Det skulle vara intressant att få se ritningen.
 
M Mikael Wk skrev:
Inte lätt att hålla koll på alla mätningar och begrepp, så jag ville bara reda ut begreppet meggning Jobbar mycket med avprovningar och driftsättning av nyproduktion så läsningen på denna tråden är inte rolig läsning. Tanken med egenkontrollen är just att man inte ska missa någon del av avprovningen i detta fallet. Fattar inte hur vissa har samvete att skriva på utan att ha kontrollerat.
Nej det är många olika delar som ska göras men jag överlåter det till de som jobbar med det.
Okej ja då vet du ju i allra högsta grad vad som krävs.
Nej och situationen är ingen höjdare heller.
Precis och det sa jag till honom och då gick topplocket totalt.
Nej jag förstår inte heller det för det kunde lika gärna varit farligt och att något av våra barn kunde blivit skadat i huset isf.
Det finns ju en anledning till varför just egenkontrollplanen finns.
 
J jack23 skrev:
Låter som en riktig amatör till elektriker som varit framme, en elbesiktning hade varit på sin plats...
Jag vet inte vad jag ska säga men är nog beredd att hålla med.
Ja det var därför jag krävde en total avprovning av huset. Sen kan inte jag avgöra kvaliteten på det jobbet då jag hade fullt sjå med att stoppa den minsta från att skapa kaos runt dem när de höll på.
Men det hade känts bättre om någon annan firma hade gjort det jobbet just för att inte vara färgad.
 
Perspektiv Perspektiv skrev:
Sådana fel täcks av en entreprenadförsäkring som jag förutsätter att alla seriösa utövare har. Hade jag mot förmodan gjort bort mig så kopiöst hade jag kontaktat mitt försäkringsbolag för att hitta en gemensam lösning på problemet. Som så många tidigare har skrivit så finns egenkontrollprogrammet med väl etablerade testmoment just för att inte liknande fel skall uppstå. Sen att det skiljer sig från ritning är oförsvarbart så länge man inte har en skriftlig ÄTA/avsteg från entreprenad av både beställare och leverantör.
Ja det kanske är så att han har ett visst skydd där.
Men det svider ju säkert för honom ändå.
Ja det trycker jag med på men det var som bensin på elden när jag påpekade det för 5 gången varför den egenkontrollplanen finns.
Han sa att jag inte behöver berätta för honom hur det fungerar för det vet han.

Ja och det finns enbart en förändring på placering på lamputtaget men det har han som sagt inte förnekat, i övrigt är det rena avsteg från ritningen.
Det är ju inte ett heller.
Tror att jag hittade ett till igår men vill inte säga det säkert ännu förrän jag har pratat med honom då det kan vara någon konstig lösning på det.
Men jag kunde iaf inte hitta nätverksuttaget till värmepumpen så jag kunde få igång uppkopplingen.
Den har larmat ett gäng gånger så hade gärna fått igång det så det inte missas som igår med tomt på varmvatten som följd.
 
B bearmaniac skrev:
Helt okunnig på området, men om egenkontrollprogrammet är felaktigt ifyllt, finns det någon möjlighet att anmäla firman till någon inspektionsmyndighet?
Ja elsäkerhetsverket är väldigt intresserade av sådana saker iaf om man läser vad som står på hemsidan.
Firman kan bli av med sin behörighet beroende på hur allvarligt de anser att det är.
Jag har dock inte velat vara så hård mot honom ännu.
 
Mikael_L
Håll isär egenkontroller och egenkontrollprogram.
Två HELT olika saker.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Betala det du tycker är rimligt. Sgnsedan att du inte kommwr att betala resten om inte felen åtgärdas. Bollen ligger nu hos elektrikern. Spela in alla samtal (ha detta för vana i all kontakt med hantverkare).
Jag har inte fått någon mer faktura av honom och han skulle bara våga skicka den innan vi är överens.
Jag väntar på honom nu så bollen ligger helt klart hos honom då sista lappen var ett skämt i mina ögon där han begärde att jag skulle ta över all garanti.
Ja jag får nog försöka spela in hädanefter för att kunna återge korrekt framöver.
 
S steve5432 skrev:
Även om det har varit många kockar inblandade finns det bara en ritning och en projektledare/huvudentreprenör. Om ritningen inte följs lär detta uppdagas under besiktningen av anläggningen. Varenda brytare/uttag ska checkas av både vad gäller plats och funktion.

Är det saker som inte stämmer, och om elfirman vill ha några pengar, då är det bara att "göra om och göra rätt". Om ni vill vara ltie tillmötesgående kan ni ju rangordna felen efter hur viktiga de är för er, så kan de ju koncentrera sig på att fixa de viktigaste, och sen ge ekonomisk kompensation för de ni inte anser är viktiga.

Att elektrikern snackar om att ni utnyttjar situationen till er fördel låter som kvalificerat trams. Rätt ska vara rätt, så enkelt är det. Gör man inte rött, ja då kan det straffa sig i slutändan, det har jag fått erfara några gånger när har missat saker i en spec. Det tar man ansvar för och rättar upp utan att fakturera kund.

/S
Precis min syn på det och inga konstigheter egentligen men väljer man att göra avsteg från planen så blir det ju problem med.

Ja är det jag har sagt men han insåg också att lösa ett par av sakerna kommer bli dyrt och komplicerat så att det ekonomiska alternativet kommit på tal.
Där tycker han att mitt bud är orimligt.
Jag tycker det är rimligt då det är något vi kommer få leva med sen och då ska jag kunna se på det som så att ja men vi fick iaf kompensation.
Från början var min tanke totalt orimlig men det var mest av ilska då allt kom fram. Detta skedde dock bara i mitt huvud och har aldrig kommit till hans kännedom.

