Jag ska måla tak och vägg i ett garage. Underlaget är nya gipsplattor. Min ambition är att ha lite värme på så att det håller sig frostfritt. Det finns golvbrunn i garaget. Jag tänkte inte tvätta bilar, men däremot skölja av cyklar. Så det finns lite risk för vattenstänk.

Jag har varit runt till några bygghandlare och frågat om val av färg. Men jag har fått väldigt olika svar.

Tex att det går bra med vanlig färg, men att man ska gå upp lite i blankhet. En annan tyckte att våtrumsfärg vore bäst. En tredje tyckte att man skulle använda utomhusfärg just för att de har bättre resistens mot mögel.

Så vad föreslår expertisen här?
 
nordsjö perform+ easy2clean
 
Jag tror att det kommer funkar med vanlig takfärg. Lite stänk är inget problem.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Jag tror att det kommer funkar med vanlig takfärg. Lite stänk är inget problem.
"Vanlig" takfärg är oftast väldigt matt och verkligen inte avtorkningsbar.
Den som torkat av något i taket någon gång vet att man efteråt ser tydligt var man torkat.
Den färgen jag skrev har jag själv i garaget och är extremt nöjd med den.
Går att torka rent hur lätt som helst.
Allt från flugskit till motorolja som skvätt.
Rekommenderas starkt
 
N Nyfiknast skrev:
"Vanlig" takfärg är oftast väldigt matt och verkligen inte avtorkningsbar.
Den som torkat av något i taket någon gång vet att man efteråt ser tydligt var man torkat.
Den färgen jag skrev har jag själv i garaget och är extremt nöjd med den.
Går att torka rent hur lätt som helst.
Allt från flugskit till motorolja som skvätt.
Rekommenderas starkt
Ja, torka går inte. Frågan är hur noga du är. Kan det få torka själv? Behöver det vara perfekt? Det är bra imho att det inte är så blankt.
 
K Karl Olssvan skrev:
Ja, torka går inte. Frågan är hur noga du är. Kan det få torka själv? Behöver det vara perfekt? Det är bra imho att det inte är så blankt.
Trådstartaren skriver ju att det är i ett garage och att dent kan förekomma endel tvättande.
Det kostar inte mycket mer att köpa en vettig färg från början så håller det sig snyggt mycket längre och är lättare att tvätta av när det är dags.
Använder man dessutom en bra färg så öppnar det upp för fler användningsområden som man kanske inte tänker på nu.
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att måla med vanlig takfärg i ett garage.
Den färgen jag skrev är glans 10 och verkligen inget som upplevs som blankt.

Ska det bara vara vitt utan några som helst krav kan man lika gärna kasta ut brödsmulor på golvet och öppna garageporten så får fåglar skita på väggen tills det är helvitt, lika bra skydd mot skvätt som vanlig takfärg
 
Redigerat:
T
Själv hade jag nog valt någon överbliven färg jag hade hemma. Eller köpt billigaste jag kunde hitta.
Men det beror nog helt på vilken nivå av garage man har.

Rörigt garage med diverse föremål, hyllor och en kyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyxigt garage med träbjälkar och många exklusiva sportbilar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt är mer likt den första bilden än den andra...
 
T TechChad skrev:
Själv hade jag nog valt någon överbliven färg jag hade hemma. Eller köpt billigaste jag kunde hitta.
Men det beror nog helt på vilken nivå av garage man har.

[bild]

[bild]

Mitt är mer likt den första bilden än den andra...
Underlaget är nya gipsskivor så nyrenoverat med andra ord som ska målas
 
T
N Nyfiknast skrev:
Underlaget är nya gipsskivor så nyrenoverat med andra ord som ska målas
Eller kanske helt nybyggt.
Mitt garage skulle ändå sluta som den första bilden.
 
Rickard.
Jag hittade rustas tvättstugefärg på rea när jag målade garaget (jag hade gips och väv för extra tålighet) och jag ångrar det inte, färgen täckte bra och går att torka av när det behövs.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag hittade rustas tvättstugefärg på rea när jag målade garaget (jag hade gips och väv för extra tålighet) och jag ångrar det inte, färgen täckte bra och går att torka av när det behövs.
Klockrent!
 
H
När jag målade mitt garage så rekommenderade dom lite mer glans och en färg som hade som gick att torka på.
Vet det var en Nordsjö färg
 
Tack för alla svar. Jag gjorde misstaget att fråga för sent.
Så jag hann inte se svaren innan det var dags att köpa färg.

Hade jag sett dem så skulle jag nog gjort som @Nyfiknast föreslår och valt mer glans i takfärgen. Får hoppas att jag inte ångrar mig. Nu är det lite högre upp till taket, så jag hoppas att det inte stänker upp så mycket om jag sköljer av en cykel. Dessutom kommer det ligga massa bråte på takstolarna som ”skyddar” taket.

Så här blev resultatet:
Nymålat rum med blå väggar, vita takstolar, obehandlat betonggolv och ett svart fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket är vanlig takfärg.

Takstolar vanlig halvblank.

Väggar Beckers våtrumstäck. Nu har jag inte grundat med våtrumsgrund. Så det är inte en helt vattentät lösning. Men förhoppningsvis tål den stänk, är tvättbar och har någon ingrediens mot mögelpåväxt.

Som ni ser så är inte golvet fixat. Det blir nästa projekt. Då tänkte jag lägga på en liten kakelrand längst ner. Därför är det inte så noggrant målat längst ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.