Cheesen Cheesen skrev:
Det är hustillbehör, så det borde han redan ha. Men en trappstege är ovärderlig.
Har ju inte flyttat in i huset ännu, så har ingenting sådant heller, så det kommer behöva köpas!


/Jocce
 
Tror @Cheesen menade att det ska ingå i husköpet. Om det alltid gör det, och vilken kvalitet det är på den stegen är en annan sak.

Jag menade för övrigt inte att racka ner på husköpet eller tomtstorleken. Jag tog mest till stora (eller var det små?) ord för att poängtera att man kanske inte alltid behöver det allra bästa och nyaste av allt.

Själv har jag som sagt en del begagnat och kör Ryobis elverktyg. Det duger för mig, men det är förstås kvalitetsskillnad mellan olika grejer. Så sånt som jag verkligen vill ska funka problemfritt som robotgräsklipparen (på landet ett gäng mil bort, så skönt att den bara går) eller motorsåg så unnar jag mig premiumprylar.
 
Räcker med Ryobi för hemmafixaren
 
S
Köp robotgräsklippare från dag1. Har haft min i över 10 år och aldrig ångrat en sekund att jag skaffade den. Jag kör DeWalt batteriverktyg 18V och en liten smidig 10,5V skruvdragare för småjobb. Satsa på kvalitet på verktyg och maskiner så kommer du inte ångra dig. Gäller även spadar, räfsor, krattor mm. Man blir bara förbannad på skitgrejjer som inte håller säsongen ut. För övrigt en av de prylar jag är mest nöjd med är Kärcher PCL4 som nästan gör den obligatoriska tralltvättningen på våren till ett nöje istället för ett h-e.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Grejen är att gårdsplanen är...liten. Plats för 2-3 bilar max (+ att hon gillar motionen med att skotta), så ja, t.om jag tycker Snöslunga etc är onödigt, men ;)

Kompressor kommer köpas, vet ej vilken ännu bara, Gerkap, byggdammsugare etc kommer om / när behovet finns :)
Multimasterverktygen har jag aldrig riktigt förstått grejen med, men är det helt enkelt att man kan köra mer finlir vid håltagnnig/urkapning etc?

/Jocce
Ok (y):D
Grejen med en multimaster är att du kan ha den till så mycket. Skära fogar, slipa, kapa, osv. Den är så bra att man säkert kan ha den som tandborste med :crysmile:

Säg att du t.ex behöver byta en bit utav en panelbräda, då kan du enkelt bara kapa brädan på lämpligt ställe när den sitter kvar och bara få bort den biten du vill byta. Eller om du vill ta bort en tröskel inne, då är den kanon, då du kan finlira med den. Några exempel bara.

Ett bra att ha verktyg helt enkelt (y):)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Skall själv flytta till hus i framtiden och dessa är lite saker jag sneglar på

Gardena Väggslangbox RollUp XL
Torky Hållare M2
Gardena Combisystem
Ryobi
EGO | Trädgårdsmaskiner
HUSQVARNA AUTOMOWER 405X

Lite högt och lågt men tror det kan vara smidigt och effektivt, sen vart man hamnar i slutändan har jag ingen aning. Tror också på att köpa saker vid behov och inte lassa på för mycket saker direkt. När saker sedan köps så tror jag på Kvalités produkter.

Är lite osäker på Ryobi, men då jag inte är så händig så har jag en känsla av att det inte kommer användas så mycket och då kanske de är kostnadseffektiva och grymt universal
 
T Tinototem skrev:
Skall själv flytta till hus i framtiden och dessa är lite saker jag sneglar på

Gardena Väggslangbox RollUp XL
Torky Hållare M2
Gardena Combisystem
Ryobi
EGO | Trädgårdsmaskiner
HUSQVARNA AUTOMOWER 405X

Lite högt och lågt men tror det kan vara smidigt och effektivt, sen vart man hamnar i slutändan har jag ingen aning. Tror också på att köpa saker vid behov och inte lassa på för mycket saker direkt. När saker sedan köps så tror jag på Kvalités produkter.

Är lite osäker på Ryobi, men då jag inte är så händig så har jag en känsla av att det inte kommer användas så mycket och då kanske de är kostnadseffektiva och grymt universal
Har några ryobi maskiner och jag är helnöjd. Det enda jag möjligtvis kan säga om skruvdragaren jag har, är att den kan kännas lite klumpig ibland. Då åker boschen fram.
Men helt klart duglig för hemmafixare (y)
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är hustillbehör, så det borde han redan ha. Men en trappstege är ovärderlig.
Bara om den finns på visningen =)
Den fanns inte på visningen av mitt hus. Men jag köpte en bättre för jag visste vad han hade för något.


Och till ts. Jo robotgräsklippare är det allra viktigaste om man har någon form av gräs. Jag fixade bara ett år sen köpte jag robot.
Jag har även 2 st gräsklippare att gå efter. En utan uppsamlare och en med. Klipper 2 plättar som inte roboten kommer åt.

Så man måste ha 2 robotar har jag sagt här hemma, så jag tittar efter en liten robot till de plättarna :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fulkemisten
Ingen som använder släpvagn? Det är liksom steg ett. By far...
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ingen som använder släpvagn? Det är liksom steg ett. By far...
Lånar gratis. Har tänkt köpa egen men har andra projekt som måste komma före =)
 
Transportverktyg är bra. Släpvagn och skottkärra (kanske tvåhjulig?) är det man tänker på. Säckkärra är ofta bortglömt. Jag har två. Riktigt skönt vid flytten och sjukt najs om man ska transportera över det tunga aset till domkraft till grannen eller till andra änden av tomten för att palla upp lillstugan...
Batterimaskiner finns det minst två sorter av. Små och nätta 12v för vardagsjobben och sedan de större 18+v som tar lite tyngre jobb. (nu har jag ju en Bosch ixo för de ännu mindre jobben som gör oväntat mycket här hemma)
Sedan är det ju frågan om det ska finnas fordonsverktyg?
Samt vilket material huset är i? Källare?
 
Ohchips Ohchips skrev:
Har några ryobi maskiner och jag är helnöjd. Det enda jag möjligtvis kan säga om skruvdragaren jag har, är att den kan kännas lite klumpig ibland. Då åker boschen fram.
Men helt klart duglig för hemmafixare (y)
Varför inte bara använda boschen med en gång?
 
Fogsvans! Gärna två så har du en som du kan såga av rötter med och en som du sågar finvirket med. ;)

Annars vill jag slå ett slag för grovdammsugare om du planerar att renovera. Se gärna till att ha lång sladd och lång slang.

maskiner köper jag in lite olika men försöker hålla mig till ryobi. Har en makita borrmaskin/ skruvdragare som jag är ruggigt nöjd med. Haft den i 10 år men har fått jobba som mest sen ja skaffade hus 2018.
 
Köpte också lövblås första hösten i tron att slippa kratta löv. Den jag har är lite för vek för att orka blöta höstlöv, så köp inte något halvkass... Nästa höst lät jag de flesta löv ligga istället.

Stegar (plural) och en grovdammsugare som klarar lite vätskor har varit några av de bästa köpen.
 
raveper raveper skrev:
Varför inte bara använda boschen med en gång?
Hahah jadu, det kan man fråga sig :crysmile:
Jag gillar ryobin på nått vis. Men boschen är något nättare. Så vet jag att jag ska stå länge och behöver lite mer svängrum, om det är liten yta jag hålls på, så blir det boschen.
Annars blir det ryobi.
Gillar den lilla extra tyngden i den i vissa lägen:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.