Nu behöver jag höra åsikter och andras erfarenhet. Har läst många trådar och förstått att man inte ska bygga något tillsammans med grannen i tomtgräns men nu är vi där och det känns orimligt att stå för kostnaden ensam just nu.

Jag bifogar avtalet som grannarna vill att vi skriver på. Jag blir genast nervös när det är så formellt men det kanske behövs inför framtiden….

Ser det ut som ett sunt avtal?
 
  • Första sidan av ett formellt dokument med text som beskriver en åtgärd för uppförande av ett plank i tomtgräns och dess finansiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avtalstext om finansiering och ansvarsfördelning för gemensamt byggprojekt med listade bilagor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett formellt avtal om finansieringsansvar och garantier för byggåtgärder relaterade till en gemensam tomtgräns.
Nej. Skriv ett kortare och enklare avtal och skriv det mellan fastigheterna. Nu har ni avtalat in ett kommande problem genom att det bara gäller er som upprättar det, inte kommande ägare.

Problemet lär inte vara byggandet av planket, utan vård av och ansvar för det framåt.
 
  • Gilla
oddan och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Skriv ett kortare och enklare avtal och skriv det mellan fastigheterna. Nu har ni avtalat in ett kommande problem genom att det bara gäller er som upprättar det, inte kommande ägare.

Problemet lär inte vara byggandet av planket, utan vård av och ansvar för det framåt.
Instämmer. Ni verkar ha god koll på bygget, ansvar och kostnader. Problemet kan uppstå i framtiden med en eller flera nya ägare. Då blir ett plank där avtalet upphör vid försäljning potentiellt svårt att hantera. Skriv ett enklare avtal att ni båda fastigheter delar på kostnaden för uppförande och framtida underhåll. Detta följer då med fastigheten.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
R
Instämmer med föregående att avtalet ska skrivas mellan fastigheterna och inte för tillfället aktuella fastighetsägare. Vidare så ska det stå "gemensam fastighetsgräns", eftersom jag antar att det är det som avses.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fast... näääe...? Till er som säger att man ska skriva avtalet mellan fastigheterna, det låter tokigt. Om TS vill sälja ska väl inte nya köparen behöva vara bunden vid ett kontrakt som någon annan gjort, det kommer skrämma bort en del spekulanter? Om jag vore ny köpare t.ex skulle jag backa pga punkt 4 under Ansvarsfördelning, jag tycker den punkten är galen. Nog borde jag få måla min sida av planket i vilken färg jag vill utan att förhandla med grannen, han påverkas ju inte av min färg.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag menar mest att man skriver ett samägaravtal som tydliggör att planket i gränsen ägs gemensamt mellan fastigheterna.

Det skapar förvisso problem om något ska ändras, men förmodligen mindre än om ägandet är otydligt.

Huruvida färg är lämpligt att bestämmas gemensamt eller ej avgörs nog om det är helt tätt eller om man ser igenom på något vis.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skriv två avtal:

1. Ett avtal om vem som finansierar och utför byggandet. Detta avtal är mellan er som privatpersoner. Ungefär som det ni nu har skissat på.

2. Skriv ett avtalsservitut mellan fastigheterna som ni registrerar hos Lantmäteriet som för in det i fastighetsregistret. Detta servitut ger rätt att underhålla planket också för härskande fastighet. Tjänande fastighet är den som planket står på och utan skrivna servitutspapper så riskerar planket att tolkas som ett fastighetstillbehör till den fastigheten och den andra fastigheten förlorar då alla rättigheter om någon av fastigheterna byter ägare.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 4 till
  • Laddar…
R
Jag skulle inte godkänna det, varför skall ni eller de betala för markförändringar som planket behöver?
Hälften av materialkostnaderna OCH bara DINA arbetskostnader, om grannen behöver gräva/ göra extra på sin sida så betalar de det. Detsamma gäller för dig om du har en besvärligare tomt.
Som sagt tidigare, avtalet skall gälla fasstigheten och inte personer samt att ni kan ha vilken färg som helst på er sida så länge det inte är fel typ av färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.