Midjeplåten på huset har börjat flagna rätt ordentligt och ser allmänt trött ut. Problemet är 100% estetiskt och påverkar inte funktionen.

Om jag kunde trolla fick dom dessutom gärna bli vita istället för svarta...

Funderar på hur man lättast kan snygga till det. Att byta plåten känns inte aktuellt då jag isf måste byta panel på halva huset.

-Måla?
-Sätta ny plåt utanpå den gamla?
-?
Flagnande svart midjeplåt på rödmålad husvägg, bredvid fönster, i behov av estetisk renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flagnande svart midjeplåt på ett hus med synliga slitage och rostfläckar över en röd träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skrapa och måla är väl det första man tänker på.
 
E etompau skrev:
Skrapa och måla är väl det första man tänker på.
Lite skeptisk till att skrapa. Under svarta täckfärgen är plåten varmförzinkad. Om jag skrapar försvinner ju även den och i så fall har jag ju en både flagnad och rostig midjeplåt om nått år. Istället för en som bara är flagnad...
 
Du kan skyffla bort färgen med en spackelspade brukar lossna ganska lätt galven tar ingen skada av det slipa sen lätt med ett fint sandpapper o måla med t.ex flugger plåtfärg den fäster på galv utan grundfärg bara att måla på i önskad kulör
 
H
Lägenheten vi bodde i hade alla plåtdetaljer ute blivit sån.
De prova att ha dit målare som bättra men tyvärr är det svårt att få det att fästa på galven.
Blir lika trist igen inom kort.
 
Man skall inte använda s.k plåtfärg med lösningsmedel vattenbaserad akrylatfärg sitter bra på galvplåt kan hålla i årtionden jag vet
 
Ifall man ska måla känns det ju som att man måste få bort all gammal färg först för att det inte ska fortsätta flagna.

Beckers verkar ha en kemisk färgborttagare man penslar på som tar bort färgen, men skonar galven. Det kanske vore nått..?
 
Frågan är om färgborttagare tar.på den färgen är ju mera en slags plastfolie men för det mesta brukar det inte sitta alls utan man kan bara skala av det
 
Har du undersökt hur pass plåten går upp bakom panelen? Den ser ju ut att vara spikad under panelen. Behöver inte vara så besvärligt att bara lätta lite på panelen i underkant om du vill byta plåten. Jag har eftermonterat överbleck till fönster och dörrar på liknande sätt då de bara var silikonade på utsidan av panelen av förra ägaren.
 
Plåten går upp ca 80mm under lockpanelen, där den är fastspikad lite här och var (spikarna ser man inte utan att bryta bort all panel).

Känns inte lönt att bryta loss och byta ca 130kvm panel...
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Nä det håller jag med om, den blir nog bökig att byta då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.