B Bengt Svejdur skrev:
Varför tror du då att det inte är tillåtet at gå ut på åkermarken och hämta den då? Sedan är det inte mitt inlägg som ska kommenteras utan det är TS inlägg.
Därför att folk I allmänhet inte har en aning om när det är lämpligt att gå på en åker och efter att ha förklarat för person 57 som i alla fall inte förstår så är det enklare att sätta ett generellt förbud.
Kikar du i styrelseprotokoll så kan du antagligen hitta både motivering och beslut.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Det kan tyckas vara så, men vid våran bana i Vadstena så står det skyltar att det är förbjudet att beträda åkermarken för att hämta en golfboll, oavsett om det växer något där eller ej.
Såna skyltar hade vi på min gamla hemmabana. Det visade sig vara bonden som ägde åkern som arrenderade ut marken golfbanan låg på. Eftersom åkern låg på ett ställe där alla hormongubbar försökte tjäna ett slag genom att gena, fick han rätt mycket bollar som sedan såldes i shopen.

Ber om ursäkt för fortsatt OT, men jag tror tråden redan har tappat riktning för ett tag sedan.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Z z_bumbi skrev:
Därför att folk I allmänhet inte har en aning om när det är lämpligt att gå på en åker och efter att ha förklarat för person 57 som i alla fall inte förstår så är det enklare att sätta ett generellt förbud.
Kikar du i styrelseprotokoll så kan du antagligen hitta både motivering och beslut.
....och det förbudet sätter säkert allemansrätten ur spel fullständigt...:rofl:
 
T TypRätt skrev:
Nu är nog FruNilsson ute och dikterar regler efter egna önskemål.
Nej, om det är "på" tomtgränsen så måste ju båda vara med på det men här skriver ju TS att det är 5cm in ,så förutsatt att det är 5cm in på hennes egen mark, så har TS inget att säga om hennes staket. Taggtråd har vi redan slagit fast att det är tillåtet och TS har redan försökt med både Polis och Kommunen vilket båda bekräftar att grannen har rätt att sätta upp taggtråd om hon vill det.


Sidospår men om det inte är en kraftigt modifierad husvagn kan den aldrig räknas som lekstuga, men strunt i det. Hur menar du att din husvagn skulle påverka grannens möjlighet att använda sin tomt? En lekstuga kräver inte bygglov och får således placeras precis in till tomtgräns om du så önskar. Grannes utsikt kan bli helt förstörd av ditt lekstugeslott eller husvagn men då ingen av dem kräver bygglov så har grannen inget att säga om saken.


Det är inte så mycket att ifråga sätta vad man vill acceptera, hon har rätten på sin sida att ha taggtråd om hon vill det. Det är väl under rådande omständigheter och lagar upp till TS att skydda sina barn mot taggtråden om han vill det, tex genom att sätta ett eget staket som förhindrar barnen från att springa in i taggtråden. Så långe som de nämnda "5cm in" är på surkärringens egen tomt har TS inget att godkänna och heller inget att anmäla, det samma gäller taggtråden. Vad gäller risker och psykiskt lidande på grannens tomt så är väl helt enkelt tipset samma som grannen vill signalera, håll er borta. (Men inte från vägen för den har de all rätt att använda för att komma in och ut på).
även om staketet sätts 5 cm in från tomtgräns, så bör det ske i samförstånd med grannen VEM som ska sköta de 5 cm ogräs ( eller vad det nu blir).
Om det saknas avtal att du sköter det, så ska grannen sköta sin tomt och det inkluderar de 5 cm. Vill du ge tillstånd till tillträde för detta?

Min inlägg med husvagn som lekstuga visade på RESPEKT mot granne, vilket verkar vara frånvarande i debatten.
Bättre att försöka komma överens än motsatsen. Frågor på det?
 
H
F FruNilsson skrev:
även om staketet sätts 5 cm in från tomtgräns, så bör det ske i samförstånd med grannen VEM som ska sköta de 5 cm ogräs ( eller vad det nu blir).
Om det saknas avtal att du sköter det, så ska grannen sköta sin tomt och det inkluderar de 5 cm. Vill du ge tillstånd till tillträde för detta?

Min inlägg med husvagn som lekstuga visade på RESPEKT mot granne, vilket verkar vara frånvarande i debatten.
Bättre att försöka komma överens än motsatsen. Frågor på det?
ja bör.
Men man måste inte.
2 skilda saker.
om jag sätter staket 1 m in på min tomt och vill ha ogräs växande fritt på utsidan så kan inte grannen göra ett piss. det är mitt ogräs.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
F FruNilsson skrev:
även om staketet sätts 5 cm in från tomtgräns, så bör det ske i samförstånd med grannen VEM som ska sköta de 5 cm ogräs ( eller vad det nu blir).
Om det saknas avtal att du sköter det, så ska grannen sköta sin tomt och det inkluderar de 5 cm. Vill du ge tillstånd till tillträde för detta?

Min inlägg med husvagn som lekstuga visade på RESPEKT mot granne, vilket verkar vara frånvarande i debatten.
Bättre att försöka komma överens än motsatsen. Frågor på det?
uppställning av husvagn kan kräva bygglov om det inte är säsongsförvarning bara så du vet.
Så dumt exempel
 
H Hallerudsbo skrev:
uppställning av husvagn kan kräva bygglov om det inte är säsongsförvarning bara så du vet.
Så dumt exempel
Och rör det sig om säsongsuppställning/förvaring, så är det just uppställning som tillåts. Husvagnen ska inte användas som gäststuga eller liknande under den tiden.
 
