Hej,
Jag ska inom snar framtid byta tak på vår villa från 1978 och behöver lite hjälp och tips.
Det är ett sadeltak runt 170-180 kvm 40 graders lutning, två takfönster, en vantilation och en skorsten.
Taket är i bra skick, ingen läckagehistorik, betongpannor på läktar och plyfaskiva under.
Har haft ett företag med finskt ursprung och fått en offert på 300 000.
Vad är en rimlig kostnad för ett takbyte?
Skulle behöva ta in fler offerter och behöver tips på era erfarenheter och företag.
 
Ta in flera offerter för att få en möjlighet till jämförelse. Men det är absolut inte den billigaste som automatiskt blir den mest ekonomiska.
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
Gör jobbet själv.
Vanligt sadel tack är väldigt lätt.
Sen kan du anlita plåtslagare för huvar osv.
 
Vårt tak är betong platta med 45 grader lutning på 220-230 kvm storlek och två fönster. Vårt första offert har kommit in och det har landat på 210.000 efter ROT avdrag (material, ställning och arbetskostnad).
Om vi önskar fönsterbyte så tillkommer 15.000 kronor per fönster för material och arbetskostnad.

Vi väntar fortfarande på andra offert. Men som en skriver här den billigaste kan inte vara den mest prisvärda.
 
Redigerat:
Ta in fler offerter.
Vi lade om taket för drygt 20 år sedan. Räknade då med ca 100 000. Övervägde att göra det själv. Vilket ändå skulle blivit rätt dyrt med ställningar plåtarbeten osv.
Vi har ca. 150 kvm takyta. (tvåplans hus på 220 kvm boyta, 38 grader).
Första offerten låg på 70 000. Tog in en till, 50000. Tyckte spridningen var obehagligt stor, tog in en till som gick på 90000.
Efter stor vånda valde jag den billiga. Var orolig att jag var dumsnål. Nu hade jag lite kunskap om firman ifråga sedan min tid som ordf. i en bostadsrättsförening tio år tidigare. Firman kunde vara så billig för att de arbetade mer rationellt. Han ville egentligen inte arbeta på villor. Jobbet han gjorde på föreningen var 5000 kvm tegel, och ca 2000 kvm plåt. När de rev det gamla taket hade en en mobilkran, modell gigantisk, som höll en låg container svävande över taket 5 gubbar bara skottade ner pannor i containern. Efter 2 timmar var taket river och ny underlagspapp på halva taket. Men allt material, utom pannor upplyft. Sedan stack kranen iväg. Lika effektivt ett par veckor senare när det var dags att lägga pannorna. Under mellantiden var där en gubbe ibland, och fnulade med ngn plåtdetalj.eller knepigt hörn med läkten. Det ingick ny taklucka. Eller rättare sagt, de skulle klä bef. lucka med ny plåt, men undrade om det var ok att byta ut den mot en ny större mer bekväm lucka, vilket ju ökade snickararbetet, samma pris.
 
  • Gilla
Cherrie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.