Eftersom det verkar vara så många kunniga här ställer en okunnig en fråga (utan att ha tänkt så värst...)

Tänker bygga en veranda 8 * 4 ev. med en bärlina i grundenalternativt ha den flytande...

Min fråga, om jag ska ställa ett SPA á 2 ton (1,5 + 5-6 personer) på ca 5,25 kvadratmeter av ovanstående 32, vilken dimension ska jag då använda?

Tycker ni att jag ska bygga den i två delar, dvs en del som klarar ovanstående och en som är lite klenare ?( eller blir det bara onödigt jobbigt.)

Hade först tänkt köra Kirai eller Cumaru men börjar nu luta åt att köra tryck för att komma upp i grovlek 145 * 38 (eller 120*28?) eller liknande för trallen. Tror ni att det räcker att köra bärlina 195*45 och reglar 145 *45 (ska jag halvera CC?). Plintar 10 plintar om jag kör bärlina i grunden annars 15 med två meter mellan varje?
 
Mina två cent:

Jag skulle utan tvekan sänka ner bubbelbadet så att man slipper klättra upp för att komma i. Du slipper då också dimensionera för stridsvagnar.

145x34 är en trevlig tralldimension för tryckt virke, men om inte priset avskräcker skulle jag välja Kirai alla dagar i veckan (28x145).

Angående dimensioneringen så finns det en spännviddstabell postad på forumet som du nog kan hitta. Med två meter mellan stolparna blir det nog ungefär som du gissat vill jag minnas (195 i bärlinor och 145 i golvreglarna).
 
Tänk att någon ändå skulle föreslås sambons spontana lösning...får väl funder a på det en gång till. Vad ska jag då ställa spa:t på? (nedgrävda lecablock kanske?)

Någon som vet vilka som levererar Kirai till sthlmsområdet?
 
Interwood i Göteborg levererar Kirai till Stockholm. Fraktkostnaden är blygsam jämfört med materialkostnaden - se bara till att räkna rätt på materialåtgången....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.