Svårt när man inte vet måtten men kanske kan vara nåt?
 
  • Ritning av en lägenhetsplan utan angivna mått, markerat vardagsrum, hall och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Styrelsen kanske har ursprungsritningar som kan ge någon idé om vad som kan göras (om lägenheten har byggts om under åren). I lägenheter på 40 kvm på 40-talet bodde det ju ofta barnfamiljer och det var väldigt vanligt med mycket små kök och separat matrum för att ingen skulle behöva sova i köket.
 
M Ma7Ja skrev:
Hej,
Jag har köpt en etta på 40 kvm som jag gärna vill göra om till en 2a om det finns möjlighet till det. Jag måste såklart kolla med föreningen först så dom är med på noterna. Jag själv har väldigt dålig koll på renoveringar, det här är min första lägenhet. Det finns även en möjlighet till att skärma av vardagsrummet och göra en sovalkov där, men just nu är köket ganska stort, men ändå för litet för att ha ett matbord där vilket är tråkigt. Vill gärna få plats med ett litet matbord, soffa och en avskiljd sovdel så sovalkoven är sista utvägen.

Vad jag förstått är det ju viktigt att det finns vatten och avlopp i närheten. Kan tillägga att jag bor på våning 1, och nedanför mig är det ett garage. Är det möjligt att fixa med vatten och avlopp därifrån? Att ta från badrummet har jag förstått innebär att man bryter tätskiktet och då måste göra om hela badrummet, så det är inget alternativ då förrförra ägaren renoverade det för 7 år sedan och det kostar för mycket pengar.

Dessa alternativ har jag funderat på. Jag ser helst att det går att sätta köket i vardagsrummet, så det blir vardagsrum och kök i ett (23kvm). Men ventilationen... kan man använda en kolfilterfläkt? Men det finns väl andra krav som ändå måste uppnås?

Förstår att det är svårt för ett att svara på eftersom ni inte har så mycket att gå på, men om ni har några tankar eller tips så tar jag gärna emot dom :) gärna också uppskattningar på vad det kan tänkas kosta? Ena ritningen (där köket är i anslutning till hallen) så är tanken att riva väggen och sätta upp en ny lite längre in för att göra plats för köket. Denna vägg är inte bärande, men i det alternativet hamnar spisen på samma ställe som nu.

Jag kan också tillägga att jag inte fått tillträde än, så jag har inte kunnat prata med föreningen alls än för att få deras input.

Bilden med en ensam planlösning är hur den ser ut i dagsläget :)

Tack på förhand!!
Skiss av en lägenhetsplan med blåa streck som markerar förändringar vid renovering av kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade rivit hela väggen mellan hall och kök och flyttat den delen av köket mittemot. Byggt sovrum i det som nu är vardagsrum med dörröppning antingen från hall eller från v- rum.
 
  • Gilla
  • Älska
ALNSS och 2 till
  • Laddar…
F Fias matte skrev:
[bild]Jag hade rivit hela väggen mellan hall och kök och flyttat den delen av köket mittemot. Byggt sovrum i det som nu är vardagsrum med dörröppning antingen från hall eller från v- rum.
Jag hade lätt gjort likadant, suverän planlösning och minimalt med flytt av rör/ventilation! Hallen tar onödigt mycket plats med nuvarande planlösning i en så pass liten lägenhet.
 
  • Gilla
Bråhammar
  • Laddar…
M
Hade det inte gått att göra typ såhär med öppning mellan hall & kök?
Den röda skiljeväggen kan man ju anpassa efter ytan man vill ha i sovdelen.
Ritning över en lägenhet med föreslagen röd skiljevägg mellan vardagsrum och en annan yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Takfönster och 1 till
  • Laddar…
TickyNucker
F Fias matte skrev:
[bild]Jag hade rivit hela väggen mellan hall och kök och flyttat den delen av köket mittemot. Byggt sovrum i det som nu är vardagsrum med dörröppning antingen från hall eller från v- rum.
Jag skulle gissa att ventilationsrören för spisen går i den vägg du vill ta bort. Så jag vet inte om det skulle vara möjligt att ta bort den väggen. Dessutom, ska det in en ny ventilationskanal i ytterväggen? Har svårt att se att bostadsrättsföreningen skulle godkänna denna lösning.

Mitt förslag är att, som TS själv var inne på, att dela av vardagsrummet innan fönstret. Man kan ha helvägg mot hallen och vägg som slutar en bit ner från taket mot vardagsrummet. På så sätt får man in både ljus och luft.

Eller, som jag själv gjorde när jag bodde litet, ha sängen upp mot taket. I detta fall skulle jag bygga väggen mot hallen, som ovan, och fästa ”golvet” för sängen mellan den och motstående vardagsrumsvägg (+ bakre väggen av vardagsrummet). En liten byggd stege och skena i taket för draperi.

På så sätt stjäl man ingen golvyta från vardagsrummet och kan få plats med ett större bord där, vid behov.

