F
Ponera att man rätt förutsättningar för både jord och bergvärme och bor i skåne, vilken väg hade ni tagit då? Jordvärme är lite billigare men kräver ett större utbrott i trädgården(och det blir jobbigt om man vill bygga något ovanför slangen) men bortsett från det, är något av systemen bättre ur effektivitetssynpunkt?
 
Bergvärme är lite effektivare när det är som kallast. Dessutom funkar det bättre för frikyla.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Jag hade gått med luft/vatten, betydligt billigare/enklare installation och likvärdig ur effektivitetssynpunkt.
Visst du får en utedel som inte är jättevacker men det går ju att tänka till på placeringen.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
A Andreas_Blixt skrev:
Jag hade gått med luft/vatten, betydligt billigare/enklare installation och likvärdig ur effektivitetssynpunkt.
Visst du får en utedel som inte är jättevacker men det går ju att tänka till på placeringen.

Är de morderna pumparna såpass bra? Kostar ju ändå ganska mycket, runt hundra lax?
 
I Skåne fungerar luftvattenvärmepumpar väldigt bra eftersom det är sånt milt klimat. När det är plusgrader är de mer effektiva än bergvärmepumpar. Beror ju på vad man tycker om utedelen. Vissa fabrikat/modeller kan också bullra märkbart mer än andra som arbetar tyst så man måste vara noggrann med valet. Beror också på om man vill att kompressorn ska vara ute eller inne i huset.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
I Skåne fungerar luftvattenvärmepumpar väldigt bra eftersom det är sånt milt klimat. När det är plusgrader är de mer effektiva än bergvärmepumpar. Beror ju på vad man tycker om utedelen. Vissa fabrikat/modeller kan också bullra märkbart mer än andra som arbetar tyst så man måste vara noggrann med valet. Beror också på om man vill att kompressorn ska vara ute eller inne i huset.
Sant men vad brukar berget hålla? 6 grader?

Finns det statistik på dygnsmededel på hur många dagar det är över och under 6 grader i skåne?
 
A Andreas_Blixt skrev:
Jag hade gått med luft/vatten, betydligt billigare/enklare installation och likvärdig ur effektivitetssynpunkt.
Visst du får en utedel som inte är jättevacker men det går ju att tänka till på placeringen.
När jag räknat på det så blir inte luft/vatten billigare förutom initialt.
Räknar man på 15 år så blir det billigare, men räknar man på längre sikt så blir resultatet annorlunda.
Anledningen är att utedelen kommer behöva bytas oftare än slangarna till jord-/berg-värme.
 
F Fideliox skrev:
Sant men vad brukar berget hålla? 6 grader?

Finns det statistik på dygnsmededel på hur många dagar det är över och under 6 grader i skåne?
Jag har inga siffror, men det är kallare i luften än berget under uppvärmningssäsong, så sett per år kommer en luft/vatten att dra lite mer el än bergvärme. Den extra förbrukningen får man ställa i relation till att bergvärmen har högre investeringskostnad som ska betalas igen under en rimlig tid.
Och, som sblixten, är inne på så försvåras kalkylen av att borrhålet överlever minst tre värmepumpar, så man får ha lite olika avskrivningstid på de olika delarna.

Sen kan man ju även väga in saker som kanske inte direkt har någon ekonomisk betydelse; T ex att man slipper en bullrande utedel, slipper ha en vågig gräsmatta i flera år efter att man lagt jordvärme, möjlighet till friiyla, etc.
 
richardtenggren
Svärmor och hennes gubbe installerade en LVVP året innan vi satt in BVP. Tror deras installation landade på kring 140 kkr, de köpte CTC 614M och tillhörande i255 eller i360, osäker där.
Vi installerade en Thermia Atlas 12 och 250m hål för drygt ett år sedan, vi landade på 163 kkr, så skillnaden blev ändå rätt liten.

Husen är relativt jämnstora, båda från 70-talet, typ samma klimat, Dalarna vs Gävleborg.
 
Jordvärme ger en något fulare och kallare gräsmatta. Jag tycker du ska borra om du ska ha bergvärme. Alternativet är en luft/vatten. Men de är också dyra. Jag tycker man ska tänka som så att är det ett större hus så är bergvärme ett bra alternativ. Man behöver inte heller den dyraste pumpen alla gånger. En on off funkar bra.
 
F Fideliox skrev:
Sant men vad brukar berget hålla? 6 grader?

Finns det statistik på dygnsmededel på hur många dagar det är över och under 6 grader i skåne?
Vi byggde nytt hus i Västerås trakten för nåt år sen och då jämförde jag bergvärme mot luft/vatten.

Slutkostnaden för bergvärme var minst 80 000:- dyrare men då lämnade de inget fastpris på borrhålet så det skulle kunnat sticka iväg ännu mer.

Även om bergvärmen på pappret kan ha något högre verkningsgrad så kunde inte jag räkna hem den dyrare investeringskostnaden.

Så länge man inte placerar kompressorn direkt utanför sovrummet så är det absolut inget störande ljud. Enligt mig så är den största nackdelen det rent estetiska då utedelen inte är så bildskön och helst inte ska byggas in för mycket.

//Andreas
 
richardtenggren
A Andreas_Blixt skrev:
Vi byggde nytt hus i Västerås trakten för nåt år sen och då jämförde jag bergvärme mot luft/vatten.

Slutkostnaden för bergvärme var minst 80 000:- dyrare men då lämnade de inget fastpris på borrhålet så det skulle kunnat sticka iväg ännu mer.

Även om bergvärmen på pappret kan ha något högre verkningsgrad så kunde inte jag räkna hem den dyrare investeringskostnaden.

Så länge man inte placerar kompressorn direkt utanför sovrummet så är det absolut inget störande ljud. Enligt mig så är den största nackdelen det rent estetiska då utedelen inte är så bildskön och helst inte ska byggas in för mycket.

//Andreas
Hur billigt blev det med LLVP för er då? Baserat på mina siffror så lär du ha hamnat kring 80 kkr?

Estetiken, den bättre verkningsgraden och möjligheten till frikyla gjorde valet enkelt för oss.

Men visst fanns planen på sätt in en Nibe S2125 och en S320 själv, men bara materialkostnaden för dessa är ca 112 kkr. Sen 10 kkr på rör, kopplingar och betong till fundament, så säg ~120 kkr för egen installation, så ca 40 i diff och då fick jag allt utfört och samtidigt 250 m hål som räcker till mer än en VP hoppas jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.