Jo men det är klart att han tycker jag utnyttjar situationen, han är ju trängd och skäms över det som blivit men samtidigt så är det hans eget fel egentligen då han inte sett till att allt blivit rätt från början.
Hade han gjort det så hade han kunna casha in enligt planen.
Snickaren håller med mig att han får stå sitt kast.
Det är ju också skillnad om det varit ett fel men här är det ju många.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Finns boxar som kör wifi, trådat nät tillhör en svunnen tid. En bra WiFi-router är det som gäller idag ;-)
Det ger er 100% frihet att placera TV mm utan att tänka på trådanslutningar. (y)
Jag kör med ubiquiti dreammachine så jag har inget dåligt wifi men samtidigt har jag väldigt mycket saker kopplat mot det så de mest krävande vill jag ha anslutna med kabel.
Plus att boxen jag fick till kräver kabel.
Jag vill inte köpa nytt.
Meningen var även att routern skulle stå just i den hörnan då det inte blir någon bra plats vid de andra uttagen.
Han ska inte få avgöra den saken som väsentlig eller oväsentligt för mig det gör jag själv.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
S STB skrev:
Det låter som att din motpart är LB-hus. Du skall alltså inte prata med elektrikern utan med LB-hus. Kräv att de levererar enligt ritning. Om de till viss del önskar ge ekonomisk kompensation istället så får de ge ett bud som du kan acceptera eller förkasta. Jag skulle tro att det bästa för dig är att LB-hus kontaktar en annan elektriker som klarar av att leverera enligt ritning.

Om de är det minsta motvalls så är det enklast och billigast att vända sig till ARN.
Jag har pratat med byggledaren och han tyckte att kan vi komma överens elektrikern och jag så är det bra men annars kunde han bistå för att få lb-hus att driva frågan.
Så lb-hus är inte riktigt motpart i detta snarare på min sida.

Grejen som är nu är att om de ska leverera enligt ritningen så kommer det krävas annat boende för oss i typ en vecka, sanering av huset efteråt sen alla yrkeskategorier som ska vara inblandade så är vårt krav fortfarande billigare.

Ja jag har funderingar på att kolla med arn också men samtidigt vill jag ha ett konkret bud av honom först som är tydligt nedskrivet.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
M Mimo Sestan skrev:
Som elektriker så är egenkontrollen mitt facit på att jag kan lämna över en trygg anläggning. (Även jag är mänsklig, men med egenkontrollen så har jag gjort mitt jobb.)
Precis.
Jag är med mänsklig men gör jag fel så får jag ju lösa det och inte bara skaka på huvudet.
 
E elmont skrev:
Det skulle vara intressant att få se ritningen.
Jag ska försöka lösa det!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Håll isär egenkontroller och egenkontrollprogram.
Två HELT olika saker.
Okej?
Jag måste ha missat något här då?
 
Mikael_L
Egenkontrollprogram är ett internt styrdokument för hur elinstallationsföretaget arbetar och sköter sin verksamhet, kompetens och säkerhet/kvalitet. Det är f.ö något som kunder som regel inte får ta del av.

Egenkontroller är kontroller av utfört arbete, återfinns i alla hantverkardiscipliner och en del andra yrkesområden.

Båda sakerna kan ju förstås användas fel, missbrukas osv.

Elsäkerhetsverket är troligen ganska ljumt intresserade av kolla något av det, men helt klart kan man få de att kolla upp ett företag.
Men om de vill se egenkontrollprogrammet så kommer de ofta få se ett papper som är denna mall ifylld:
https://www.elsakerhetsverket.se/yr.../mallar-och-dokument-for-egenkontrollprogram/
Och då är ju allt frid och fröjd, för detta är ju som sagt bara en papperstiger.

Egenkontroller är ännu svårare, det finns inget lagkrav här, i alla fall att det måste dokumenteras/sparas. Så firman kan ju bara säga att de inte har några sådana dokument.

Så tja, jag vet inte riktigt vad någon som skrev något om detta och att ESV skulle kunna vara intresserade menade.
edit: Ja det var ju du som skrev det, såg jag nu ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egenkontrollprogram är ett internt styrdokument för hur elinstallationsföretaget arbetar och sköter sin verksamhet, kompetens och säkerhet/kvalitet. Det är f.ö något som kunder som regel inte får ta del av.

Egenkontroller är kontroller av utfört arbete, återfinns i alla hantverkardiscipliner och en del andra yrkesområden.

Båda sakerna kan ju förstås användas fel, missbrukas osv.

Elsäkerhetsverket är troligen ganska ljumt intresserade av kolla något av det, men helt klart kan man få de att kolla upp ett företag.
Men om de vill se egenkontrollprogrammet så kommer de ofta få se ett papper som är denna mall ifylld:
[länk]
Och då är ju allt frid och fröjd, för detta är ju som sagt bara en papperstiger.

Egenkontroller är ännu svårare, det finns inget lagkrav här, i alla fall att det måste dokumenteras/sparas. Så firman kan ju bara säga att de inte har några sådana dokument.

Så tja, jag vet inte riktigt vad någon som skrev något om detta och att ESV skulle kunna vara intresserade menade.
edit: Ja det var ju du som skrev det, såg jag nu ... ;)
Ja jag inser skillnaden som du skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.