hahalj
Läser i manualen till min Stihl rmi 632 c att
"Spärrade ytor bör vara runda och inte ovala, kantiga eller välva inåt för att garantera en säker drift."

Ja det funkar väl bra då runt träd och enstaka buskar, men hur gör man när ytan blir oregelbunden som i exemplet nedan? Att lägga en cirkel runt det hindret skulle innebära att en stor yta av gräset inte blir klippt, Kan det verkligen ha så stor betydelse?

Enkla fallet med cirkelyta:
Schematisk illustration av en cirkel runt ett grönt område representerande ett träd för automatisk gräsklippning.

Oregelbunden yta:
Schematisk illustration av en oregelbunden gräsyta med cirkelformade avgränsningar runt hinder.
 
Att man inte vill ha en konkav yta som är för djup kan jag förstå, men alla former av konvexa ytor borde ju funka bra. Gör de inte det skulle jag vara synnerligen missnöjd med klipparen.

Hur tycker de rör övrigt att man ska hantera tomtens innerhörn? 2*45 grader? I så fall borde väl motsvarande inåtböjar gå bra även på öar.

Testa!
 
hahalj
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att man inte vill ha en konkav yta som är för djup kan jag förstå, men alla former av konvexa ytor borde ju funka bra. Gör de inte det skulle jag vara synnerligen missnöjd med klipparen.

Hur tycker de rör övrigt att man ska hantera tomtens innerhörn? 2*45 grader? I så fall borde väl motsvarande inåtböjar gå bra även på öar.

Testa!
I manualen står det så här:
Instruktionsdiagram för placering av begränsningsslinga för robotgräsklippare runt spetsiga hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så jag tycker att så länge som man följer den anvisningen så borde det fungera...
hakade upp mig på att de skriver att ytan ska vara cirkulär, men men... jag lägger tråden med vinklar >90 grader så räknar jag med att det funkar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.