hahalj
Har sett massor med tips om hur man kan rötskydda tryckta stolpar som står i mark, bränna, dränka i olja av olika slag, eller trätjära.
Kan det fungera även med asfaltsklister som innehåller bitumen? Någon som provat? Eller det tränger kanske inte in tillräckligt i träet?
Har en hink över som bara står här, tänkte den kanske kunde bli använd.
 
hahalj
Kanske funkar om jag blandar ut den med lacknafta så det blir mer tjära-likt i konsistensen?
 
C
Tror problemet är att det blir som en vattenfylld strumpa i vilken träet kommer att ruttna.
Det får s.a.s inte bli för tätt.
 
hahalj
C cpalm skrev:
Tror problemet är att det blir som en vattenfylld strumpa i vilken träet kommer att ruttna.
Det får s.a.s inte bli för tätt.
Du tänker så... ok, rimligt. Det får bli grundolja istället.
 
Tomture61
Trätjära är diffusionsöppen .
Härdar när solen får göra sitt .
Man brukar bränna trät som sitter i backen , för att förlänga livslängden.
Om det funkar med impregnerat virke , vet ej .
 
Redigerat:
hahalj
Tomture61 Tomture61 skrev:
Trätjära är diffusionsöppen .
Härdar när solen får göra sitt .
Man brukar bränna trät som sitter i backen , för att förlänga livslängden.
Om det funkar med impregnerat virke , vet ej .
Ok, hursomhelst blev det grundolja. Ligger och torkar nu, ska ner i backen till helgen.
 
Ett hett tips är att värma oljan i en kastrull eller fritös och sen doppa stolparna i den varma oljan.
 
  • Gilla
sommartorpet3
  • Laddar…
B
Varför intr bara göra som alla andra och gjuta en liten plint och använda stolpjärn?

Ska göra det i sommar själv på mitt staket. Den gamla ägaren hade slagit ner stolpar som ruttnat av under jorden. Lustigt nog så är vissa gjutna med plint och de kommer klara sig många år till utan större åtgärd.
 
hahalj
B BSOD skrev:
Varför intr bara göra som alla andra och gjuta en liten plint och använda stolpjärn?
Alla? Knappast. Har inte det långsiktiga behovet här. Men tack för din åsikt, även om jag inte frågat efter andra sätt att fästa stolpar i marken.
 
Utgick du från NTR A eller obehandlat? Det enda som slår NTR A är väl möjligtvis NTR A som mättats med en impregnerande olja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.