Hej!
Jag behöver nya hjul till skjutdörrarna på vår uteplats. Dessvärre vet jag inte vad jag har för fabrikat på grejerna. Någon som känner igen dem eller vet hur en får reda på sådant?
 
  • Gammalt skjutdörrshjul med slitage på en tegelstenad uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hjul till skjutdörr på tegelstenar med skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Använd hjulmekanism för skjutdörr, rostig och skadad, ligger på en stenplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med skjutdörrar och diverse växter på terrassen i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutdörr i glas som leder till en uteplats med växter och möbler synliga genom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Glasdörrarna är omkring 40 år gamla om det är till nån hjälp..
 
Står det något nummer på dem så kanske det går att hitta något på nätet. Annars kanske det räcker med byta bara hjulet till ett svarvat hjul i lämpligt material som teflon eller aluminium.
 
Jag letar efter "hjulvaggor" till mina likadana glasdörrar.
Fast i mitt fall är vaggornas utsida slät. Kanske bara 35 år gamla då??
 
Sånt hittar man på https://www.theofils.se/

Kan vara svårt att hitta på webben, men det finns det mesta ifråga om beslag där...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Sånt hittar man på [länk]

Kan vara svårt att hitta på webben, men det finns det mesta ifråga om beslag där...
Tack, Skall kolla där.
 
Där fanns inget till uterum, bara riktiga husbeslag mm.
 
Nu har jag fått nys om en gammal lokal tillverkare av uterum, och därifrån tycks mitt parti komma, men hjul.... återstår att se.
 
Ser ut som de delarna jag letar till mina dörrar. Jag har ett par 20 år gamla dörrar från Villab Garden som heter "Solux - Titan" (vilka för övrigt ser identiska ut som de på bilden vad jag kan avgöra). Jag har varit i kontakt med Villab och de har inga reservdelar till dessa dörrar. Och på säljaren så lät det som att jag var jobbig som ringde om detta och borde köpa nya dörrar istället. Jag har sökt på "Glidlager med spår", "Linhjul" och "Remskiva" för att hitta liknande saker. Dock har jag inte hittat några i rätt dimensioner, som för mig är 20mm diameter, 19mm diameter i spåret, 6 mm tjock och ett hål på 6mm. Jag skulle verkligen uppskatta om någon som löst denna fråga kunde peka mig i rätt riktning. Det som står mig till buds nu känns som antingen en 3D printer eller att lösa någon svarvning av ett större hjul.
 
Prova med Tellus.
Ligger i Åkersberga med butik på S:t Göransgatan i Stockholm.
Har de inget på lager så kan de kanske tipsa var det kan hittas.
 
  • Gilla
Dykdeko
  • Laddar…
Jag tackar och bockar! Jag skall ringa dem omgående.
 
Alternativ om jag har tolkat dina mått rätt så kanske slakta ett par expansionsbeslag för kökslådor exempelvis.
 
Eller.
Nytt (2) från 140,89 kr och FRI frakt på beställningar över 229,00 kr som fraktas från Amazon.

Kullager, Fydun 10 st metallskärmad slitstark kolstål miniatyr 626ZZ kullager (6x19x6mm)


Med en polerad slät yta fungerar den bra med hög effektivitet och orsakar låg ljudnivå.
  • .Använda premiumkolstålmaterial, tillräckligt fast för långvarig användning.
  • Hög temperaturmotstånd, kan arbeta vid ett temperaturintervall av -20-200 eller så
  • Breda applikationer inom många områden: industrimaskiner, bilar, fartyg, hushållsapparater, hälsovårdssystem etc.
  • Med 10 st i förpackningen kan du behålla dem till reserv eller bara ersätta de gamla, allt är okej. Mycket praktiskt i vårt dagliga liv.















Produktinformation
  • Första tillgängliga datum ‏ : ‎ 23 September 2019
  • Tillverkare ‏ : ‎ Fydun
  • ASIN ‏ : ‎ B07Y46RY65
  • Tillverkarens referens ‏ : ‎ Fydunshkpd6e7bt
 
De måste vara ett spår i dem som fixerar dörren på golvskenan (som på den översta bilden). Min första tanke var också att använda en glidskena från kök, men insåg att de hjul jag hade på dem var spårlösa.

Men tack för engagemanget, det uppskattas =)
 
Puffar upp tråden då jag har likadana dörrar och samma problem. Fick alldeles nyss maken och svärfar att felsöka varför jag med alla mina 53 kg måste "hänga mig" i dörren för att kunna skjuta upp den, och de lyfte ur dörren och fick ett litet rullhjul i näven i delar. Nån som lyckats lösa samma problem?? :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.