S
K Klacken skrev:
Hur i hela friden kan belastningen på nätet öka för att man skickar sitt överskott av el till grannen?
För att du inte bara skickar till en granne kanske?...

Om dina solceller producerar ett överskott som räcker åt alla grannhusen så innebär det att all den strömmen ska passera genom din kabel, ditt kabelskåp, kanske flera kabelskåp. Ökar punktbelastningen på detta skåp under årets absolut varmaste dagar, trodde du att strömmen överfördes till grannarna trådlöst? :O
 
  • Gilla
Sevape
  • Laddar…
Y Ygis skrev:
En tanke som ingen lyft i tråden här är vad investeringskostnaden på solcellerna gör med värdet på fastigheten. Är rätt övertygad om att om du investerar 100 000 i solceller på kåken lär värdet på huset öka med de dubbla. Alltså nya förutsättningar nästa gång du värderar om kåken.
Vad baserar du det på ?

En potentiell köpare som kan få NYA solceller med garanti för 100k lär väl knappast tycka det är värt 200k extra att få begagnade solceller utan garanti på ett objekt ?

Dessutom förfular det ju så man kommer antagligen att skrämma bort en del köpare = färre som budar.



Om man kan bidra med mindre utsläpp för egen del samt belasta nätet mindre gynnar det dessutom fler. Bra eller dåligt?
Nu är väl förvisso tillverkningen av solceller en ganska smutsig historia, batterier likaså, är det verkligen bättre för miljön än exempelvis kärnkraft på lång sikt ? Det tål att funderas på.


Själv bryr jag mej inte så mycket om hur mycket det förfular, och om jag trodde jag kunde räkna hem det skulle jag nog skaffa solceller med möjlighet till ödrift. Men när jag räknar på det så känns det för osäkert, i SYNNERHET om man räknar in möjligheten att det om X antal år kanske finns snyggare solceller, producerade på ett miljövänligare sätt och som är effektivare.

Bara för att man inte monterar solceller idag så finns det ju inget som hindrar att man gör det när den ekonomiska kalkylen är bättre, eller det finns nåt snyggare.
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Börsen är en risk. Solceller är utan risk. Jag har förlorat på börsen och vunnit på solceller de senaste månaderna. Hur det går i förlängningen får vi se. Just nu ser det väl ut som ROI i solcellskalkylen spruckit rejält. 10 år ser nog snarare ut som 8. Men det kan jag leva med.
"solceller är utan risk" :D

Säg det till de som installerade solceller i Spanien när det var som hetast och staten subventionerade precis som vi gör nu. Ja du kommer alltid ha kvar solcellerna men visst fan finns det en risk att dom aldrig betalar sig innan dom går sönder.
 
  • Gilla
Serpo och 2 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Hur i hela friden kan belastningen på nätet öka för att man skickar sitt överskott av el till grannen?
När alla har solpaneler och elbilar... Nätet kommer inte klara det i villakvateret och laddning av elbil samt försäljning av el kommer bli kvoterat. Då skall alla skaffa batteri hemma... då är det miljöförstöring av rang...
 
  • Gilla
  • Haha
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att du inte bara skickar till en granne kanske?...

Om dina solceller producerar ett överskott som räcker åt alla grannhusen så innebär det att all den strömmen ska passera genom din kabel, ditt kabelskåp, kanske flera kabelskåp. Ökar punktbelastningen på detta skåp under årets absolut varmaste dagar, trodde du att strömmen överfördes till grannarna trådlöst? :O
Blir det mindre belastning på ledningarna om man tar ström från Norrland och deras vattenkraft istället för närproducerat i tex Skåne??
 
  • Gilla
Mabs och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men under vintern har besparingen gått åt till det förhöjda elpriset?
Vad fick du får sol cell producerat el överskott ?
 
S SueCia skrev:
"solceller är utan risk" :D

Säg det till de som installerade solceller i Spanien när det var som hetast och staten subventionerade precis som vi gör nu. Ja du kommer alltid ha kvar solcellerna men visst fan finns det en risk att dom aldrig betalar sig innan dom går sönder.
Jag är inte insatt i vad som hänt i Spanien, men har inte det med ett underdimensionerat distrubitionsnät att göra. Det är inget problem som vi har här. Det kommer inte att bli för mycket elproduktion. Och den behöver öka ytterligare från i dag. Billig el är en förutsättning för att vätgasproduktion ska gå att räkna hem. Vätgas kan lagras, för att användas när solen inte lyser.
 
  • Gilla
  • Haha
Mabs och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att du inte bara skickar till en granne kanske?...

Om dina solceller producerar ett överskott som räcker åt alla grannhusen så innebär det att all den strömmen ska passera genom din kabel, ditt kabelskåp, kanske flera kabelskåp. Ökar punktbelastningen på detta skåp under årets absolut varmaste dagar, trodde du att strömmen överfördes till grannarna trådlöst? :O
Klarar anläggningarna av att distribuera effekt den kallaste dagen om året, så klarar de också att distribuera solel den vackraste dagen om året. Det finns regler om hur stor anläggning du får ha som styr. Men det kan bli begränsningar i framtiden, om alla vill ha paneler, som gör att elbolagen kan neka installation
 
  • Gilla
Mabs och 4 till
  • Laddar…
K
S SueCia skrev:
För att du inte bara skickar till en granne kanske?...

