Hej,

Vi ska bygga en ”odlingslåda” i ena kanten av vårt nya trädäck, 2,5x3 m, djup ca 1 m. Tänkte ha ett lågt träd i lådan som dock inte skymmer utsikten för mkt från intilliggande altandörr med i dagsläget fri utsikt över trädgården. Har du några tips på träd? (Det får helst inte skräpa ner för mkt heller=utesluter fruktträd.) Tänker mig inte alltför högt och kan vara flera stammar?

vidare tänkte vi daggkåpa, annabell syrenhortensia och några buxbomsklot/liknande (har sedan tidigare fina blombuxklot, så det kan bli sådana). Hade du haft ytterligare någon sort eller tagit bort någon av de jag nämnde?
Slutligen, hur ska jag veta hur många plantor jag ska köpa av varje sort? Förstår att det beror på storleken av plantorna, men kan du ge något råd?

stort tack på förhand!

mvh Hedvig
 
Stockholm, växtzon 2
 
Lågt träd? menar du buske på stam? så utsikten går över kronan?
Eller ett vanligt lågt träd som t. ex. klotkörsbär? och utsikten under kronan?

Flerstammiga buskträd ger antagligen mest avskärmning mot utsikten tänker jag. Men om ni kan stamma upp ett buskträd så ni ser under den upphöjda kronan kanske?
Finns många fina buskträd, kolla t. ex. ginnalalönn, rönnbärsapel 'Maskerad' eller smalbladig silvebuske.

Jättedaggkåpa med gula blommor och gröna blad täckta av vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jättedaggkåpa. Foto: Wexthuset

Jättedaggkåpa fröar, så om du har grus eller skarvar vid stenläggning intill kan ni ta något annat.
Den klipps med fördel ner efter blom, och kommer då tillbaka med mycket fräscht bladverk bara någon vecka senare. (perfekt att klippa innan man åker på semester)

Blodtopp 'Tanna' med mörkröda blomknappar på smala stjälkar omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blodtopp 'Tanna'. Foto: Wexthuset

Kanske något som blommar efter jättedaggkåpan, innan annabell, som blodtopp 'Tanna' vars blomknappar svirvlar omkrign, eller mer kompakt blomma som Iris 'Snow Queen'.

Vårlökar förstås!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
HeddanL
  • Laddar…
Vilket läge har er nya uteplats? Full sol mellan vilka klockslag?
 
Det är söderläge. Sol i stort sett hela dagen.
 
Jag kan tycka att ett lagom högt träd där du får utsikten under kronan och en lätt skuggning vore trevligt. En prakthäggmispel som ’Robin Hill’ kanske? Den har vackert bladutsprång, vacker men kort blomning då doften ligger tung i skymningen, luftig grönska och vacker höstfärg. Ett flerstammigt, vasformat träd vore trevligt. Ska grubbla lite
 
Du ska få ett annat tips av mig:
Jag byggde en liten terrass i somras av trallvirke som jag direkt behandlade med brun Roslagsmahogny från Gysinge. Dels får den jättevacker färg, man slipper den gröna fasen helt. Dels blir träet mycket hårdare så jag tänker att det är bra för hållbarheten på din odlingslåda. Jag råkade hälla ut ett par liter Roslagsmahogny över min fina Louise Bugnet och trodde att den skulle dö men den blommade lika fint hela sommaren så du behöver inte oroa dig för växtligheten i lådan heller
Och så går det förbi minst en handfull grannar under veckorna som följer som undrar vad det är för bekant doft från deras barndom…
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.