Hej! Vi har precis sålt vår lägenhet och är missnöjd med mäklarens agerande. Hon bl.a. sålde oss extra tjänster under säljning med ganska aggressiv stil; hon pratade inget i förväg och sedan plötsligt skulle vi bestämma inom några timmar och sedan gick det inte att ångra sig nästa dag. Dessutom ändrade hon sin provision som bestämdes i förväg. Jag är ganska oerfaren (sålde för första gången) och orolig person varför jag känner mig lurad av henne. Har ni några tips hur jag ska göra så här efterhand och när skulle vara bästa tillfället att göra klagomål om mäklaren? Bör jag vänta till köparen har tillträtt vår bostad så att jag inte mer behöver ha med mäklaren att göra om hon blir sur på oss?
 
  • Gilla
Gunnar Fyrenius
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Hur ändrades provisionen?
De gånger jag sålt med mäklare så har vi kommit överens om provisionen och sen skrivit kontrakt på det. Först därefter börjar de göra något så om de skulle komma och försöka ändra provisionen efter det skulle jag vara hänvisa till kontraktet.

Om mäklaren tillhör en större kedja finns troligen ett etikråd eller liknande hos de som man kan lyfta det med.

Vad är det för extra saker som kommit upp? Prioriterade annonser på Hemnet och liknande?
Isåfall är det dåligt att de inte presenterar de alterniven när de söker in sina tjänster. Sen kan jag förstå att det blir svårt att backa om de dragit på sig extra utgifter, men det beror lite på hur/vad.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Hej! Tack för svar! Provision ändrades så att vi kom överens att mäklaren får provision om slutpriset blir över en summa x. Sedan fick vi en förhandsbud som var 100 000 kr under x, och sedan ringde hon och sade att hon kan få upp priset om hon får provision redan från och med den lägre summan. Jag tycker att jag inte hade något annat val än att godkänna det i den situationen, men det var lite konstigt av henne att ändra det som vi hade kommit överens. Och vi hade också en kontrakt. Eller är det vanligt att man gör så?

Tilläggs tjänst gällde om extra annonsering (inte Hemnet utan mäklarbyråns egen tjänst). Jag blev missnöjd för att hon inte pratade om det något alls i förväg när hon berättade om olika utgifter som ingår i försäljning, utan hon presenterade det plötsligt den fredag eftermiddagen som vi lade bostaden i Hemnet, och sade att annonseringen skulle startas samtidigt som Hemnet annonseringen. Hon säkert visste om denna tjänst i förväg så jag tycker att det är lite oärligt att ge så lite tid att bestämma om det. Eller vad tycker ni, kan man anmäla en mäklare av det?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag ser ingenting som du kan anmäla. Det låter som att mäklaren snackat "omkull" dig rätt ordentligt med sitt säljarsnack. Du har hela tiden haft möjlighet att tacka nej som jag förstår det men ej gjort det. Sen kan det förstås uppfattas som tråkigt beteende att mäklaren vara vill krama ur så mycket pengar som möjligt ur dig men det är tyvärr sådana de är.
 
  • Gilla
danbra och 6 till
  • Laddar…
C
Är det inte så att ett skriftligt uppdragsavtal måste tecknas innan mäklaren får "köra igång"?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Jag ser ingenting som du kan anmäla. Det låter som att mäklaren snackat "omkull" dig rätt ordentligt med sitt säljarsnack. Du har hela tiden haft möjlighet att tacka nej som jag förstår det men ej gjort det. Sen kan det förstås uppfattas som tråkigt beteende att mäklaren vara vill krama ur så mycket pengar som möjligt ur dig men det är tyvärr sådana de är.
Dom lever på att sälja tjänster, vad är märkligt?
 
A Andy78 skrev:
Dom lever på att sälja tjänster, vad är märkligt?
Ingenting? Jag har inte skrivit att det är märkligt utan konstaterat att det är så det är.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Du menar väl inte att du måste betala extra för att ha annonser på mäklarens egna hemsida?

Ni har ett avtal att mäklaren får mer ersättning om försäljningspriset går över en viss nivå. Ni får ett bud under den nivån och mäklaren säger att hon kan få ut mer om gränsen ändras? Det är fult. Det innebär att mäklaren inte är intresserad av att göra sitt jobb utan extra provision. Jag skulle fundera på om jag inte skulle spela med tills kontraktet med köparen är påskrivet och sen ifrågasätta mäklarens faktura. Du har svart på vitt var provision skulle vara. Mäklaren måste bevisa det muntliga avtalet som förvisso är giltigt, men svårt att bevisa (om det är muntligt). Kan mäklaren spela fult så kan du göra det också.

Är det en stor firma så ta upp det med dem. Är det ett enmansföretag skriv utvärderingar med låga betyg och omdömen.
 