Om dina solceller producerar ett överskott som räcker åt alla grannhusen så innebär det att all den strömmen ska passera genom din kabel, ditt kabelskåp, kanske flera kabelskåp. Ökar punktbelastningen på detta skåp under årets absolut varmaste dagar, trodde du att strömmen överfördes till grannarna trådlöst? :O
Och du förstår inte att det är nätägaren som har full koll på detta? Det är ju bland annat därför du skall ha tillstånd av nätägaren innan du får driftsätta din anläggning. Tror du inte att det finns någon begränsning i en villaanläggning?
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
Pellegnillot71
S SueCia skrev:
Man gör ju huset rejält mycket fulare så avkastningen måste vara ganska mycket högre än börsen för att det ska vara värt det.

Smäller man in 200k på börsen idag eller installerar solceller för samma summa så tar det ju hela solcellens livslängd innan du vet om det var ett bra beslut. Under den tiden har du ett fulare hus med fler saker som kan gå sönder.

Att köpa solceller är i stort sett exakt samma sak som att köpa aktier, du spekulerar på framtiden. Säger inte att det är sämre än aktier, diversifiering är såklart bra.
Det finns andra saker man kan tänka på om man väljer att inte vara så krass. Känslan av att göra gott för miljön är ju en av dessa saker, precis som att producera sin egen kompost mm. Och utmaningen att förlägga sin elförbrukning under tider då man producerar själv, och "tankar" bilen gratis!

Och helt ärligt så ser vi inte ens våra solceller. Och ingen annan heller, så att de skulle vara fula är ett riktigt overstatement...
 
  • Gilla
Mabs och 7 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Och du förstår inte att det är nätägaren som har full koll på detta? Det är ju bland annat därför du skall ha tillstånd av nätägaren innan du får driftsätta din anläggning. Tror du inte att det finns någon begränsning i en villaanläggning?
Det finns begränsning. Det utgår från hur stor säkring du har. Du får inte leverera ut mer ström än du kan ta emot. Du får inte heller sälja mer än du köper (på årsbasis)
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
S Sintei skrev:
@Anna_H , jag förstår inte. Men jag tänker att ni slipper köpa 10850kwh. Ni säljer tillbaks 6817kwh. Vad får man för det? 2500kr? Ni slipper köpa 4033kwh, är den faktiska kostnaden för att köpa in dem typ 4000kr annars? Hur kommer ni upp i en besparing på 15400kr? Kan du bryta ner siffrorna så det blir mer överskådligt per månad? Skriv gärna i pengar eftersom kwh inte säger mig så mycket.
@Argastesnickaren , du värmde ditt hus med kamin när det är som kallast? Blir ju svårt att säga en förbrukning då på el då uppvärmningskostnaden är den största posten på vintern. Klart du har låga fakturor då
Kanske man ska investera i en kamin i stället för solceller :cool:
Om du inte kan räkna, så skit i solceller. Köp inte på börsen heller.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
S Sintei skrev:
@Anna_H , jag förstår inte. Men jag tänker att ni slipper köpa 10850kwh. Ni säljer tillbaks 6817kwh. Vad får man för det? 2500kr? Ni slipper köpa 4033kwh, är den faktiska kostnaden för att köpa in dem typ 4000kr annars? Hur kommer ni upp i en besparing på 15400kr? Kan du bryta ner siffrorna så det blir mer överskådligt per månad? Skriv gärna i pengar eftersom kwh inte säger mig så mycket.
@Argastesnickaren , du värmde ditt hus med kamin när det är som kallast? Blir ju svårt att säga en förbrukning då på el då uppvärmningskostnaden är den största posten på vintern. Klart du har låga fakturor då
Kanske man ska investera i en kamin i stället för solceller :cool:
Varför inte både och?
Har aldrig mörkat att jag har en kamin som används!!
Tvärtom väldigt mysigt att sitta riktigt varmt och skönt och äta middag;)
Har hela tiden talat om att jag har satsat pengar på det som är viktigt för att få låga driftskostnader över tid.
 
  • Gilla
Klacken och 5 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om du inte kan räkna, så skit i solceller. Köp inte på börsen heller.
Jag adresserade inte dig i min fråga så tagga ner.
Att gå till en säljare och fråga detta är inte verklighetsförankrat. Att däremot ha 1års data är ju bra fakta för ett informativt beslut för mig.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns begränsning. Det utgår från hur stor säkring du har. Du får inte leverera ut mer ström än du kan ta emot. Du får inte heller sälja mer än du köper (på årsbasis)
Jag har sålt mer än jag köpt, dock får du inte dom 60 örena tillbaka på skatten.
 
  • Gilla
Evaryd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.