ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Ja, vi ska faktiskt ha en grävare på tomten i maj så kanske dags att gräva bort cirka hälften av högen. Då får vi dessutom plats för fler bilar på uppfarten.

Tänk på att det kan behövas marklov om ni sänker eller höjer marker mer än 50cm från bef. Höjd, gäller framförallt om fastigheten ligger i detaljplanerat området

” Marklov

Vill du ändra marken genom att schakta eller fylla upp så att markens höjdläge förändras mer än +/- 0,5 meter behöver du söka marklov om fastigheten ligger inom detaljplanerat område. Enda undantaget är när detaljplanen bestämt ett visst höjdläge – då behöver du inte marklov för att höja eller sänka markytan till den nivån.

Inom vissa områden kan du behöva marklov för att fälla träd, det framgår i så fall i dataljplanen”

https://bygglov.stockholm/sok-lov-eller-anmalan/anmalan-och-olika-lov/
 
Oj, hade jag ingen aning om. Tack för info!

B Björkdahl skrev:
Tänk på att det kan behövas marklov om ni sänker eller höjer marker mer än 50cm från bef. Höjd, gäller framförallt om fastigheten ligger i detaljplanerat området

” Marklov

Vill du ändra marken genom att schakta eller fylla upp så att markens höjdläge förändras mer än +/- 0,5 meter behöver du söka marklov om fastigheten ligger inom detaljplanerat område. Enda undantaget är när detaljplanen bestämt ett visst höjdläge – då behöver du inte marklov för att höja eller sänka markytan till den nivån.

Inom vissa områden kan du behöva marklov för att fälla träd, det framgår i så fall i dataljplanen”

[länk]
 
Det är inget fel på markbeläggning, murar eller formen på marken. Det saknas lite omsorg men den kan åtgärdas genom planteringar eller skötsel av växtligheten. Husets fasad är lite hård mot vägen men skulle kanske kunna tämjas lite med fina planteringslådor under fönstrena, kanske i måttligt dekorativt smide så de är fina även på vintern. Sockeln skulle kunna tvättas och dörrarna ses om.
 
Jag tycker erat tegel är jättefint. Jag hade nog lagt om ny asfalt. Göra uppfarten så bred som möjligt. Sen ha någon form av snygg belysning på muren runt om. Asfalt är ju så snyggt och lättskött. Sen hade jag gjort någon som känns fräschare under teglet. Kanske bara gjort rent och målat om. Det skulle vara fint med en färg som är mörkare än teglet. Kanske nån form av mörkare grå färg som går ihop med svarta taket. Sen också byta garageporten till en fjärrstyrd rullport för bekämlighet så man inte drar sig från att köra in bilen på vintern! Måla om dörren i samma färg som porten.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
nyinflyttat? Vänta en säsong innan ni gräver bort och sågar av. Det blir mycket snyggare när grönskan täcker marken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.