Ska byta källarfönster i fyrtiotalshuset, de gamla har ruttnat bort nästan helt. När jag monterade bort ett visade det sig att övre och undre delen av karmen är liksom inmurade i grunden; de sticker in en decimeter åt vardera sidan. Någon annan infärstning finns inte. Grunden är uppbyggd av kallmurad kalksten med puts på in- och utsidan. Ovanpå överstycket ligger något som liknar en b-matta, alltså en vattentät duk, därefter har man fortsatt mura. Jag börjar till min förfäran misstänka att fönsterkarmen är en bärande del av konstruktionen, huset är i övrigt byggt av nån slags lättklinkerblock och jag tvivlar på att det skulle finnas någon bjälke eller liknande över fönstret - den borde väl ha synts? Det ser ut som om man murat upp grunden, lämnat en öppning för fönstret, sedan lagt en rejäl bräda (karmens överstycke) över öppningen, och byggt vidare.

En liten spricka rakt upp från ena övre hörnet på karmen fick mig att inspektera samtliga källarfönster. Samma sak på nästan alla: små sprickor ovanför karmen, det ser ut som en sättning precis över varje fönster, orsakad av att fönsterkarmen gett sig.

Kan det här stämma? Jag tror mig veta att man aldrig låter fönstret vara bärande, men ingen regel utan undantag (det fanns kanske byggfusk även på fyrtiotalet ...). Bifogar ett par bilder.

Nästa fråga: vad göra? Jag tvivlar på att nya fönster med smala karmar orkar bära upp samma tyngd som originalkarmarna gjort. Spontant börjar jag fundera på att försöka sätta in en ram av stål i fönsterhålet, och sedan sätta ett mindre fönster i denna, alternativt mura upp en "stolpe" på vardera sidan av fönstret, och lägga en stålbalk över. Vad tror ni? Och vad händer när man tar ur alla fönsterkarmar (som i.o.f.s. är helt genomruttna), finns det risk för större sättningar/skador? Just nu funderar jag på att byta min signatur till "det blir aldrig mindre jobb än man trodde!".
 
  • juni_2007 047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • juni_2007 046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan bara bidra med en synpunkt gällande hållfastigheten på ruttet virke, den är betydande! Det vet jag av egen erfarenhet sedan min tid som skutrenoverare... Många skutor som i stortsett bara var potatisjord i ett tunt skal av trä och målarfärg seglade glatt omkring utan att veta bättre! Men hu vilken överraskning när man började riva ut det ruttna. Det blev ofta inte mycket kvar. Och man insåg att hållfastigheten hos ruttet virke trots allt var större än ingenting...

Slutsats, riv inte ut alla fönstren på en gång. Försök att stämpa upp det du har/håller på att riva ur i väntan på en bra lösning. Jag antar förresten att du vill ha klarglas och inte kan tänka dig att byta mot t.ex. glasbetong som skulle kunna vara tillräckligt bärande i sig själv.
 
tror inte Du behöver oroa dig så mycket för tyngden på nya fönster. Väljer du med fasta karmar, vilket är att föredra, så kan du lasta minst lika mycket på dessa som de befintliga. Stämpa upp, gör man alltid, som ylven nämner, men jag tvivlar på att det kan bli någon sättning, med de i förhållandevis små gluggarna som källarfönster utgör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.