Vi planerar för fullt för husbygge. Vi är en familj på fyra. Nettoinkomst för mig och min man är 34000. Har två barnbidrag.

Känns jättekonstigt att ta lån på 2,5 mille men enligt banken ska vi klara oss bra på våran inkomst. Vad tror ni, finns det några som har någonlunda samma inkomst som oss och som har tagit lån på 2,5 mille.

Vårat nuvarande hus kommer ge oss en vinst på ca 100 000 som vi kan använda som kontantinsats.

Lin
 
Enda sättet att få en vettig kostnadsuppskattning. Bankens ger jag inte mycket för. De missar en massa kostnader och tenderar att tolka uppgifter så positivt som möjligt så att lånen går igenom.
 
hej
att ni borde klara er på 34' efter skatt är kanske inte så konstigt, men vi har ju alla olika behov och önskemål ... vad menar du med nettoinkomst? har ni studielån, har ni dagisavgift just nu, höga pendlingskostnader osv osv
Vi har snarlika inkomst och 2,2 milj i lån. Vi lägger varje månad undan minst femtusen utöver de två vi amorterar. De femtusen ska iofs räcka till både oförutsett, ev nya soffor, semester mm så det är kanske i minsta laget ... Arbetar ni bägge heltid med den inkomsten?
Kommer nu att behöva topplån enl banken?
 
Vi får ut 34000 pluss 2200 i barnbidra. Vi har dagisavgift pluss frita (1600). Vi har inga andra lån. Vi har bensinkostnader för ca 3000 pr månad men får tillbaka en del då min man kan dra av i deklarationen. Vi arbetar både heltid. Vet ej om vi behöver topplån än. Beror ju lite på vad huset värderas till när det är klart. Bankkvinnan verkade helt ok. Jag informerade om att jag ville att hon skulle vara rak och inte komma med några lyckokalkyler bara för att vi skulle kunna låna. Jag sa att vi vill veta att vi verkligen skulle klara av lånet utan att det skulle ligga på gränsen. Hon sa att som det ser ut i dag räntemässigt skulle vi kunna ta mera i lån utifrån våra inkomster. Hon räknade även på en ränta på 7 %. Banken begär att man ska kunna ha 4000 kvar med en ränta på 7% och vi hade nästan 5000.

Jag litar på henne men skulle ändå vara roligt att höra hur tufft det kan bli osv. Är fullt medveten om att det kommer att bli tufft och att vi inte kan prioritera annat än huset ett tag men det är det väl värd.

Lin
 
2,5 miljoner med 5% ränta kostar, efter ränteavdrag, c:a 7.500kr/månad i ränta. Lägg till 4500kr för driftskostnader och amortering, så blir det 12.000kr/månad i boendekostnad inkl allt. (Sophämtning, värme, V/A, försäkring etc.). Jämför det gärna med vad du betalar idag. 12.000kr är tilltaget med rejäl råge.

Går räntan upp till 7% ökar måandskostnaden med c:a 3.000kr.

Jag ser inga problem för er att klara av det, men det blir inte så mycket över till semester, ny bil, båt, husvagn eller sådant om man inte medvetet lever billigt några månader för att spara.

Sedan tycker jag att det är för lite som amorteras, men min åsikt på den punkten brukar vara lite extrem. Jag brukar ange att 25% av husets pris skall man kunna ha amorterat de första tio åren så att man äger i alla fall en bit av huset själv. Det är ett bra styrkeförhållande gentemot banken om något händer, t.ex. att man blir arbetslös eller sjuk. Det ger också skydd mot eventuella prisnedgångar på hus, och det ger utrymme att låna om man får en större skada på huset som man måste stå för själv. Även om försäkringen täcker stormskador, vattenskador och brandskador så gör de ett åldersavdrag som kan uppgå till hundratusentals kronor.

I ert fall skulle dock en sådan amortering innebära runt 4.500kr i månaden, och det blir tufft att klara av det, så ligg lågt med lovade amorteringar om ni kan. Det går alltid att engångsamortera om man vill göra det sedan.

Det ni dock skall göra är att kalkylera husbygget noggrannt. Det finns inte så mycket utrymme för överraskningar i still med "schaktningen blev 100.000kr dyrare", eller "målningen ingår inte, den kostar 42.000kr extra" eller "vi har en sexmånaders försening" när byggnadskreditiven ligger och tickar ränta.
 
