P Pysslarn skrev:
En såg som ser ut som en såg men ändå inte är det? ;D
(y)

Alternativt en såg med inbyggd belysning :p
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Bild från Festools trallsäsongsreklam. Notera avsaknaden av vanlig kapgersåg i bild. Arbetare använder batteridriven cirkelsåg för att såga i trallvirke utomhus, ingen kapgersåg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
nanowire nanowire skrev:
Bild från Festools trallsäsongsreklam. Notera avsaknaden av vanlig kapgersåg i bild.[bild]
Även skruvdragare saknas i bild :surprised:
Tydligen spikas det!
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Även skruvdragare saknas i bild :surprised:
Tydligen spikas det!
Men var är spiken? :thinking:
Uppenbarligen gömmer det sig en Domino med Ola-jigg under ett regnskydd där någon stans i buskarna.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
jac jac skrev:
(y)

Alternativt en såg med inbyggd belysning :p
Det stämmer, iaf KSS på batteri har belysning :D
 
nanowire nanowire skrev:
Bild från Festools trallsäsongsreklam. Notera avsaknaden av vanlig kapgersåg i bild.[bild]
Operatören saknar även skyddsglasögon. Uppenbart en klåpare!
 
nanowire nanowire skrev:
Notera avsaknaden av vanlig kapgersåg i bild.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Även skruvdragare saknas i bild :surprised:
nanowire nanowire skrev:
Men var är spiken? :thinking:
mattiasp mattiasp skrev:
Operatören saknar även skyddsglasögon.
Sluta tjafsa om detaljer nu. :mad: Tack! (y)

Felet är naturligtvis mycket mer grundläggande än ni fattar. :oops::geek::rolleyes: Ledtråd. Ser ni en enda plint??? :rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sluta tjafsa om detaljer nu. :mad: Tack! (y)

Felet är naturligtvis mycket mer grundläggande än ni fattar. :oops::geek::rolleyes: Ledtråd. Ser ni en enda plint??? :rofl::crysmile:

Dom bygger alltså en stavkyrka i tryckt virke? Så kan man ju inte göra, fel fel fel.
 
Om man undrar över kraften i dessa sågarna då kan jag berätta att min kss50 flyger igenom 2tum ek.
Cirkelsåg Mafell KSS 50 monterad på en stationär Luna-bordsåg i en verkstadslokal med spån och träbitar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
A axel_n skrev:
Om man undrar över kraften i dessa sågarna då kan jag berätta att min kss50 flyger igenom 2tum ek.
[bild]
Har du klyvklinga till den också? Gör stor skillnad vid klyvning (y):)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Även skruvdragare saknas i bild :surprised:
Tydligen spikas det!
Man ser ju att det är tänkt att läggas flytande trall.
 
nanowire nanowire skrev:
Har du klyvklinga till den också? Gör stor skillnad vid klyvning (y):)
nä, inte än. Står på köpa listan. Har du tips på nått mer prisvärt än originalmaterial? Det finns två olika parallell anhåll till mafellsågarna. Men jag fattar inte skillnaden mellan de två. Vet du?
 
A axel_n skrev:
nä, inte än. Står på köpa listan. Har du tips på nått mer prisvärt än originalmaterial? Det finns två olika parallell anhåll till mafellsågarna. Men jag fattar inte skillnaden mellan de två. Vet du?
Orginalklinga är prisvärt. Jag har båda anhållen och de kompletterar varandra så att du kan klyva både brett och smalt med anhåll till höger eller vänster beroende på vad situationen kräver. Anhållen har skalor som linjerar med markeringar på sågen väldigt bra, så bra att jag inte mäter när jag klyver utan litar på skalan.
Skillnaden är att tillbehörsanhållet kan gå in under sulan.
 
Redigerat:
Testar att lyfta den här tråden, tittar på att köpa en multicirkel och det lutar väl åt en hkc55. Men funderar lite på om batteri vs nät. Har man stor behållning av en batterisåg i det här utförandet? (Kommer bygga trall, lite odlingslådor och liknande. Kanske kapa en dörr eller sågas parkett någon gång ibland.)

Som det ser ut idag har jag enbart dewalt batterier, men kan tänka mig att kliva in i ett nytt system om det är motiverat.

kikakde också lite på Metabos variant, men förstår inte om den har samma sänk funktion som festool, är det någon som vet?
Och slutligen, finns det ytterligare någon tillverkare som jag har missat? (Mafell sticker lite för mkt i pris för att det ska funka..)
 
Jag har både HK och HKC. Hade jag inte batterierna redan, och bara kunde välja en, skulle det bli en HK. Då har du den för livet. HKC bara så länge batterierna är problemfria. Nu har Festool väldigt bra batterier, men inga batterier varar för evigt. HK känns dessutom betydligt starkare med en kraftig motor och de smala klingorna.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.