Jag bor i en lägenhet som är byggd 2018. Jag har golvdrag så jag använder bilens kupévärmare varje morgon under frukostbordet. Balkongdörren visade sig var oisolerad och åtgärdades 2021, vilket medförde att rumstemperaturen höjdes från 19 till 22-23 grader. Det finns ytterligare 2 fönster i rummet som jag inte vet något om vad isolering beträffar. Värden tycker jag är gnällig! Vad kan jag själv göra för att försöka åtgärda kallraset.
 
Låter som fuskbygge. En besiktningsman med värmekamera kan lätt se var det inte är tätt och eventuellt saknas isolering. Ventilationen kräver dock många gånger att det finns friskluftsventiler t.ex. ovanför fönstren, i fönstren eller bakom radiatorerna.
 
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Låter som fuskbygge. En besiktningsman med värmekamera kan lätt se var det inte är tätt och eventuellt saknas isolering. Ventilationen kräver dock många gånger att det finns friskluftsventiler t.ex. ovanför fönstren, i fönstren eller bakom radiatorerna.
Det finns FTX ventilation i lägenheten. Därifrån blåser det också kallt, vilket även andra boende upplever, men de klagar inte utan tror det ska vara så.:surprised: Inga ventiler vid fönstren.
 
E Elisabet K skrev:
Det finns FTX ventilation i lägenheten. Därifrån blåser det också kallt, vilket även andra boende upplever, men de klagar inte utan tror det ska vara så.:surprised: Inga ventiler vid fönstren.
Har du FTX ska du inte ha några ventiler vid fönstren. Inlåsningstemp skall vara undertempererad (18-19°C är ganska vanligt) för att skapa cirkulation av den värme som radiatorer avger.
 
Tack för svar!
Om det ev saknas isolering runt fönstren innebär det ju att det är viss ventilation (enl. min tolkning) och då borde väl inte FTX fungera som tänkt? Hur påverkar öppna fönster FTX ?
Av manualen kan jag inte utläsa hur inställningarna påverkar ventilationen. Eftersom det blåser kallt från FTX-ventilerna har jag satt temperaturen till max (22grader) och fläkten till lägsta nivå. Jag har inte känt någon skillnad på varken temp eller blåst vid olika inställningar.
OVK-besiktning gjordes sommaren 2021. Det konstaterades då att det var kraftigt undertryck i lägenheten, vilket då åtgärdades.
 
För att fungera bra ska hus med FTX vara så täta som möjligt. Nya hus byggs väldigt täta om reglerna följs. Har de fuskat kan det t.ex, vara tätt men saknas isolering och då blir det kallt där men inte drag utifrån så det finns flera olika scenarier. Öppna fönster saboterar mekanisk ventilation så det ska man undvika och bara öppna kort om det behövs. Bra att OVK gjorts nyligen och fel åtgärdats. Fläktarna ska vara inställda så att all inneluft byts ut inom 2 timmar. Inte så bra om du drar ner ventilationen på egen hand. Har man tidigare bott i ett gammalt hus med självdrag och nästan obefintlig ventilation kan man tycka att det blåser överallt när man flyttar till ett modernt hus med mekanisk ventilation men man vänjer med tiden och uppskattar den fräscha luften.
 
  • Gilla
Elisabet K
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Jag ska försöka kolla med värmekamera om isolering saknas vid fönstren.
 
J Josth skrev:
För att fungera bra ska hus med FTX vara så täta som möjligt. Nya hus byggs väldigt täta om reglerna följs. Har de fuskat kan det t.ex, vara tätt men saknas isolering och då blir det kallt där men inte drag utifrån så det finns flera olika scenarier. Öppna fönster saboterar mekanisk ventilation så det ska man undvika och bara öppna kort om det behövs. Bra att OVK gjorts nyligen och fel åtgärdats. Fläktarna ska vara inställda så att all inneluft byts ut inom 2 timmar. Inte så bra om du drar ner ventilationen på egen hand. Har man tidigare bott i ett gammalt hus med självdrag och nästan obefintlig ventilation kan man tycka att det blåser överallt när man flyttar till ett modernt hus med mekanisk ventilation men man vänjer med tiden och uppskattar den fräscha luften.
J Josth skrev:
För att fungera bra ska hus med FTX vara så täta som möjligt. Nya hus byggs väldigt täta om reglerna följs. Har de fuskat kan det t.ex, vara tätt men saknas isolering och då blir det kallt där men inte drag utifrån så det finns flera olika scenarier. Öppna fönster saboterar mekanisk ventilation så det ska man undvika och bara öppna kort om det behövs. Bra att OVK gjorts nyligen och fel åtgärdats. Fläktarna ska vara inställda så att all inneluft byts ut inom 2 timmar. Inte så bra om du drar ner ventilationen på egen hand. Har man tidigare bott i ett gammalt hus med självdrag och nästan obefintlig ventilation kan man tycka att det blåser överallt när man flyttar till ett modernt hus med mekanisk ventilation men man vänjer med tiden och uppskattar den fräscha luften.
E Elisabet K skrev:
Det finns FTX ventilation i lägenheten. Därifrån blåser det också kallt, vilket även andra boende upplever, men de klagar inte utan tror det ska vara så.:surprised: Inga ventiler vid fönstren.
E Elisabet K skrev:
Det finns FTX ventilation i lägenheten. Därifrån blåser det också kallt, vilket även andra boende upplever, men de klagar inte utan tror det ska vara så.:surprised: Inga ventiler vid fönstren.
Vad kostar det att göra undersökning med värmekamera? Ytterväggen är 9 meter inklusive 3 fönster och en balkongdörr.
 
En värmekamera kan du hyra, här där jag bor kostar den 490 dag ett och 260 följande dagar.
 
  • Gilla
Elisabet K
  • Laddar…
Tack för svar! Trodde inte man klarade det utan "utbildning". Är det "bara" att fota väggen?
 
Normalt behövs det en utbildad besiktningsman som kan tolka bilderna som visas i värmekameran. Kan vara svårt för en lekman. Sedan ger ju ett intyg från en officiell besiktningsman en betydligt större tyngd när det kommer till garantiärenden för ett nybygge. Men det kostar flera tusen kronor.
 
  • Gilla
Elisabet K
  • Laddar…
E Elisabet K skrev:
Tack för svar! Trodde inte man klarade det utan "utbildning". Är det "bara" att fota väggen?
Ja, den visar temperaturen i färger så du borde lätt kunna avgöra om du vill gå vidare med en riktig dokumenterad undersökning eller till vad du nu behöver veta det för.
 
  • Gilla
Elisabet K
  • Laddar…
  • Gilla
Elisabet K
  • Laddar…
Kan man fota själv och sen sända bilden till besiktningsman eller annan kunnig för tolkning? Är det komplicerat att fota och att sen kopiera bilden till datorn?
 
Det är väldigt enkelt att ta bilder med en värmekamera. Du ställer in rätt mätområde och fokuserar sen är det bara att gå runt och ta bilder. Sen fungerar den säkert som vilken USB-enhet som helst. Bara att ansluta med kabel till datorn och kopiera över bilderna.
 
  • Gilla
Elisabet K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.