Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus i ett villakvarter med stora fönster ut mot en av gatorna. Vi har nu insett att många använder just denna väg när de ska promenera ner mot havet vilket gör att många ser rakt in i vårt kök/vardagsrum. Mellan gata och hus är det endast ca 3m vilket gör att de förbipasserande upplevs ganska nära. Vi behöver helt enkelt ett bra insynsskydd ut mot gatan men har få idéer på vad som ser snyggt ut året runt. Hur hade du planerat denna ytan mellan väg och hus? Björken har vi plockat ner då den var i vägen för huset. Huset kommer renoveras och vara i sekelskiftesstil istället med vit panel.

Tack på förhand :)

/Amanda
 
  • Hus med stora fönster nära gatan som behöver insynsskydd, utan björken som togs ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild av ett hus med stora fönster och en närliggande gräsmatta där en björk nyligen tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Amanda Fagerström skrev:
Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus i ett villakvarter med stora fönster ut mot en av gatorna. Vi har nu insett att många använder just denna väg när de ska promenera ner mot havet vilket gör att många ser rakt in i vårt kök/vardagsrum. Mellan gata och hus är det endast ca 3m vilket gör att de förbipasserande upplevs ganska nära. Vi behöver helt enkelt ett bra insynsskydd ut mot gatan men har få idéer på vad som ser snyggt ut året runt. Hur hade du planerat denna ytan mellan väg och hus? Björken har vi plockat ner då den var i vägen för huset. Huset kommer renoveras och vara i sekelskiftesstil istället med vit panel.

Tack på förhand :)

/Amanda
Ni har inte funderat på något likt detta?
Det går att se ut men inte in. Eller ni kanske vill ha någon typ av växter?

https://www.grimbergstryck.se/fonst...MIxYXQlpuK9wIVZEaRBR0zTQBaEAQYDiABEgLLg_D_BwE
 
A Amanda Fagerström skrev:
Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus i ett villakvarter med stora fönster ut mot en av gatorna. Vi har nu insett att många använder just denna väg när de ska promenera ner mot havet vilket gör att många ser rakt in i vårt kök/vardagsrum. Mellan gata och hus är det endast ca 3m vilket gör att de förbipasserande upplevs ganska nära. Vi behöver helt enkelt ett bra insynsskydd ut mot gatan men har få idéer på vad som ser snyggt ut året runt. Hur hade du planerat denna ytan mellan väg och hus? Björken har vi plockat ner då den var i vägen för huset. Huset kommer renoveras och vara i sekelskiftesstil istället med vit panel.

Tack på förhand :)

/Amanda
Fint hus. Bra att ni väljer med omsorg. Vad har vi för växtzon att jobba med? (I vilken stad är huset, så vet jag)
Vet du något om jordmån, dvs finns djup, vilken sort jord (lera eller sand)? Tänker att bokhäck vore fint, men den vill ha väldränerat, inte lerig eller kompakt jord, plus att den har risk att få ullöss. Stora idegranar vore klassiskt snyggt, som kan klippas för stramare form. Utgör utmärkt fond och strukutr till annat på sidan. Är det blåsigt kan naverlönn (klippt häck) funka bra. Behövs ytterligare insynsskydd ovan häckkant, så sätter ni träd på insidan, kanske strategiskt mellan blicklinjer fr gata till "känsliga" vinklar inomhus.
 
Fadai
Sekelskiftesstil, då tänker jag direkt på syrener.
 
Syrén passar stilen men är ohållbart i längden skulle jag säga. De först för små, sen lagom ett år eller två, sen för breda och höga, och för glesa nertill. När man börjar beskära skjuter de rotskott. Det finns de som skjuter färre rotskott, men det är inte en ändamålsenlig häck, tyvärr. Kan gärna vara syrén någonstans, men lite trassligt som häck.

Har heller inte vackert vintervärde (struktur) eller höstfärg.

Liguster skulle kunna vara ett alternativ till de jag nämnde. Den får ofta svartfläckssjuka, men inget som syns på håll och häcken mår inte dåligt av det.
 
Fungerar bok ger den fint insynsskydd året om (utom ett par korta veckor då den fäller bladen och de nya kommer). Jag hade också full insyn från gatan med stora fönster och välsignar min drygt 2 m höga, smala och täta bokhäck (att inte förväxlas med avenbok).

Liguster kan också vara ett alternativ men den kan inte hållas så smal om man vill ha den riktigt hög (kan lösas med att man har ett trådstaket linne i häcken) och kan tippa om det blir stora snömängder (borstar man bort snön med en gång reser sig häcken). När man ser på bilderna är det ganska nära huset och då är det en fördel med smal häck.

Cajsas råd är ju helt adekvata men jag har här i Skåne i två trädgårdar haft både höga liguster och bokhäckar utan några sjukdomar - men jag kanske bara haft tur.
 
Redigerat:
Ett snabbt alternativ är att bygga en hyfsat tät spaljé och plantera rådhusvin eller murgröna. Då får du direkt upp spaljén som ger en rumskänsla till trädgården och efter några år har murgrönan och rådhusvinet tagit över spaljén och ger en helt tät vägg. Fördelen med dessa är att murgrönan oftast är vintergrön förutom de nordligaste delarna av landet och rådhusvinet är väldigt vackert på hösten.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.