Tack så mycket för ditt inlegg. Känns bra. Jag planerar noga vad gäller kostnader på huset. Har planerat i 1 ½ år och tror nu att jag fått med alla kostnader. Nackdelen är att vi inte kommer anlita någon husleverantör utan köpa huset från Estland. Vi måste anlita olika firmor här i Sverige som ska göra vvs, el, markarbete, platta osv. Det är lite svårt att beräkna alla dessa kostnader. Skulle vilja veta på krona och öre vad allt komnmer kosta men tyvärr går inte det. Jag är nog lite kontrollfreak men måste släppa lite på det. Men jag har inte kommit över 2,5 mille på min kalkyl någon gång. Hamnar ofta på 2,4 någon stans och då har jag inte räknat in vad vi kommer att få för våra eget hus. Känns som om jag har det under kontroll.

Lin
 
Jag vill på något sätt inte sätta käppar i hjulen för er men husbyggen tenderar ofta att bli mer kostsamma än de mest "realistisk-pessimistiska" beräkningarna. I vårt fall handlade det om överdrag på nära 40% vid ett tillbygge av huset. Jag tyckte ändå att jag hade gjort en noggrann kalkyl. Har liknande erfarenheter från bekanta som inte beställt nyckelfärdiga hus (ävenm om nyckelfärdigt heller knappast är en garant).

Lycka till!
 
40%??? 10-15% kan jag väl förstå, men vad all världen är det som man missar i en "noggrann kalkyl" som kostar så mycket? Jag vill inte nedvärdera dina beräkningskunskaper, utan lära mig mer om vad det är man verkligen missar.
 
2.6 Milj borde ni nog kunna bygga för. Men va vaksam på de hus som profilerar sig som billiga....oftast ingår mindre saker som standard. Välj ett bra hus med bra standard direkt är mitt tips!
 
Vi har ungefär samma nettoink. och tänker låna 2,9.
Kommer bli tufft, men det är vår livsdröm.
Allt handlar om prioriteringar; Vill man gå på bio varje helg? Röker man? Vad har man för bil? Vill man ha en båt? Gillar man märkeskläder? Brukar man köpa sex? Måste man ha en plasma TV? Gillar man oxfilé? Måste man resa till Thailand?

Även om huslånet kommer bil den enskilt största utgiften / månad så är det de små utgifterna man kan spara pengar på!
 
Hej !

Ny här men vi har samma åsikt som föregående talare, vi ligger i dagsläget på cirka 35 TSEK netto men kommer efter sommaren att hamna på 28000 (nyblivna föräldrar plus att jag tappar en bonus) men vi räknar med att ha råd med ett lån på 2 MILSEK om driftkostnaderna ligger runt 25 TSEK om året.. vilket är någorlunda realistiskt med tanke på ett nytt hus uppvärmning osv. Då har vi även marginal över till att spara osv.. vi har dock vädligt låga omkostnader i övrigt.. kontantinsattsen har vi "cash" då vi kunnat spara en hel del, 1200 kr i månaden på våra studielån inga andra lån trots ganska ny bil osv.. det är som någon sa här, det är inte på de stora inkkomsterna man blir rik, utan de små utgifterna.. jag räknar med att vi har den lägre inkomsten även när vi bygger huset, även om jag troligen kommer tillbaka till den högre inkomsten igen (nytt jobb på g).

Drömmen har alltid varit att flytta in i ett nytt hus.. det verkar som att vi faktiskt kan realisera den drömmen snart!!
 
En annan sak som är ganska väsentlig; vad kommer huset vara värt när det är färdigt?
Ett hus kostar ungefär lika mycket att bygga oavsett hur attraktivt området är. En trygghet är att veta att man får igen pengarna om man måste sälja.
 
Vi drog också över en hel del. Ca 30%. Känns riktigt tungt att ha räknat fel på så mycket. Jag hade också en kanonbra känsla innan vi började, bra kalkyl osv. Men vi byggde lösvirke och ändrad lite. la till braskamin m.m. Och så här i efterhand så ser man rätt tydligt vad man som krävs för att driva ett bygge. Hyra av manskapsbod, ställningar, verktyg och transporter blir enligt mina erfarenheter stora utgifter. Och så markarbeten då, trots att jag känner grävaren...

Lägg på ett par hundra så att ni inte får samma jobbiga känsla som oss då man måste krypa till banken o förklara vad man inte tänkt på osv.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.