P pmd skrev:
Du får avlägsna bilen från din mark om ägaren inte har gjort det själv inom en vecka från att du har meddelat att bilen ska bort (eller efter en månad om du inte har fått tag på ägaren). Kruxet är att du måste be polisen eller kronofogden om hjälp med flyttandet.
Det är inte självklart för mig att den bästa åtgärden för att fixa problemet vore att göra det tillåtet för markägaren att flytta ett olovligt parkerat fordon på egen hand. Jag lutar mer åt att en bättre åtgärd vore att myndigheterna som ska vara behjälpliga faktiskt utför sin uppgifter.
Jo jag är med på att det så gängse uppfattning är men jag undrar varför? Finns det någon lag som dikterar detta eller vart kommer det ifrån, jag ser i alla fall inte det uppenbara brottet mot någon lag i mitt exempel.
 
B Bästerortarn skrev:
Cederholms Emballage Metall och Bilskojeri i Lugnet
Those were the days! Hammarby sjöstad? Bah!
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jo jag är med på att det så gängse uppfattning är men jag undrar varför? Finns det någon lag som dikterar detta eller vart kommer det ifrån, jag ser i alla fall inte det uppenbara brottet mot någon lag i mitt exempel.
Ja, se brottsbalken 8:8, 2 § 3:e stycket i Lag om flyttning av fordon i vissa fall samt 16 och 17 §§ i Förordning om flyttning av fordon i vissa fall.

Således:
Bilen får flyttas, men det ska göras av polisen efter att du enligt konstens alla regler försökt hitta bilens ägare samt väntat tillräckligt länge. I ditt exempel gör du inte så som lagen föreskriver, utan flyttar bilen själv innan beslut meddelats, ej heller är det polisen som verkställer beslutet.

Ytterligare ett alternativ är handräckning via kronofogden, då är det lite andra regler som gäller, men återigen är det inte du som får flytta bilen utan det ska verkställas av kronofogdemyndigheten.
 
Redigerat:
B Bästerortarn skrev:
Detta är för osannolikt så ....... eftersom jag inte har för vana att kalla folk lögnare så gissar jag att du kanske fått det fel återberättat alt. inte kommer ihåg detaljerna. När jag hade samma tjänst som jag nämner i ett tidigare inlägg så hade vi även en stor väletablerad bilskrot som kund så jag har viss koll på branschen. Och jag har en god vän som är f.d. bärgare. Att en seriös bärgare på beställning av en vanlig medborgare skulle köra någon annans bil till skroten finner jag snudd på omöjligt, på beställning av privatperson med registreringsbevis och fullmakt från ägare etc. .... absolut. Eller på uppdrag av en myndighetsperson i tjänstens vägar, absolut.

Och att en auktoriserad bilskrot (d.v.s. INTE svartskrotar a'la Cederholms Emballage Metall och Bilskojeri i Lugnet) skulle ta emot en bil utan registreringsbevis finns i.a.f. inte på min världskarta.



Förståeligt att vilja bli av med problemet snabbt men kanske inte så kostnadseffektivt då det i en rättegång borde vara lätt att slå hål på det argumentet. Nu är jag ingen jurist så rubricering ska jag inte svära på men detta är i.a.f. knappast något "dyrt" brott att bli fälld för. Lite dagsböter och ev. skadestånd motsvarande uppskattat marknadsvärde. Nu har vi nog förvisso något olika skalor men en kvalificerad gissning är att den förlikade oförskämt stora summan är nog väldigt många gånger större än vad en ev. fällande dom skulle kosta.

Nu har jag tappat korrekt benämning men jag förutsätter att den oförskämt stora summan delades mellan dom tre inblandade parterna. Även om jag delar den gängse uppfattningen i tråden om att det korrekta förfarandet för att bli av med andras skrotbilar på sin fastighet är fel, orättvist etc. så tycker jag i.s.f. att det är rätt åt åtminstone bilskroten som agerat så extremt oprofessionellt.

