Vad tror ni, räcker 2,3 miljoner för detta:

tomten kostar max 350´
Vatten och elanslutn 125´
Alla tråkiga kostnader såsom bank, byggherre m.m. 100´ (eller blir det mer?)

Huset inklusive schakt och grund 1,7 miljoner.

Vi tänker oss ett 1,5 plan på ca 180 kvm men med oinredd övervåning. Vi gör all målning, lister, golv, monterar kök (som ej ska ingå i detta pris- vi får det), monterar badrumsmöbler som dock ska ingå och kakling själva, fast materialet förutom köket ska ingå i 1,7 miljoner.

Vad tror ni? Drömmer vi?? Företag vi kollat på är Västkustvillan, Anebyhus, Vallsjöhus. Vi vill lämna en egen planlösning. Huset har inga "utstickande" delar i plattan utan rakt. Ev att vi vill ha förhöjt väggliv....

Åsikter mottages tacksamt!!!!!
 
Garage, iordningställande av tomt, mer byggkostnader typ container osv, anslutningsavgifterna ska även innehålla tele, småsaker ned till tv antenn, oförutsedda utgifter osv. Finns massor av trådar skrivet kring detta.
 
Det där blir mycket tajt, men det kan gå. Risken är att ni får välja budgetlösningar rakt igenom för att klara av det, och jag vet inte hur kul det är att betala 2,3Mkr för sådant? Det är så enormt med små utgifter att man tror nästan inte att det är sant när man väl satt igång.

Jag och hustrun funderade länge på att bygga i Stockholm, men vi fick inte ekonomin att gå ihop som vi ville. Vi ville inte binda upp oss vid boendekostnader på runt 20.000kr/månad med de räntor som rådde då.

Jag hann dock projektera rätt mycket för att uppskatta kostnaderna, och när man kommer ned till sådant som brevlåda, gardinstänger, vattenslang med hållare, utomhusbelysning etc så är man rätt många hundra rader ned i Excelarket, och talespråket om att "många bäckar små blir en stor å" är sant.

Jag skulle, om jag var i er sits, börja titta och se vilket hus ni kan få för pengarna, vilka era krav är och hur detta skall mötas. Och titta inte på ett hus för 1,7, snarare 1,1 + schakt och grund, och så resten för de oförutsedda händelserna.
 
våra kostnader verkar bli ungefär såhär;
tomt inkl anslutningar och div avgifter 650' (varav själva tomten 480')
schakt 220'
hus inkl grund 1,5 ca
tomt inkl asfalterad uppfart, altan och gräs 100
Summa ca 2,47 milj

inget garage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.