Hej,
Jag har köpt en etta på 40 kvm som jag gärna vill göra om till en 2a om det finns möjlighet till det. Jag måste såklart kolla med föreningen först så dom är med på noterna. Jag själv har väldigt dålig koll på renoveringar, det här är min första lägenhet. Det finns även en möjlighet till att skärma av vardagsrummet och göra en sovalkov där, men just nu är köket ganska stort, men ändå för litet för att ha ett matbord där vilket är tråkigt. Vill gärna få plats med ett litet matbord, soffa och en avskiljd sovdel så sovalkoven är sista utvägen.

Vad jag förstått är det ju viktigt att det finns vatten och avlopp i närheten. Kan tillägga att jag bor på våning 1, och nedanför mig är det ett garage. Är det möjligt att fixa med vatten och avlopp därifrån? Att ta från badrummet har jag förstått innebär att man bryter tätskiktet och då måste göra om hela badrummet, så det är inget alternativ då förrförra ägaren renoverade det för 7 år sedan och det kostar för mycket pengar.

Dessa alternativ har jag funderat på. Jag ser helst att det går att sätta köket i vardagsrummet, så det blir vardagsrum och kök i ett (23kvm). Men ventilationen... kan man använda en kolfilterfläkt? Men det finns väl andra krav som ändå måste uppnås?

Förstår att det är svårt för ett att svara på eftersom ni inte har så mycket att gå på, men om ni har några tankar eller tips så tar jag gärna emot dom :) gärna också uppskattningar på vad det kan tänkas kosta? Ena ritningen (där köket är i anslutning till hallen) så är tanken att riva väggen och sätta upp en ny lite längre in för att göra plats för köket. Denna vägg är inte bärande, men i det alternativet hamnar spisen på samma ställe som nu.

Jag kan också tillägga att jag inte fått tillträde än, så jag har inte kunnat prata med föreningen alls än för att få deras input.

Bilden med en ensam planlösning är hur den ser ut i dagsläget :)

Tack på förhand!!
 
  • Två planlösningar, före och efter ombyggnad, av en 40 kvm lägenhet med möjlig förändring av kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en 40 kvm lägenhet med kök, hall, badrum och stort vardagsrum, märkt med 'Notar'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M Ma7Ja skrev:
Ena ritningen (där köket är i anslutning till hallen) så är tanken att riva väggen och sätta upp en ny lite längre in för att göra plats för köket.
Välkommen till forumet!

Det lär ju vara den billigaste lösningen. Dock måste du ta reda på var/hur ventilationsröret från dagens fläkt och avloppet från diskhon går.

M Ma7Ja skrev:
Vad jag förstått är det ju viktigt att det finns vatten och avlopp i närheten. Kan tillägga att jag bor på våning 1, och nedanför mig är det ett garage. Är det möjligt att fixa med vatten och avlopp därifrån?
De lodräta stammarna till alla våningar kan t.ex. gå i de lägenhetsavskiljande väggarna och sen ansluter varje lägenhet till stammarna.
M Ma7Ja skrev:
Men ventilationen... kan man använda en kolfilterfläkt? Men det finns väl andra krav som ändå måste uppnås?
Även om man har en kolfilterfläkt så måste det finnas frånluft i ett kök, vilket ofta innebär att man måste dra ett rör från dagens kök till platsen för det nya köket. Man måste också ha friskluftsintag i sovrum vilket innebär att man måste dra ett rör från ett ställe med tilluft till det nya sovrummet.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Att ha köket I hallen e ett big no no. Det kommer ni ångra var dag.

Den andra tanken är bättre, men ni kommer få ett kök som är ännu sämre än det ni har idag.

Jag skulle säga att den bästa (och billigaste) lösningen är att göra ett mindre sovrum i vardagsrummet. Det finns ljusinsläpp och vardagsrummet bör ändå förbli tillräckligt stort för att fungera (svårt att avgöra utan mått)

I köket hade jag antingen slängt in ett runt bord, alternativt haft en köksö med sittplatser.

När jag ser ert kök så ska ett runt bord få plats. Har själv runt bord i ett kök på 3.13*3.32m och det funkar, om än något tajt så vi har ett 120cm bord.