Det är rel. längesedan en utförare som utför något lagvidrigt bara kunde skylla ifrån sig på beställaren.
Eftersom jag inte var med vid bortforslingen av första bilen vet jag bara vad jag har fått berättat för mig att gå på. Så exakt hur turerna gick vet jag inte av egen erfarenhet. Faktum kvarstår att bilen försvann och de tog ansvar för att den försvann. Sen huruvida det handlade om någon sorts "svartskrotning" som du säger vet jag inte.
 
harry73
P pmd skrev:
Det är inte självklart för mig att den bästa åtgärden för att fixa problemet vore att göra det tillåtet för markägaren att flytta ett olovligt parkerat fordon på egen hand.
Nej jag tycker att det inte ska tillåtas. Och det har att göra med vem ansvarar för bilen på den nya platsen.
Men likförbannat skulle jag rekommendera att (och även själv) flytta bilen som står olämpligt på min tomt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag tycker det borde finnas en lika snabb behandling av att få flytta ett fordon på privat mark som när den står i vägen på kommunal mark. Då snackas det inte om ansvar om det händer nått mm. Då flyttas den bara till en uppsamlingsplats där ägaren kan hämta ut den. Och hämtas den inte så skrotas den efter en viss tid.
Förstår inte var problemet är. Jag skulle även kunna tänka mig att betala en slant för denna tjänst då jag tycker det vore ärligare än att rulla ut den i lönndom till allmän plats och låta kommunen ta hela kostnaden.
Hur fort får de undan en bil från en privat parkering mitt inne i en storstad?

Fanns ju ett fall för några år sedan på någon av broarna runt Gamla stan då det stod en bil på cykelbanan länge utan att flyttas. Hux flux stod den på vägen och då försvann den fort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Du betalar redan för den tjänsten, men frågan är vafan du får för pengarna …
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du betalar redan för den tjänsten, men frågan är vafan du får för pengarna …
Får klaga på att leveransen av tjänsten är överdrivet lång då. För det kanske är där pressen måste läggas för att få det att hända nått?
 
R
R Rem skrev:
Bra tanke, fast det borde ju hon veta i så fall.
Nä, räkna inte med det! Ansvaret ligger helt på dig att kolla skulderna på fordonet. Men det gör du lätt på transportstyrelsens hemsida eller med ett litet samtal dit. Alternativt så kan du smälla upp skyltar på berörda platser och ta ut en kontrollavgift varje dygn tills ägarna måste vakna till. Det kan fort bli belopp som är rimliga att dra med kronofogden.....

https://lawline.se/answers/kan-man-botfallas-vid-parkering-pa-privat-mark-utan-forbudsskylt
 
F Falckman skrev:
Ja, se brottsbalken 8:8, 2 § 3:e stycket i Lag om flyttning av fordon i vissa fall samt 16 och 17 §§ i Förordning om flyttning av fordon i vissa fall.

Således:
Bilen får flyttas, men det ska göras av polisen efter att du enligt konstens alla regler försökt hitta bilens ägare samt väntat tillräckligt länge. I ditt exempel gör du inte så som lagen föreskriver, utan flyttar bilen själv innan beslut meddelats, ej heller är det polisen som verkställer beslutet.

Ytterligare ett alternativ är handräckning via kronofogden, då är det lite andra regler som gäller, men återigen är det inte du som får flytta bilen utan det ska verkställas av kronofogdemyndigheten.
8:8 pratar ju om att man inte får rubba men kräver enda att det blir en skada eller olägenhet av detta.

…”Detsamma gäller om någon utan tillgrepp, genom att fästa eller bryta lås eller på annat sätt, olovligen rubbar någon annans besittning och därigenom vållar skada eller olägenhet”.