I ”hallväggen” man bygger kan man ha en liten nisch in mot mot sängen för böcker, mobiler, eller vad man vill. Ett eluttag skulle också vara praktiskt, för mobilladdning och sänglampor.

Själv tycker jag inte man behöver mer än så i ett sovrum. Vill man ha mer förvaring kan man bygga in garderober i ”hallväggen”. Det kan ju räcka med 30cm djupa.

Nåja, blev längre inlägg än jag tänkt. Och allt detta beror förstås på takhöjden. Behöver dock inte vara mer än sitthöjd på sängen.

Lycka till med nya lägenheten!
 
Den uppenbara lösningen här måste ju vara att ta upp ett hål i den här väggen, och använda grannens säng när denna är på jobbet. Du får större yta och ser du till att dölja hålet genom att hänga upp en tavla eller dylikt på grannens sida så märker hen inte att du lånar lite yta.
 
  • Ritning av två lägenheter med markerat förslag på vägggenomgång mellan sovrummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
eb86 och 8 till
  • Laddar…
W Wirf skrev:
Den uppenbara lösningen här måste ju vara att ta upp ett hål i den här väggen, och använda grannens säng när denna är på jobbet. Du får större yta och ser du till att dölja hålet genom att hänga upp en tavla eller dylikt på grannens sida så märker hen inte att du lånar lite yta.
Haha, perfekt!
https://www.nbcnews.com/news/us-new...pty-apartment-behind-bathroom-mirror-n1259738
 
Efter att ha tagit ut måtten från planritningen (vilket resulterade i att köket har måtten ca 3,2x2,95 m (Totalen för lägenheten blev drygt 39 kvm så det känns inte helt orimligt) så hade jag gjort något i stil med detta.

Svartvit planritning av en lägenhet med markerade möbler, kökslayout med förändringar i diskho- och kylplacering, samt föreslagen vägg med skjutdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kort och gott så hade jag byggt upp en vägg mellan "alkov" och vardagsrum med varsin skjutdörr på vardera sida. På varje sida av sängen finns plats för 1 st 60 garderob i fullhöjd. Sedan hade jag haft typ överskåp ovan sängen till ytterligare förvaring. Ena dörren kommer ut i fönstret, men det tror jag man kunnat leva med (om planritningen nu verkligen är 100% korrekt)

I köket hade jag gjort om. Jag hade flyttat kyl/frys ut mot ytterväggen och bytt plats på diskmaskin och diskho. Detta för att kunna nyttja den yta av köket som har störst golvyta till de funktioner man nyttjar mest, dvs diskho och häll. Det hade även gjort att det blivit mer bänkyta vid denna golvyta.

Köksbordet som är inritat är 100cm i diameter vilket räcker gott och väl för 4 sittplatser.

I vardagsrummet hade jag gett rummet en lite luftigare möblering och lämnat gångstråket så öppet som möjligt. TV hade jag satt på väggen mot alkoven.
 
  • Gilla
Elisen och 12 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Efter att ha tagit ut måtten från planritningen (vilket resulterade i att köket har måtten ca 3,2x2,95 m (Totalen för lägenheten blev drygt 39 kvm så det känns inte helt orimligt) så hade jag gjort något i stil med detta.

[bild]

Kort och gott så hade jag byggt upp en vägg mellan "alkov" och vardagsrum med varsin skjutdörr på vardera sida. På varje sida av sängen finns plats för 1 st 60 garderob i fullhöjd. Sedan hade jag haft typ överskåp ovan sängen till ytterligare förvaring. Ena dörren kommer ut i fönstret, men det tror jag man kunnat leva med (om planritningen nu verkligen är 100% korrekt)

I köket hade jag gjort om. Jag hade flyttat kyl/frys ut mot ytterväggen och bytt plats på diskmaskin och diskho. Detta för att kunna nyttja den yta av köket som har störst golvyta till de funktioner man nyttjar mest, dvs diskho och häll. Det hade även gjort att det blivit mer bänkyta vid denna golvyta.

Köksbordet som är inritat är 100cm i diameter vilket räcker gott och väl för 4 sittplatser.

I vardagsrummet hade jag gett rummet en lite luftigare möblering och lämnat gångstråket så öppet som möjligt. TV hade jag satt på väggen mot alkoven.
Attraktiv lösning. Men skjutdörrarna skulle jag skippa. Det är en så liten lägenhet så det är troligen inte personer som ska stänga in sig i olika rum. Då slipper man problemet med dålig ventilation i stängt sovrum också (även om den typ av skjutdörrar förmodligen inte skulle vara fullt hermetiskt tillslutna.. ).
 
  • Gilla
Elisen
  • Laddar…
Försök ta måtten på hela lägenheten. Om köksmåtten är så off på planritningen så kan man väl inte räkna med att resten av lägenhetens mått är skalenliga? Skulle nog underlätta för att komma fram till vilken planlösning som är bäst.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.