G
P Prifix skrev:
Vi har högre verkningsgrad på solceller som är monterade på våra breddgrader än nere vid ekvatorn. Detta beror på att att solceller blir effektivare vid en lägre temperatur och därför är det mer lönsamt att montera solceller här än nere på ekvatorn.

Beträffande priset på el när man säljer eller köper, så kan jag säga följande. Jag har haft fast pris på 0,42 kr/kwh när jag köper, men jag har sålt till spotpris vilket har inneburit att jag fått c:a 3 ggr mer betalt för elen som jag sålt. Glöm inte att staten subventionerar via skattsedel med 0,65 kr/khw som man säljer.
Subventionen borde tas bort snarast. Ja, det är högre verkningsgrad OM det är sol då det är lite kallare men det funkar ändå inge vidare dec - feb lite beroende vart i Sverige.
 
S
P Prifix skrev:
Vi har högre verkningsgrad på solceller som är monterade på våra breddgrader än nere vid ekvatorn. Detta beror på att att solceller blir effektivare vid en lägre temperatur och därför är det mer lönsamt att montera solceller här än nere på ekvatorn.
Ja, visst är verkningsgraden lite högre, men produktionen på årsbasis är ändå ungefär hälften av vad den är i beräkningsmodellen för livscykelanalysen.

P Prifix skrev:
Beträffande priset på el när man säljer eller köper, så kan jag säga följande. Jag har haft fast pris på 0,42 kr/kwh när jag köper, men jag har sålt till spotpris vilket har inneburit att jag fått c:a 3 ggr mer betalt för elen som jag sålt. Glöm inte att staten subventionerar via skattsedel med 0,65 kr/khw som man säljer.
Japp, har man haft tur/skicklighet i att teckna avtal så blir givetvis den ekonomiska kalkylen mycket bra. Ingen förnekar det. Jag finner det dock tråkigt att viss elproduktion subventioneras trots att produktionen är helt i motfas till konsumtionen sett över året.

K Klacken skrev:
Hur i hela friden kan belastningen på nätet öka för att man skickar sitt överskott av el till grannen?
Problemet för det lokala elnätet kommer när många hus inom en transformatorstation producerar för mycket. Den är inte dimensionerad för att mata effekt åt andra hållet. Det ger problem med spänning och elkvalité.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Har också solceller. Tycker huset ser modernt ut och undersökningar visar att hus med solceller stiger i värde. Spekulanter tittar på driftkostnad, speciellt i världslägen som dessa. Att ta lån på solceller är inte heller helt idiotiskt då inflationen äter upp del av lånet.
 
  • Gilla
Crank och 5 till
  • Laddar…
tänk om de lyckades få upp verkningsgraden på solceller. Då hade varit roligare. solceller har väldigt låg verkningsgrad.
 
N Necochea skrev:
Vi har också Svea! Bästa investering och miljövänligt
Jag skulle inte vara så säker på att dessa bara har sol och vind. De köper el från den svenska marknaden...

Sen är jag inte så säker på att man tjänar så mycket på att rörligt pris.
Det är värmen som är den största kostnaden.
Huset värms dygnet runt. man har kommit fram till att man inte tjänar på nattsänkning. Då borde natthöjning vara så mycket bättre
 
Min bergvärmepump värmer huset mellan 20.00 och 05.00 och då slipper jag köpa superdyr el. Betongplattan fungerar som accumulator för värmen och jag har ställt upp värmen till 23 grader vilket under dagen brukar sjunka till 21-22 grader beroende på hur kallt det är. Jag nyttjar nattsänkningsfunktionen och schemalägger detta. Det fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag har sålt mer än jag köpt, dock får du inte dom 60 örena tillbaka på skatten.
Oh yes, fel av mig. Du har rätt I det.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Du har uppenbarligen inte koll och tråkigt att du verkar tro det själv och framställer det som att du har det.

Batterier lagrar inte el över säsonger.

Vanlig dimensionering av batteri är 1kWh för varje 1kWp man har installerad. En vanlig villaanläggning på 7-10kWp kan förslagsvis ha en batterilagring på 7-10kWh vilket knappast räcker för en vintersäsong.

Priset för batteri är i dagsläget cirka 10000kr per lagrad kWh och det oaktat statliga bidrag.
Solceller är även det statliga bidrag så du tjänar pengar på skattebetalarna genom att förfula villan:crysmile:
 
  • Haha
Box of rain och 1 till
  • Laddar…
A Anders Stuve skrev:
Min bergvärmepump värmer huset mellan 20.00 och 05.00 och då slipper jag köpa superdyr el. Betongplattan fungerar som accumulator för värmen och jag har ställt upp värmen till 23 grader vilket under dagen brukar sjunka till 21-22 grader beroende på hur kallt det är. Jag nyttjar nattsänkningsfunktionen och schemalägger detta. Det fungerar utmärkt.
Det är på vintern man använder värmen som mest. Tänk på att värmepumpen behöver jobba mer när den ska värma upp huset igen Då kommer det gå åt.mer energi.
Sänk temperaturen det kommer synas mer.
Nästa steg är tm och. tt. men dessa snurrar inte varje dag normalt
så frågan är hur mycket man sparar på att tvätta rätt tid?


Om sen jämför med att ha fast elpris, Är då rörligt tillräckligt billigt
Fördelen med fast pris är att man vet hur mycket det kostar. Man kan laga mat när man kommer hem. Behöver inte vänta med att äta
du kan ha en jämn temperatur i huset.
Väljer man att binda sig på sommaren så blir det mycket bättre pris


.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Tänk om man från start hade satsat rejält på kärnkraft och vindkraft till havs och lagt alla subventionerade pengar på det. Då skulle vi inte ha dessa fula solceller som vanpryder villaområdena
 
  • Haha
  • Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att solceller är speciellt snyggt.
Men jag tycker det känns som det kvittar. Jag tror inte att de flesta som köper solceller gör det för att de vill spara energi.
Det är inte utseendet som gör att tvekar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Lite status att ha solceller
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B
S salkin85 skrev:
Hur står sig investeringskostnader mot att sätta samma slant på börsen ? Räknar man inte med en normal uppgång på 8%, och sen ränta på ränta osv ?
I år ser det i alla fall ut som solcellerna slår börsen, med råge. Men än är året inte slut.

Men jag ser det lite som diversifiering också (inte bara äga aktier), att ha en solpanelsanläggning, även om avkastningen för solcellerna förväntades vara lägre än börsen när jag tog mitt investeringsbeslut.
 
S
A amoreex skrev:
Vad negativa folk ska vara.
Säger ju indirekt att TS hus är fult nu..

jag personligen tycker inte det är fult för jag ser det som en del av övergången.

@Anna_H vad har solcellerna kostat samma år i ränta och amortering om ni nu har lånat till det dvs?

tänker rent att om solcellerna kostar under 1000kr i månaden är det ju vinst :D
Det är det väl ingen som sagt. Det är några inklusive mig som säger att det är fulare nu än om han låtit bli. Men TS har gjort avvägningen att funktion får gå före utseende och då är det bara att respektera det.

det finns folk som målar sina hus rosa också liksom… :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Hur många paneler har Ni ?
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.