Den här tråden började som en OT diskussion i den här tråden:https://www.byggahus.se/forum/threads/nu-har-vi-haft-solceller-ett-ar.449876/

/Moderator


------------------------

Anna_H Anna_H skrev:
Beror ju rätt mycket på hur duktig man är på att vara sparsam de dagar det är extra dyrt.
Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Snickers87 och 12 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
Så billigt var det ju inte i somras.
Sen om vi vänder på det, elen är ju inte billigare för dom utan solceller.
Själv fick jag min första elräkning den sista januari på 731kr, februari 378 kr och mars är inte kommen. ( Förra året var den på 23 kr)
Så för min del så räknar jag inte med att betala någonting för elen förrän till nästa år. Skärmdump som visar tre elräkningar med belopp och betalningsstatus, den sista är på 0 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar transaktionshistorik med summor på 0 SEK och markerade som avslutade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar tre elektroniska fakturor markerade som avslutade med beloppet 0 SEK från juli till september 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av elräkningar som visar låga betalningsbelopp på 0 och 23 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yxna och 38 till
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
Tycker ditt resonemang är lite underligt.
För mig som inte har solceller så steg mig elpris också väldigt mycket under vintern.
TS har däremot fått in mer pengar än han räknat med och jag har inte fått in en krona.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 42 till
  • Laddar…
S
A Argastesnickaren skrev:
Får kanske tillägga.
Liten solcells anläggning med lite skugga (9.7)
Nybyggt hus på 149 kvm med 70 kvm garage i sutteräng.
Väggar med 0.13 i uvärde och en täljstenskamin som värmer gott kalla dagar.
För min del så hade jag ångrat mig rejält om jag lagt så mycket pengar på ett nytt hus utan lägga solceller, kostnaden i det stora hela var försumbar.

Man gör ju huset rejält mycket fulare så avkastningen måste vara ganska mycket högre än börsen för att det ska vara värt det.

Smäller man in 200k på börsen idag eller installerar solceller för samma summa så tar det ju hela solcellens livslängd innan du vet om det var ett bra beslut. Under den tiden har du ett fulare hus med fler saker som kan gå sönder.

Att köpa solceller är i stort sett exakt samma sak som att köpa aktier, du spekulerar på framtiden. Säger inte att det är sämre än aktier, diversifiering är såklart bra.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ferna och 33 till
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Man gör ju huset rejält mycket fulare så avkastningen måste vara ganska mycket högre än börsen för att det ska vara värt det.

Smäller man in 200k på börsen idag eller installerar solceller för samma summa så tar det ju hela solcellens livslängd innan du vet om det var ett bra beslut. Under den tiden har du ett fulare hus med fler saker som kan gå sönder.

Att köpa solceller är i stort sett exakt samma sak som att köpa aktier, du spekulerar på framtiden. Säger inte att det är sämre än aktier, diversifiering är såklart bra.
Ja, tycker det var ett väldigt fint tak under solpannorna.
Visst, men har man inte 200k på kontot så kan man ta ett lån till solceller. Svårt att ta ett lån till börsen.
 
  • Gilla
  • Haha
xxxyyyzzz och 9 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Man gör ju huset rejält mycket fulare så avkastningen måste vara ganska mycket högre än börsen för att det ska vara värt det.

Smäller man in 200k på börsen idag eller installerar solceller för samma summa så tar det ju hela solcellens livslängd innan du vet om det var ett bra beslut. Under den tiden har du ett fulare hus med fler saker som kan gå sönder.

Att köpa solceller är i stort sett exakt samma sak som att köpa aktier, du spekulerar på framtiden. Säger inte att det är sämre än aktier, diversifiering är såklart bra.
Fulare får stå för dig.
Mitt hus ligger överst på en backe med söder på baksidan så inte många som har ont av det.
Aktier kan gå både upp och ner men för min del så tror inte jag att elpriset går ner i den närmaste framtiden.
Går i pension om några år och vill minimera underhåll och driftskostnader när det är dax.
Var och en gör som den vill och en sak behöver inte utesluta en annan.
 
  • Gilla
Hans Al och 34 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Fulare får stå för dig.
Mitt hus ligger överst på en backe med söder på baksidan så inte många som har ont av det.
Aktier kan gå både upp och ner men för min del så tror inte jag att elpriset går ner i den närmaste framtiden.
Går i pension om några år och vill minimera underhåll och driftskostnader när det är dax.
Var och en gör som den vill och en sak behöver inte utesluta en annan.
För 10 år sedan störde jag mig på utedelar till luftvärmepumpar. Med tiden vänjer man sig vid allt sånt, elstolpar, telestolpar. Om 20 år har vi väl vindkraft överallt och kommer inte att bry oss.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Michael Meulenberg och 32 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
Hur många batterier behövs för att värma huset hela vintern? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Gk06 och 14 till
  • Laddar…
Hur står sig investeringskostnader mot att sätta samma slant på börsen ? Räknar man inte med en normal uppgång på 8%, och sen ränta på ränta osv ?
 