  • Gilla
philsson87 och 8 till
  • Laddar…
Mäklaren verkar alltså ha använt en provisionstrappa. I förmedlingsuppdraget ska det tydligt framgå vart ”trappan” börjar. Minsta otydlighet kommer tolkas till nackdel för mäklaren.
Stå på dig, låter inte alls som schysst agerande av mäklaren - sådant som smutsar ner vår yrkeskår.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar väl inte att du måste betala extra för att ha annonser på mäklarens egna hemsida?

Ni har ett avtal att mäklaren får mer ersättning om försäljningspriset går över en viss nivå. Ni får ett bud under den nivån och mäklaren säger att hon kan få ut mer om gränsen ändras? Det är fult. Det innebär att mäklaren inte är intresserad av att göra sitt jobb utan extra provision. Jag skulle fundera på om jag inte skulle spela med tills kontraktet med köparen är påskrivet och sen ifrågasätta mäklarens faktura. Du har svart på vitt var provision skulle vara. Mäklaren måste bevisa det muntliga avtalet som förvisso är giltigt, men svårt att bevisa (om det är muntligt). Kan mäklaren spela fult så kan du göra det också.

Är det en stor firma så ta upp det med dem. Är det ett enmansföretag skriv utvärderingar med låga betyg och omdömen.
Mäklaren kan ju, om den är smart, ha spelat in samtalet där provisionsförändringen accepterades. Då kan det ju slå lite fel att spela fult. Förutom att det är oetiskt att förneka ett accepterat muntligt avtal.
 
Fairlane
V videopac skrev:
Mäklaren kan ju, om den är smart, ha spelat in samtalet där provisionsförändringen accepterades. Då kan det ju slå lite fel att spela fult. Förutom att det är oetiskt att förneka ett accepterat muntligt avtal.
Visst kan mäklaren spelar in samtalet, men sannolikheten är rätt låg skulle jag säga och man riskerar ju inget egentligen genom att låtsas att man inte minns samtalet.

Oetiskt? Absolut, men eftersom mäklaren själv agerat oetiskt så skulle jag inte ha något problem att svara med samma mynt. Jag tycker avtal ska hållas och det är mäklaren som stressar och dribblar bort TS istället för att göra sitt jobb och hålla sig till avtalet.
 
  • Gilla
Rikard11
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan mäklaren spelar in samtalet, men sannolikheten är rätt låg skulle jag säga och man riskerar ju inget egentligen genom att låtsas att man inte minns samtalet.

Oetiskt? Absolut, men eftersom mäklaren själv agerat oetiskt så skulle jag inte ha något problem att svara med samma mynt. Jag tycker avtal ska hållas och det är mäklaren som stressar och dribblar bort TS istället för att göra sitt jobb och hålla sig till avtalet.
Lite koll får man väl ändå ha och inte bara jamsa med när mäklaren vill ändra villkoren. Men om man ändå jamsar med då får man ta ansvar för det och inte försöka bluffa sig ur det senare. Tycker jag. Eget ansvar är inte så dumt.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att mäklaren har gjort sig skyldig till ett ganska grovt avtalsbrott här.
Om du först har ett avtal om att mäklaren skall sälja objektet med ett avtalat arvode, må vara att arvodet är resultatsbaserat. Då är mäklaren skyldig att arbeta för bästa möjliga pris. Mäklaren gör inte sitt jobb om mäklaren inte gör sitt bästa.
Om då mäklaren när uppdraget påbörjats kommer och säger att han/hon vill ha mer betalt för att utföra sitt jobb. Det är rätt grovt.
Du skall absolut anmäla till fastighetsmäklarinspektionen.
Det här är lite som att du anlitar en badrumsfirma för renovering. Till fast pris. Och när badrummet är rivet så kommer man med: ”vi sätter inget tätskikt om du inte betalar mer”.
 
  • Gilla
fusion och 4 till
  • Laddar…
Davidbagare
H hempularen skrev:
Jag skulle vilja påstå att mäklaren har gjort sig skyldig till ett ganska grovt avtalsbrott här.
Om du först har ett avtal om att mäklaren skall sälja objektet med ett avtalat arvode, må vara att arvodet är resultatsbaserat. Då är mäklaren skyldig att arbeta för bästa möjliga pris. Mäklaren gör inte sitt jobb om mäklaren inte gör sitt bästa.
Om då mäklaren när uppdraget påbörjats kommer och säger att han/hon vill ha mer betalt för att utföra sitt jobb. Det är rätt grovt.
Du skall absolut anmäla till fastighetsmäklarinspektionen.
Det här är lite som att du anlitar en badrumsfirma för renovering. Till fast pris. Och när badrummet är rivet så kommer man med: ”vi sätter inget tätskikt om du inte betalar mer”.
Exakt det här!
Mäklaren säger till och med att hon kan få upp priset, men bara om provisionen höjs. Riktigt fult och oproffsigt av mäklaren!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.