N Nils Fermentation skrev:
Det är därför moderna pumpar höjer temperaturen till 60 grader i tappvattnet I vissa intervall. Detta räcker med mycket god marginal för att eliminera risken med legionella i en vv-beredare. Att sedan vatten som står stilla i ledningar rent generellt kan utgöra en liten risk gäller oavsett värmesystem.
Ja, min är minst 15 år gammal och det går inte att stänga av, bara att ändra intervallet... mycket bra att det är så, för det är säkert många som inte har koll på detta med Legionella.
 
F
Mugmaz Mugmaz skrev:
För mig lönar det sig med att elda, har gratis ved.
Finns det nåt som är "gratis"..?
 
F frasen_36 skrev:
Finns det nåt som är "gratis"..?
Inte elektrisk ström iaf, inte om du vill ha den på ett lagligt sätt.
Ved kan vara betydligt mer gratis, även om den som regel kostar arbete.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
T
F frasen_36 skrev:
Finns det nåt som är "gratis"..?
Självklart. Träden växer och blir ved utan insats. Sol/vind/vatten är gratis. Någon som äger marken där träden växer har köpt marken och den som tar vara på sol/vind/vatten har investerat men ser man till löpande driften jämfört med att vara elberoende, då även elgrundat kräver investeringar
 
  • Gilla
  • Haha
Omogen och 1 till
  • Laddar…
@
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
Förutom att du (antagligen) betalar för ved så tillkommer kostnader för sotning och återkommande brandskyddskontroller. Även de kostnaderna (~1 000 kr/år) får man lägga på....
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Förutom att du (antagligen) betalar för ved så tillkommer kostnader för sotning och återkommande brandskyddskontroller. Även de kostnaderna (~1 000 kr/år) får man lägga på....
Och hur mycket el har ett hushåll med rörligt elpris fått för ~1 000 kr under vintern som gick :thinking:?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Och hur mycket el har ett hushåll med rörligt elpris fått för ~1 000 kr under vintern som gick :thinking:?
Cirka 300 kWh kan ja tänka mig..
 
Nissens
Mugmaz Mugmaz skrev:
För mig lönar det sig med att elda, har gratis ved.
Inte dåligt. För mig kostar ved alltid något trots att jag har egen skog. Antingen kostar den tid eller pengar, eller både och. Har aldrig hänt att någon annan tar ner träden, sågar och klyver dem gratis.
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Inte dåligt. För mig kostar ved alltid något trots att jag har egen skog. Antingen kostar den tid eller pengar, eller både och. Har aldrig hänt att någon annan tar ner träden, sågar och klyver dem gratis.
Den som odlar i trädgårdslandet pratar ofta inte om att det kostar tid.
 
Nissens
L L A Axelsson skrev:
Den som odlar i trädgårdslandet pratar ofta inte om att det kostar tid.
Vad nu det har med ved att göra. Det är nog inte många som ser ved som en hobby…
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad nu det har med ved att göra. Det är nog inte många som ser ved som en hobby…
Det finns nog de som ser vedeldning som ett nödvändigt ont, men många ser det som en livsstil på liknande sätt som trädgårdsodling eller annat som görs på fritiden. En känsla av att fixa sin egen mat eller värme.
 
  • Gilla
Matte001 och 6 till
  • Laddar…
Har man egen skog får man sätta kostnaden för egen ved till vad man skulle kunnat sälja den för om man inte eldat upp den själv.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Med gratis ved menas oftast att man inte köper vedråvaran. Kostnaden att tillreda ved kan ju aldrig bli noll.
Vedeldning är bekymmersfri vad gäller dyr el och sträng kyla. Det är också en positiv känsla
 
  • Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har man egen skog får man sätta kostnaden för egen ved till vad man skulle kunnat sälja den för om man inte eldat upp den själv.
Helt rätt. Men inte allt som kommer från egen skog går att sälja med lönsamhet. Som mindre parti med vindfällen eller torrgran som exempel.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Lönsamheten är sekundärt om man ska räkna ut kostanden för själva veden. Har du sågat, burit hem, kapat och kluvit upp 1 kubikmeter ved så har du två val: Sälj den för 800:- eller elda upp den själv.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.