  • Gilla
Gunnar Bendreus
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Solceller förfular och kostar en bra slant i investering och lägg därtill minst ett byte av växelriktare.

Satsar du 200 k med dagens elpriser på din anläggning eller 400 k med batterilagring så är frågan vem som är smartast, du eller jag?
Vem säger att det kostar 200 k??
Räkna på hälften och med dagens elpriser så är det snabbt intjänade pengar.
Det är lite samma sak som med elbilar.
Dom som inte har elbil eller solceller är dom som är mest negativa till detsamma.
Energi kommer alltid att behövas, ju mer vi använder ju dyrare kommer det att bli.
Stäng lite fler kärnkraftverk, kolkraftverk och sluta med gas och olja så vad tror ni priserna blir då?
 
  • Gilla
Lindusfindus och 25 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men under vintern har besparingen gått åt till det förhöjda elpriset?
Du jämför inte relevant fakta.
Att priset går upp påverkar inte solcellerna men däremot solcellernas avbetalningstid.
Samma med sol på vintern.
Fast vad vet jag, jag har ju både elbil och solceller så...
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 14 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Solceller förfular och kostar en bra slant i investering och lägg därtill minst ett byte av växelriktare.

Satsar du 200 k med dagens elpriser på din anläggning eller 400 k med batterilagring så är frågan vem som är smartast, du eller jag?
Minst ett byte av växelriktare?
Inom avbetalningstiden brukar man inte räkna med byte av växelriktare...
Men de är klart, nångång går allt sönder.
Hur många batteribyte räknar du med då?
 
  • Gilla
Frendan och 3 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Hur står sig investeringskostnader mot att sätta samma slant på börsen ? Räknar man inte med en normal uppgång på 8%, och sen ränta på ränta osv ?
Hur står sig de nya köket, fossilbilen eller varför inte båten.
I dessa tider så hoppas jag även du förstår att ren och diktatursfri energi är en trevlig sak att ha på sitt tak.
Fast de är kanske bättre att inte bry sig alls...
 
  • Gilla
frasen_36 och 23 till
  • Laddar…
A
A amoreex skrev:
Vad negativa folk ska vara.
Säger ju indirekt att TS hus är fult nu..

jag personligen tycker inte det är fult för jag ser det som en del av övergången.

@Anna_H vad har solcellerna kostat samma år i ränta och amortering om ni nu har lånat till det dvs?

tänker rent att om solcellerna kostar under 1000kr i månaden är det ju vinst :D
A Argastesnickaren skrev:
Vem säger att det kostar 200 k??
Räkna på hälften och med dagens elpriser så är det snabbt intjänade pengar.
Det är lite samma sak som med elbilar.
Dom som inte har elbil eller solceller är dom som är mest negativa till detsamma.
Energi kommer alltid att behövas, ju mer vi använder ju dyrare kommer det att bli.
Stäng lite fler kärnkraftverk, kolkraftverk och sluta med gas och olja så vad tror ni priserna blir då?

Jag är inte negativ och jag har försvarat solceller i tråden.
Men jag kommer köpa en ny bensinbil i år och inte en elbil, då bensinbilen är hälften så dyr. Får inte ihop kalkylen till en elbil. Men det är väl en annan diskussion.
 
  • Gilla
Tibb och 4 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Jag är inte negativ och jag har försvarat solceller i tråden.
Men jag kommer köpa en ny bensinbil i år och inte en elbil, då bensinbilen är hälften så dyr. Får inte ihop kalkylen till en elbil. Men det är väl en annan diskussion.
Och jag kör också en bensin bil;)
Men precis som alexn72 var inne på så alla köp vi gör behöver och ska inte generera vinst.
När jag byggde hus så prioriterade jag sånt som är svårt att ändra utan stora kostnader.
Storlek, isolering i väggar bra fönster, solceller där vi kunde gömma undan allt kablage i väggarna osv.
Att under 8-9 månader om året producerar mer el än jag använder för att sen köpa något litet under vintern är värt en slant för mig;)
Då jag tänkt att detta blir mitt sista hus så kommer jag också att få nytta av mina solceller under lång tid.
 
  • Gilla
FritzFritz och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.