Har ni några tips på vad jag & min karl ska göra i sommar? Någon plantskola man bara måste besöka, någon affär/butik som måste undersökas? Eller något helt annat!

Alla tips tas emot gladeligen!
 
Vet inte vart du bor men Wij trädgårdar i Ockelbo är värt ett besök.
 
I södra Skåne finns mycket. Österlen. Kåseberga fiskrökeri, Backagården, Hylkegården, Åbergs trädgård i Ystad (plantskola) Cafe´Annorlunda, Thuleslund i Vollsjö (möbler, utegrejor, småplock) Bo Ohlsson i Tomelilla (allt möjligt)
Blå huset i Borrby( trädgård, cafe, lite trädgårdsgrejor) Rosariumet i Ystad, Fritidsbaren i Ystad,
Mitt tips är att ta kontakt med turistbyrån för kartor o fler tips.
 
Tack för tipsen. Vi tänkte hålla oss mellan Trollhättan och Ystad. Skåne är än så länge det hetaste alternativet.
 
Sofiero i Helsingborg kan varmt rekommenderas! Sedan ska det finnas ett kloster i Höör med ett rosarie med bara engelska rosor!!
 
Tomelilla har i ögonblicket en liten arkitektutställning. Ett par extremt små hus/radhus (tror bara visningsexen är färdiga) med atriumgård - billigt och annorlunda alternativ. Bogranskarna i Sydsvenskan gav projektet gott betyg. Kul med husbygge som inriktar sig till enpersonshushåll.
 
Tänkte göra ytterligare reklam för Skåne. Glimmingehus där berättas det spökhistorier. Glimmingehus - medeltidsborgen - Riksantikvarieämbetet
Sjöbo eller Kiviks marknad, Kivik har även äpplemarknad med uppträde mm.
Nära till Köpenhamn...bara att ta tåget från Ystad direkt till Danmark.
Kan hyra dressin i Tomelilla och ta fika med på turen,
Ånglok i St Olof
Ale Stenar i Kåseberga
Tykarpsgrottan i norra skåne, Fredriksdalsteatern, Trädgården på fredriksdal,
Norrvikensträdgårdar, Höganäs med dess krus o muggar mm. boktält Tirups örtagård i Staffanstorp, Ting ute och inne mot Trelleborgshållet Välkommen till Ting Ute & Inne
Ulriksdalsträdgård i Kivik
Flyinge plantshop är en jättefin plantskola med kvalitet. Teater på Marsvinsholm, Tattoo i Ystad. Uppträde i Sövde, Öja, Christinahov......övertygad om Skåne ännu :) ?
 
Kullen är liksom Hovs hallar fantastiskt. Grand hotell i Mölle har trevlig frukost (om man nu inte tyar me' priset på boendet) Gillar man att dyka eller klättra - eller se på när andra gör det - är Kullen oemotståndligt. Vacker natur. Jag tycker också att den sandiga västersjön med små strandtallar och väl uppvärmt vatten vid hallandsåsens fot (sydsida) är charmiga.
 
Tack Oline och Fialottabus för tipsen. Hyra dressin låter faktiskt som nåt vi kunde göra :)
Vi var vid Ale stenar och Glimminge Hus förrförra sommaren, och fick mersmak av Skåne.
 
Hallamölla med skånes högsta vattenfall! Kruxet är att det nog bara är i skåne det skulle kallas för vattenfall...

Men fint och mysigt är där i alla fall :)

Go' tur!

/Kalle
 
Ja, och jag kom att tänka på Knäbäckshusen. Där är härligt att bada och vara ... och titta på de vackra husen, alla ditflyttade från ett plats som blev skjutbana för militären istället. Om man bokar i god tid kan man bo på vandrarhem i Haväng, nära havet, på en gammal kringbyggd skånegård. Och så förståss Stenshuvud med den fantastiska rodedendron (äsch, jag menar ros) trädgården vid sin fot. Så kan man ju fika på cafe annorlunda oxå. Detta är några österlentips ...
Ett helt annat ställe, utanför Halmstad, Danska fall, nära Simlångsdalen tycker jag är fint - om man gillar vattenfall ...
 
Sofiero och Fredriksdal är som sagt fina besöksmål. Och om ni åker till Helsingborg kan ni passa på att stanna till vid Tomatens hus på vägen* och äta världens godaste tomatpaj och köpa tomatplantor. Tomatens hus
Tar ni den vägen så är dessutom Stenkärlsfabriken i Vallåkra och en promenad i naturreservatet Borgen som ligger intill inte heller så dumt
Wallåkra Stenkärlsfabrik

* eftersom det pågår vägarbeten på E6an vid löddeköpinge (mellan Helsingborg och Lund) är tipset att hålla sig borta från motorvägen och istället ta småvägarna. Så slipper man tråkiga köer och får en mycket trevligare resupplevelse på samma gång. Vi åkte mellan Vallåkra och Ystad häromdagen och skippade helt de stora vägarna och tog istället rutten via 104an över Sjöbo. Jättefint landskap att titta på, med böljande kullar och mysiga små gårdar här och där.
 
Bra tips att undvika E6:an. Men det är ju alltid roligare att ta småvägarna. Man hittar alltid något roligt som man kan stanna och titta på.


husis skrev:
Sofiero och Fredriksdal är som sagt fina besöksmål. Och om ni åker till Helsingborg kan ni passa på att stanna till vid Tomatens hus på vägen* och äta världens godaste tomatpaj och köpa tomatplantor. Tomatens hus
Tar ni den vägen så är dessutom Stenkärlsfabriken i Vallåkra och en promenad i naturreservatet Borgen som ligger intill inte heller så dumt
Wallåkra Stenkärlsfabrik

* eftersom det pågår vägarbeten på E6an vid löddeköpinge (mellan Helsingborg och Lund) är tipset att hålla sig borta från motorvägen och istället ta småvägarna. Så slipper man tråkiga köer och får en mycket trevligare resupplevelse på samma gång. Vi åkte mellan Vallåkra och Ystad häromdagen och skippade helt de stora vägarna och tog istället rutten via 104an över Sjöbo. Jättefint landskap att titta på, med böljande kullar och mysiga små gårdar här och där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.