Ska se om jag inte kan lyckas få ut måtten på något vänster och rita upp hur jag gjort!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag är lite inne på Jarlsgårds spår att behålla köket. Dels för att det är ett dyrt jätteingrepp att flytta det, dels för att det kan vara bättre att bo in sig ett tag innan man gör för stora förändringar. Jag har också svårt att tro att det inte skulle gå att få till någon form av matplats i köket, utfällbara bord är bra, för då kan man putta undan soffbord och fälla ut i vardagsrummet de tillfällen man vill bjuda på middag. Skickar med ett förslag på hur man för en ganska billig peng istället skulle kunna göra en del av vardagsrummet till sovrum.
Ritning av en lägenhetsplan med ett föreslaget sätt att omvandla en del av vardagsrummet till sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M Ma7Ja skrev:
men just nu är köket ganska stort, men ändå för litet för att ha ett matbord där vilket är tråkigt.
Har du några bilder på köket där det framgår att det är för trångt för ett matbord?
För på ritningen ser det ju ut att vara gott om plats men ibland är ju mäklarritningar rätt felaktiga.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Först och främst, tack för era tips och idéer och för att ni vill hjälpa till :)

Jag har ingen bild på köket, men jag har måtten och har ritat upp köket i IKEAs planeringsverktyg, så det ser ut ganska exakt så här storleksmässigt. Nuvarande ägare har inte haft något bord i köket utan har ätit i soffa/vid skrivbord i det stora rummet.

Det går såklart att få in ett liiitet bord och eventuellt två stolar, men det blir inte så trevligt. Men finns det ingen bra lösning får jag ju köra på att ha kvar köket som det är och göra det bästa av situationen.

Att göra ett sovrum i vardagsrummet och ta det lilla fönstret till det är ett alternativ men det löser inte problemet med att kunna ha en något större matplats för 4 personer, så då tänker jag att jag skärmar av redan innan fönstret så att det fortfarande känns luftigt i det stora rummet, samt använder mig av industriväggar eller liknande för att ändå få in ljus i "alkoven".

Går det att lösa så att köket hamnar i änden av det stora rummet skulle jag bli supernöjd, men jag inser att jag har alldeles för dålig koll på allt som har med ventilation, vatten och avlopp att göra för att ens få ett hum om det är möjligt att genomföra så jag får nog ta hjälp av släkt och vänner helt enkelt :D
 
  • 3D-planering av ett litet kök med köksinredning och litet matbord med två stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mäklaren har ett betydligt större kök i sin ritning, minst 60 cm fel bara på väggen med spisen.

Ha ett mindre bord, typ 90 cm i kvadrat så att du kan lyfta in bordet i vardagsrummet när det ska sitta fler än två vid det. Med 90 cm i kvadrat går det att sitta en på alla sidor. Med en extraskiva, klaff eller liknande kan man få ett matbord för 6.

När det gäller sovrum/alkov så behöver du tänka på hur det ska ventileras för annars kommer det att bli väldigt dålig luft.

Tipsar om datorprogrammet Sweet Home 3D för att rita upp hela lägenheten för att sen kunna pröva olika storlek på avskärmning av sovalkov, möblering osv.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Har du möjlighet att lägga upp de faktiska måtten på lägenheten på mäklarritningrn? Det gör det hela rätt, för precis som Birgit sa så överensstämmer inte din Ikea ritning med mäklarritningen ovan.

När jag "ögonmåttar" köket enligt mäklarritningen så får jag det till ca 3*3.2 meter
 
Efter analys i CAD'en med utgångspunkt från mäklarritningen och 40 m2 så är köket 3 x 3,2 m och vardagsrummet 3,4 x 6,3 m (dvs 21,4 m2). Kan det stämma?
 
Ja, mäklarritningen har fel dimensioner på flera ställen än bara köket... Vet inte riktigt hur han fått ihop ritningen om jag ska vara ärlig. Vi använde oss av en lasermätare. 3x3.2 meter hade känts mycket bättre.

Är inte hemma just nu, så kan inte ladda upp bild på pappret där jag skrivit ut måtten, men köket är ≈ 2,4x2,7 meter. Huset byggt på 40-talet.

Jag får kika lite på hur det går att lösa med ventilation om jag ska sätta upp en sovalkov, om ens nu det kommer att fungera. Det känns som jag inte har så många alternativ här.

Tack för tipset med Sweet Home 3D, det ska jag använda mig av så slipper jag sitta i IKEAs verktyg :)
 
Om du gör en avgränsning i vardagsrummet så måste det inte nödvändigtvis vara med en hel vägg + dörr. Det räcker om avgränsningen täcker sängens längd + en bit till, så att den inte syns, för att det ska kännas avskärmat nog. Särskilt med tanke på att det är en bostad som du inte delar med andra som har separata sovplatser eller som sitter uppe i vardagsrummet när du har lagt dig o.s.v. Genom att inte bygga igen helt löser du också automatiskt behovet av ventilation eftersom det blir mindre instängt.