Vad gäller lagen/förordningen om flytt av fordon..
Så även om det finns en lag som säger att endast myndigheter kan ta beslut och verkställa (genom ombud om så) omhändertagande av fordon finner jag fortfarande inte en lag som jag strikt bryter mot om jag lyfter ett fordon utan skada några meter ut från tomten. Lite som att endast polismyndigheten kan utfärda ett giltigt pass men det är inte olagligt för mig att ta ett papper o skriva pass på det men om jag försöker använda det när jag åker in i ett annat land så blir det ju problem. Det är inte olagligt att ta ett eget beslut här, det är bara inte giltigt. Sedan har jag ju dock inget stöd i lagen för att ta ett fordon men det hävdar ju jag att jag då heller inte gör. Efter som jag inte tar det i besiktning, ej brukar det eller skadar det. Det skulle vara om bilägaren lyckas få igenom att jag genom att flyttat fordonet ut på vägen (och det blev bortforslat) skapade en olägenhet för honom, men inte säker på att jag kan behöva stå till svars vad som händer där då att ställa den körklar o fint på vägen stället den i bättre dager för sitt syfte (än att så sjunka ner i marken på min mark).
 
T TypRätt skrev:
8:8 pratar ju om att man inte får rubba men kräver enda att det blir en skada eller olägenhet av detta.

…”Detsamma gäller om någon utan tillgrepp, genom att fästa eller bryta lås eller på annat sätt, olovligen rubbar någon annans besittning och därigenom vållar skada eller olägenhet”.
Jag skulle tro att det är meningen innan som blir relevant, särskilt ordet tillgriper, d.v.s.: "Den som, i annat fall än som anges i detta kapitel, olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, döms för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år." För att flytta bilen måste du på ett eller annat sätt tillgripa den, antingen genom att du på något sätt tar dig in i bilen och kör den eller att du med t.ex. en hjullastare flyttar den.

Efter lite snabb-googlande hittade jag förvisso ingen vidare doktrin eller praxis på området, men åtminstone följande länkar som bekräftar vad jag säger:
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vilka-regler-galler-bilvrak
https://www.lawline.se/answers/far-man-flytta-en-annan-persons-bil

Jag tycker det är ganska tydligt att du inte får flytta någon annans bil om inte reglerna i
Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall och/eller Förordning (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall är tillämpliga. I ditt exempel är dom inte tillämpliga.

T TypRätt skrev:
Vad gäller lagen/förordningen om flytt av fordon..
Så även om det finns en lag som säger att endast myndigheter kan ta beslut och verkställa (genom ombud om så) omhändertagande av fordon finner jag fortfarande inte en lag som jag strikt bryter mot om jag lyfter ett fordon utan skada några meter ut från tomten. Lite som att endast polismyndigheten kan utfärda ett giltigt pass men det är inte olagligt för mig att ta ett papper o skriva pass på det men om jag försöker använda det när jag åker in i ett annat land så blir det ju problem. Det är inte olagligt att ta ett eget beslut här, det är bara inte giltigt. Sedan har jag ju dock inget stöd i lagen för att ta ett fordon men det hävdar ju jag att jag då heller inte gör. Efter som jag inte tar det i besiktning, ej brukar det eller skadar det. Det skulle vara om bilägaren lyckas få igenom att jag genom att flyttat fordonet ut på vägen (och det blev bortforslat) skapade en olägenhet för honom, men inte säker på att jag kan behöva stå till svars vad som händer där då att ställa den körklar o fint på vägen stället den i bättre dager för sitt syfte (än att så sjunka ner i marken på min mark).
Jag delar inte din tolkning. Snarare skulle jag säga att det endast i det fall (förutom handräckning via kronofogden då) som beskrivs i Lag om flyttning av fordon i vissa fall och Förordning om flyttning av fordon i vissa fall som det är tillåtet att flytta en bil som är övergiven på din fastighet. Annars gäller (som regel) brottsbalken 8:8 och reglerna angående egenmäktigt förförande. Vad gäller din liknelse vid att framställa egna pass så är min uppfattning att dt visst kan vara olagligt (lite beroende på hur bra dina hemmagjorda pass är), se brottet urkundsförfalskning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte olagligt, men det du låtsas antyda är att fordonen genom magi eller att ägaren i sina deliriumdimmor kommer på att ”just fan, där står min bil”, varefter den avlägsnas, medan det du förstås egentligen menar är att TS i samband med detta ska göra sig av med fordonen.

