbhet o slarv, stor robusthet som det kallas!

Kommentera!
 
Den stora anledningen till att försäkringsbolagen slår bakut är inte att det är fler skador som anmäls nu, utan att var och en av skadorna de kostar hundratusentals kronor. I glesbygdskommuner där villapriserna är låga kan du köpa både hus, garage, stor tomt och en liten eka att lägga vid bryggan för de pengar som det kostar att sanera en vattenskada i Stockholm.

I takt med att vi tryckt in allt mer inredning i badrummen har vår toleransnivå för vad som är OK sjunkit. Minsta skada och allt skall bytas. Förr så målade man om om färgen började flagna, lossade mattan så klistrade man dit den igen. Ytskikten var "tunna" och man såg skadorna. Idag ligger de väl inbäddade bakom kakel, klinker, gummimator, värmekablar och gips. Badrum kostade heller inget att renovera, man gjorde det på en helg och sedan gick det något decennium eller så innan man behövde måla igen.

Om man skall komma till rätta med problemen i badrummen är det min åsikt att man också måste börja fundera över hur mycket "lull-lull" det skall vara där. Det är sällan man läser om någon som haft vattenskador i sina badrum för 15.000kr (det går att bygga så billigt), men i badrum för 150.000kr verkar det vara vardagsmat.

Det är mina tankar. Bygg enkelt, få mindre problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.