Svårt som sagt att avgöra när det inte finns mått, men med huvudänden mot badrumsväggen bör du kunna få in en 140-säng + sängbord innanför avskärmningen. Det blir dock smala sängbord och lite trångt att gå om det ska vara mellanrum på vardera sidan av sängen. Om någon mer ska sova i samma säng funkar det annars säkert utmärkt att den som sover innerst kliver ut via fotändan ifall sängen står mot väggen. Åtminstone om det inte är en permanent lösning, kan bli jobbigt i längden.

Ju tunnare avdelaren är, desto mindre utrymme stjäl den förstås på vardera sida. Och du har ju inget behov av ljuddämpning etc. inom lägenheten, så kanske behöver du inte en "riktig" vägg? En lösning som jag själv funderade på, men aldrig realiserade, när jag bodde i etta var att bygga en enkel skärmvägg med hjälp av en "rutformad" spaljé, med halvtransparent papper eller markväv fasthäftat – lite som en kinesisk rispappersvägg. En annan lösning, som en kompis hade, är att skärma av med en träpersienn. Det går att måttbeställa. Snyggt och flexibelt: du kan öppna/stänga lamellerna eller t.o.m. hissa upp om du vill öppna upp helt. Den sistnämnda lösningen skulle jag själv välja i motsvarande situation.

I övrigt håller jag med om att ett 90x90-bord borde funka fint, både till vardags i köket och utlyft i vardagsrummet med ett par gäster. + att du förstås kan komplettera med hopfällbart extrabord + stolar i förrådet, och plocka fram om ni är fler än fyra vid någon middag.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
M Ma7Ja skrev:
Ja, mäklarritningen har fel dimensioner på flera ställen än bara köket... Vet inte riktigt hur han fått ihop ritningen om jag ska vara ärlig. Vi använde oss av en lasermätare. 3x3.2 meter hade känts mycket bättre.

Är inte hemma just nu, så kan inte ladda upp bild på pappret där jag skrivit ut måtten, men köket är ≈ 2,4x2,7 meter. Huset byggt på 40-talet.

Jag får kika lite på hur det går att lösa med ventilation om jag ska sätta upp en sovalkov, om ens nu det kommer att fungera. Det känns som jag inte har så många alternativ här.

Tack för tipset med Sweet Home 3D, det ska jag använda mig av så slipper jag sitta i IKEAs verktyg :)
Är du säker på att 2.4*2.7 inte är golvytan?

Jag baserar det lite på övriga ytor.

Vrum 23 kvm
Kök (2.4*2.7) ca 6.5 kvm.

Det innebär att övriga ytor tar upp ca 8-9 kvm (väggar borträknade) och det känns inte riktigt rätt :thinking:

Tittar man tex på badrum och entré. Dörren till entrén bör vara 90-100 cm. Så säg att det med vägg mot badrum är ca 110-120 cm brett.
Köket har du sagt är 2.4m, det lämnar alltså ett badrum med en bredd på 120-130 cm. Med den möbleringen som badrummet har så skulle jag nästan sticka ut hakan och säga att det omöjligt kan ha det måttet, för är det så smalt så kan man inte gå normalt förbi handfat/wc utan måste gå på sidan och "klämma" sig förbi.

Men som sagt, återkom gärna med mått :D
 
Jag bodde liknande ett tag, löste det med att sätta en vajer mellan två väggar och hänga gardiner på. Skärmade på så vis av sängen. Så kunde jag dra undan dem på dagtid för att öppna upp men stänga för när det kom hem folk så att de slapp stirra på mina sängkläder. Funkade riktigt bra.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
BirgitS
M Ma7Ja skrev:
Ja, mäklarritningen har fel dimensioner på flera ställen än bara köket... Vet inte riktigt hur han fått ihop ritningen om jag ska vara ärlig. Vi använde oss av en lasermätare. 3x3.2 meter hade känts mycket bättre.
Har du bilder från annonsen där det går att räkna antal skåpmoduler som en kontrollmätning?
J Jarlsgård skrev:
Tittar man tex på badrum och entré. Dörren till entrén bör vara 90-100 cm. Så säg att det med vägg mot badrum är ca 110-120 cm brett.
Jag håller med dig om att något verkar vara fel. Badrummet borde rymma ett badkar, dvs. en vägg borde vara åtminstone 160 cm lång.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du bilder från annonsen där det går att räkna antal skåpmoduler som en kontrollmätning?
Jag håller med dig om att något verkar vara fel. Badrummet borde rymma ett badkar, dvs. en vägg borde vara åtminstone 160 cm lång.
Med utgångspunkterna jag skrev tidigare så är badrummet typ 1,6 x 1,7 m.
Och kökets fria golvyta 2,4 x 2,7 vilket stämmer med TS input i #10.
 
  • Gilla
Luftgitarr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.