Hej, skall sätta in ett runt fönster i befintlig ytterdörr, har bara ett problem...
var hittar jag trälister som passar ett runt fönster (om man inte har en attans maskinpark för att tillverka egna??)

 
Tackar!!, men var dom inte lite dyra???
 
Hej,
Köp en skiva i MDF, rita av ditt fönster, såga ut med sticksåg, måla. Voila färdigt.. ;)
Garanterat billigare än de färdiga listera i länken ovan. dessutom får du en hel del över som du säkert kan använda till annat.
MDF finns i en uppsjö olíka tjocklekar, så du kan säkert hitta det du vill ha.

Lycka till,

// Fia

 
Det man nog måste lägga till är "slipa, slipa, slipa...". Det är inte helt enkelt att få till en snygg kant. Om du har en överhandsfräs skulle du kunna runda till kanterna och då kommer man inte att uppleva det lika ojämnt.

Var och en får ju värdera sin tid också. Själv så köpte jag ett antal "drömglaslisten" for montage i innerdörrar och det var superenkelt att såga ut hål i dörren, måla listen och sätta dit. Visst, det kostade lite, men ändå betydligt billigare än att byta dörrar. Dessutom, merkostnaden för en ny dörr med fönster mot en utan kan vara över 1500 pix! Det är dyrt det...
 
Nu måste jag vara lite neggo ett tag. Jag ser mig själv som rätt flink i fingrarna när det gäller trä, utan att för den skull vara proffs. Jag skulle själv aldrig komma på tanken att såga hål i en ytterdörr för att montera ett fönster i den..... det är svårt!

Att såga ett runt hål i en ytterdörr är rätt lätt, fram med sticksågen bara. I värsta fall sitter det en plåt i dörren och då blir det lite besvärligare, men inte omöjligt.

Nästa steg är att hitta en lämplig glascell. Enkelglas är nog inte roligt, det kommer rinna vatten när inneluften kondenserar på den kalla glasytan, men det är nog inte omöjligt eller svårt att få tag i en isolerglascell.

Utvändigt foder klarar man också av, men nu börjar det bli svårt om det ska bli snyggt. Man kan använda MDF och såga till eller fräsa ur runda foder. Att köpa färdiga är dyrt och dom har säkert fel mått.....

Isolercellen är garanterat tunnare än dörren. Således finns ett par centimeter på varje sida om glascellen som skall fyllas ut/täckas in. Detta moment är definitivt svårt eller mycket svårt att få till på ett bra sätt.

Avslutningsvis måste väl hela dörren målas/lackas om för att det hela inte ska se hemmasnickrat ut, har man en ädelträdörr som man satt sågen i så gäller det att få tag i trä som behandlat har samma nyans som befintlig dörr.... inte så lätt det heller. Lackering är heller inte gratis även om det är fullt möjligt att klara själv i garaget.

Jag tycker det är kul att det finns dom som vågar prova, men det är lite besvärligare än att bara få ett hål i dörren (som nog kan vara nog jobbigt på vissa dörrar) om resultatet ska bli tipptopp....
 
Måste nog hålla med MathiasS här. Mitt projekt handlade om innerdörrar i en källare och är betydligt enklare, och jag satsade ändå på färdiga fönster/lister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.