När dessa sedan uppdagas på en parkeringsficka en km bort kan det ju hända att en konstapel på pinnjakt lägger ihop ett och ett till två och kommer på att det mest sannolika nog är att fastighetsägaren som just annonserat om fordonen ifråga bortskaffat dem och med bestämda steg går till TS och utbrister: Vafalls!?

Din idé försämrar alltså med största sannolikhet TS position.
Du har nog missförstått. Jag antydde inte på något sätt att TS skulle flytta bilen. Förhoppningen är ju att "någon annan" flyttar dem.
Om bilarna nu ändå dyker upp på en parkeringsficka är det rätt osannolikt att TS ens skulle bli misstänkt.
För det första att någon kopplar det med annonsen. Och vem är så dum att de annonserar och sedan flyttar dem själv?
Med tanke på att polisen skriver av lösbara småfall blixtsnabbt hade det nog krävts en smoking gun, typ en granne med ett horn i sidan som dokumenterat en ev. flytt noggrant. Och då är det som sagt flytten, som ändå är olaglig, TS åker på.
Om någon okänd, annan än ägaren, "hämtar" bilen är TS inte ansvarig för.
 
F Falckman skrev:
Jag skulle tro att det är meningen innan som blir relevant, särskilt ordet tillgriper, d.v.s.: "Den som, i annat fall än som anges i detta kapitel, olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, döms för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år." För att flytta bilen måste du på ett eller annat sätt tillgripa den, antingen genom att du på något sätt tar dig in i bilen och kör den eller att du med t.ex. en hjullastare flyttar den.
Jo men definitionen av ”tillgriper” är ju ”olovligt ta och använda något utan avsikt att sätta sig i permanent besittning av föremålet”. Jag anser inte att jag använder bilen när jag med hjälp av en lyft flyttar på den.

Men som sagt missförstå mig rätt, jag är helt med på intentionen med lagarna och hur de generellt används och det har säkert lämnats in en bunt motioner varje år från nästan alla partier för att ändra dessa lagar och det pågår ett arbete (som säkert slutar i ingenting) för att göra det enklare.
Jag menar dock att jag inte ser att man skulle kunna bli dömd för ett faktiskt brott givet de förutsättningar jag la fram i mitt inlägg.
Att jag tar ett beslut i en fråga jag inte har rätt att besluta i är inte straffbart, jag har bara inte ett giltigt beslut. Således står jag utan laglig rätt att bortforsla ett fordon när jag tagit beslutet att gör det, om jag nu skulle bryta mig in fordonet, flytta det till en plats längre bort osv skulle även jag se att jag gjort en eller flera lagöverträdelser. Men enligt mig har jag varken använt eller tagit fordonet när jag helt utan skada flyttat det ut på gatan. Jag har heller inte orsakat någon olägenhet för ägaren då användandet av fordonet underlättats. Säger inte att du måste hålla med om att detta håller i rätten men jag skulle inte utesluta det även om jag tror att ett ärende skulle läggas ner med brott kan ej styrkas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Unikt namn
Får man utfärda parkeringsavgifter/"parkeringsböter" på sin egen mark eller regleras det på något vis?
 
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Får man utfärda parkeringsavgifter/"parkeringsböter" på sin egen mark eller regleras det på något vis?
Japp! Skrev tidigare att "kontrollavgift" kan vara ett alternativ. Sätt en riktig skyllt där du varnar att en kontrollavgift motsvarande din kommuns pbot tas ut (skälig). När de inte flyttar kan du skicka ut max 5stk sådana. Sen kan du ju komma med påminnelser med 8% ränta. Lyckas du göra skulden på bilen nog stor så kan du klättra upp i prion på skulder hos kronofogden...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.