Hej, vi har ett hus byggt 1914 som har kopplade utåtgående 2-glasfönster. Dessa har vad Wimmerby fönster kallar L-profil (har inte hittat någon annan som ens omtalar denna profil, oftast bara allmoge och svanhals), men de skriver också att detta var vanligt 40-50-tal.

Bilden togs för att förtydliga hur spröjsen är fördelat, det är två liggande och en stående i ytterbåge, och en liggande i innerbåge.

Som jag förstått det började det bli vanligt med kopplade fönster i början av 1900-talet, men utåtgående kanske kom lite senare? Småspröjsade fönster uppe verkar stämma överens med tidsepoken. Verkar också osannolikt att man skulle bytt alla fönster i huset redan efter ca 30 år, kan jag tycka, såvida inte det satt enkelglas i hela huset...

Någon som har några tankar?

Jag eftersöker också nya/begagnade fönster, har 3 fönster som inte matchar resten av huset samt ska sätta in en fönsterdörr till framtida altan som jag vill ha i samma stil, någon som har förslag på var man kan vända sig? Bor i Sörmland. Kan ett snickeri producera snarlika fönster givet ett befintligt? Billigare/dyrare än tex Wimmerby/RM fönster?

De offerter jag har fått landar på ca 50 000 för tre fönster samt en fönsterdörr (2 st singelbågar, ett med parbågar) vilket kanske inte är helt orimligt, men det verkar också helt omöjligt att få en känsla för hur slutresultatet blir, då de bara kan visa ritningar, inte bilder på tidigare producerade fönster
 
  • Utsikt genom ett äldre 2-glasfönster med spröjs, två horisontella i ytterbåge, och en horisontell i innerbåge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där går bra att snickra. Fast om jag skulle snickra dem så skulle ytterbågarna bli som förr medan innerbågarna skulle bli inåtgående. För att få bättre isolering utan någon synbar skillnad.
 
H heimlaga skrev:
De där går bra att snickra. Fast om jag skulle snickra dem så skulle ytterbågarna bli som förr medan innerbågarna skulle bli inåtgående. För att få bättre isolering utan någon synbar skillnad.
Varför skulle det bli bättre isolering? Det skulle väl behövas större avstånd mellan bågarna för det?
 
J jishi skrev:
Varför skulle det bli bättre isolering? Det skulle väl behövas större avstånd mellan bågarna för det?
Ja det är så jag skulle göra det. Öka avståndet med ett par tum
 
Microkatten
Det kan nog vara så som Vimmerby säger ang tidsperiod. Det lär då vara valsat glas i bågarna och inte blåst, som man använde 1914.

Jo, ett snickeri kan snickra likadana. Det finns ganska många duktiga s.k. fönsterhantverkare och mindre snickerier, i alla fall här i söder. De använder bra virke och har känsla för detaljer. Finns säkert i Sörmland också. Tänk också på att även typ av glas är viktigt för uttrycket. Är dina gamla glas valsade, fortsätt gärna med valsat glas i nya bågarna.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det kan nog vara så som Vimmerby säger ang tidsperiod. Det lär då vara valsat glas i bågarna och inte blåst, som man använde 1914.

Jo, ett snickeri kan snickra likadana. Det finns ganska många duktiga s.k. fönsterhantverkare och mindre snickerier, i alla fall här i söder. De använder bra virke och har känsla för detaljer. Finns säkert i Sörmland också. Tänk också på att även typ av glas är viktigt för uttrycket. Är dina gamla glas valsade, fortsätt gärna med valsat glas i nya bågarna.
Ja, det är definitivt inte munblåst glas i dessa fönster. Vi har två fönsterkupor (som jag inte vet om de alltid funnits eller är en efterkonstruktion) som är bågar med 3x3 rutor och svanhals-spröjs, dessa ser ut att ha munblåsta glas och är också modifierade till 2-glas (med en ditskruvad innerbåge). Vore såklart önskvärt att få valsat glas i de nya fönstren också, först måste jag hitta någon som kan producera fönstren åt mig vilket inte verkar helt lätt.

Men som sagt, varför skulle man bytt fönster efter 30 år? För att det var gamla 1-glasfönster måntro?
 
Microkatten
Nej, det är väl inte troligt att fönsterna var slut efter 30 år. Men byttes de på 50-talet kan de ju sett lite risiga ut efter 40+ år och istället för att rusta upp dem så bytte man, precis som man gör idag fast det inte behövs. Eller så ville man bara ha nya fönster; på 50- och 60-talen skulle ju allt gammalt ut och det moderna in. Även om man i ditt fall behöll mer spröjs än vad som var modernt. Kanske någon ville ha nytt - eller blev övertalad att byta i tidens anda - men insåg att funkisfönster inte passade huset?

Det kan också ha varit enkelglas från början, speciellt om det byggdes som sommarvistelse. Eller så ville man byta separata ytter- och innerbågar till kopplade fönster för att man ville ha blommor i fönstret (och lösa innerbågar var dessutom omoderna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.