A Asson skrev:
Det finns inget som säger att barn måste störa sina grannar. Jag hade inte heller uppskattat fotbollar och annat flygande in på min tomt.
Här hemma har vi vid ett par tillfällen fått bågskyttepilar (inga sugkoppar utan spetsiga saker) farande in på vår tomt från grannens barn. Var går gränsen för vad som får komma flygande, typ?

När grannbarnen kom för att hämta dem, föreslog jag lite surt att de skulle skjuta åt andra hållet, dvs från tomtgräns och mot sitt eget hus…

Men för att inte kapa tråden mer än nödvändigt; TS har fått en massa bra svar. Bry er inte om tanten mer än nödvändigt. Staketet är det minsta problemet, fokusera på servitutsfrågorna (vatten och väg) istället. Om staketet stör eller känns osäkert, sätt upp nåt eget. Det är ju faktiskt inte din granne som ska behöva skydda sin tomt från dina barns lekar.
 
Redigerat:
B BSOD skrev:
....och det förbudet sätter säkert allemansrätten ur spel fullständigt...:rofl:
Ja och nej. Rent allmänt kan klubben naturligtvis inte "förbjuda" någon att nyttja allemansrätten. Det hindrar dock inte klubben att ha regler som exempelvis säger att du omedelbart utesluts om du inte följer klubbens anvisningar såsom de anslås med skyltar.

Så förbudet kan för en golfspelande medlem i praktiken vara väldigt gällande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Staketet finns ju två sätt att angripa:
1) Ta reda på om det står på er eller grannens tomt. Står det fel, koppla in kommunen. Likaså gäller taggtråden. Den hade jag för övrigt knipsat bort å det snaraste om jag hade småbarn.
2) Ta reda på hur högt helt tätt staket man får bygga i tomtgräns utan bygglov i er kommun och bygg ett sådant. Hos oss får det vara 1,2 meter.

När det gäller bollar och annat och om det förekommer mycket bollspel, tycker jag ni ska se till att minska risken att bollar hamnar hos grannen t.ex. ställ ett fotbollsmål någonstans än i tomtgränsen. Sätt upp ett enklare bollfång med nät och några ribbor. Fult men stoppar bollar.

Ställ inte heller några studsmattor eller liknande precis i tomtgränsen. Jag lovar, det upplevs som provocerande om den egna tomten är stor. Vi levde med detta i 5 år (vår sommar höst, 3-5 barn i grannens studsmatta, flera timmar om dagen, vrålandes och skrikandes) tills grannbarnen blev för stora och de gjorde sig av med detta tortyrredskap, höll på att driva oss till vansinne. Grannarna gick inte heller här att snacka med, svaret var att det inte fanns någon annan plats att ställa den på, trots att de hade 1500 m2. Fanns ingen osämja eller annat då vi var helt nyinflyttade och utan barn. Helt obegripligt.

Säg till de +15åriga barnen att inte busköra med mopeder utanför grannarnas hus, om sådant förekommer.. Man kör från A till B. Varvande mopeder i tid och otid är även det ett okynne kan tyckas.

Som någon skrev, visas bara normal hänsyn kan man se mellan fingrarna med en o-utannonserad brakfest nån gång eller om grannbarnen lever rövare med studsmatta och vattenspridare nån solig sommareftermiddag, men visas igen hänsyn eller respekt, det kan få vilken fredlig människa som helst att gå på krigsstigen.

/S
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Den hade jag för övrigt knipsat bort å det snaraste om jag hade småbarn.
Du anser alltså att TS ska begå brott?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Varför tror du då att det inte är tillåtet at gå ut på åkermarken och hämta den då? Sedan är det inte mitt inlägg som ska kommenteras utan det är TS inlägg.
Vänta nu, du kommenterar mitt inlägg? Var det inte TS inlägg som skulle kommenteras?
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K Knasen36 skrev:
Barn måste få vara barn och då röra på sig och leka. Och det kanake händer att 1 boll varje år åker över till henne, det är ju inte så att det händer varje dag precis.
Handlar det bara om att 1 boll varje år åker över till henne så är det väl inte hela världen att säga till barnen att "OK, den bollen är borta. Ni får använda en annan boll". Bollar slits ju, så att på så många barn köpa en ny boll varje år är helt rimligt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
A adron skrev:
Handlar det bara om att 1 boll varje år åker över till henne så är det väl inte hela världen att säga till barnen att "OK, den bollen är borta. Ni får använda en annan boll". Bollar slits ju, så att på så många barn köpa en ny boll varje år är helt rimligt.
Haha. Vänd på saken, du tappar din nya svindyra tfn över grannens staket och kan/får/törs inte smita in och hämta den! Ähhh, det får man räkna med, en telefon kan man köpa ny varje år...doh!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha. Vänd på saken, du tappar din nya svindyra tfn över grannens staket och kan/får/törs inte smita in och hämta den! Ähhh, det får man räkna med, en telefon kan man köpa ny varje år...doh!
Det är ju lite skillnad i pris. Det jag menar är att om det handlar om en boll för 99 kr per år så kanske man inte behöver göra så stor grej av det, utan kan ta det som en nyttig lärdom för barnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.