C Comfort Thomas skrev:
Ja jämförelsen blir tokig om du inte jämför VFHZ med dubbla innerdelar mot 2st Separata LN35
ahh då är jag med.
Svårt att hitta dessa priser att jämföra nu då det är lite ovanligare kombination med just VFHZ + innerdelar..
Har du någon koll på dagens ungefärliga riktpriser på dessa delar?
 
N Nimdjid skrev:
ahh då är jag med.
Svårt att hitta dessa priser att jämföra nu då det är lite ovanligare kombination med just VFHZ + innerdelar..
Har du någon koll på dagens ungefärliga riktpriser på dessa delar?
När det gäller duo så kan det vara en krånglig installation så ta hem återförsäljare för att få pris och åsikt om det är något som funkar överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Nimdjid
  • Laddar…
N Nimdjid skrev:
Tack! Läst på lite om ett FTX system. Verkar väldigt intressant.. Just nu har vi ett FT system så imorgon blir att ringa runt till olika företag och höra efter om ifall det går, och vilka kostnader vi pratar om, för att göra om vårt FT system till ett FTX.
Har ett 1.5plans hus med förhöft väggliv och kattvindar samt en vind. Undrar hur komplext det blir med att dra nya tilluftsventiler och kanaler till varje rum, främst till nedervåningen.. Känns komplicerat men antar att det går..

Sen får man väl byta värmepumpen då också.. Men den är cirkus 15 år gammal nu så är väl inte helt waste..
Blir sugen på att kolla detta projekt nu :)
Har du erfarenheter ?
Har inte byggt om till FTX själv. Man kan skicka ritningarna på huset till en ventilationsfirma som t.ex. Alig.se och få projektering för FTX gjord och ett materialpaket samt OVK när det är färdigt. Kräver bygganmälan. Noga att man väljer flera ljuddämpare för att det inte ska bli irriterande sus och fläktljud. Blir ju en hel del jobb att dra alla tilluftskanaler men har man god tid på sig går det säkert att få till skapligt snyggt.
 
  • Gilla
Nimdjid
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har inte byggt om till FTX själv. Man kan skicka ritningarna på huset till en ventilationsfirma som t.ex. Alig.se och få projektering för FTX gjord och ett materialpaket samt OVK när det är färdigt. Kräver bygganmälan. Noga att man väljer flera ljuddämpare för att det inte ska bli irriterande sus och fläktljud. Blir ju en hel del jobb att dra alla tilluftskanaler men har man god tid på sig går det säkert att få till skapligt snyggt.
Tack, skall nog ge mig på det! Säg att jag skulle utföra detta projektet om 1-2 år.. Omvandling till FTX. Kommer mina val idag av luftvärmepumpar påverka något? Borde jag försöka slå ihop projekten eller kommer de samverka bra oavsett om jag gör om till FTX eller stannar på FX ?
 
Luftluftvärmepumpar är värmeaggregat, de har inget med ventilationen att göra så det är inget bekymmer.
 
  • Gilla
Nimdjid
  • Laddar…
Jag funderar på en Mitsubishi Hero 2.0 35x varianten.
Har en fråga om placering. Jag har 2 våningar och har tänkt placera en på cirka 2.2m höjd ovanför ytterdörren i Hallen.

Grejen är att i hallen har vi högt i nock kanske 6 meter högt. 4 Meter framför luftvärmepumpens innerdel går det alltså upp i taket innan det avskiljningen går till bottenvåningen (samma höjd ungefär 2.2meter).

Det är till bottenvånignen jag vill att den ska sprida kyla/värme .. Så min fråga är om denna luftvärmepump är kapabel att flytta kyla/värma 4 meter bort eller om mesta effekten kommer gå uppåt och förloras till övre vånignen?

Hoppas beskrivningen var bra annars får jag ta en bild!
 
Hur långt och hur stor mängd luft du kan flytta beror på vilken fläkthastighet ni står ut med att använda.
4m är inga som helst problem om ni nu inte kommer köra på lägsta möjliga fläkthastighet !!
 
  • Gilla
Nimdjid
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Hur långt och hur stor mängd luft du kan flytta beror på vilken fläkthastighet ni står ut med att använda.
4m är inga som helst problem om ni nu inte kommer köra på lägsta möjliga fläkthastighet !!
Tack för svar.. Nu tänkte vi ju inte köra lägsta möjliga fläkthastighet men kanske inte högsta heller..
Hur hårt tror du man måste köra den för att effektivt skicka både värmen och kylan flera meter fram utan att den stiger upp till andra våningen?
 
Krokben
N Nimdjid skrev:
Tack för svar.. Nu tänkte vi ju inte köra lägsta möjliga fläkthastighet men kanske inte högsta heller..
Hur hårt tror du man måste köra den för att effektivt skicka både värmen och kylan flera meter fram utan att den stiger upp till andra våningen?
Vingarna rakt fram och fläktläge 3/4 kommer garanterat räcka!
 
  • Gilla
Nimdjid
  • Laddar…
fläktläge 3/4 - är det högt på en mitsubishi hero 35 2.0 ? Kommer det låta mycket?
ursäkta dumma nybörjarfrågor.. men har väldigt lite erfarenhet av luftvärmepumpar och vill undvika en dum placering..
 
Krokben
N Nimdjid skrev:
fläktläge 3/4 - är det högt på en mitsubishi hero 35 2.0 ? Kommer det låta mycket?
ursäkta dumma nybörjarfrågor.. men har väldigt lite erfarenhet av luftvärmepumpar och vill undvika en dum placering..
Det är rätt stor skillnad mellan läge 3 och 4 men vi värmer hela vårt hus med det fläktläget på vår Hero och den sitter i vardagsrummet. Så nej jag tycker inte det låter så fasligt, man vänjer ju sig.
 
  • Gilla
Nimdjid
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Det är rätt stor skillnad mellan läge 3 och 4 men vi värmer hela vårt hus med det fläktläget på vår Hero och den sitter i vardagsrummet. Så nej jag tycker inte det låter så fasligt, man vänjer ju sig.
okej.. gott.. Så du har en Hero, nöjd? tips och råd?
 
Krokben
N Nimdjid skrev:
okej.. gott.. Så du har en Hero, nöjd? tips och råd?
Jag har en Hero sedan 3 år tillbaka och jag brukar säga att det är absolut bästa jag har investerat i! Tips, tja, gör rent filtren en gång varannan månad eller så.
 
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Har också märkt att filtren blir smutsiga snabb på våran Hero 2.0. Bra pump säger jag utan att jag ägt någon annan tidigare. Vår värmer 115kvm ganska bra, låter en del, men fläktljud är nog svårt att bli av med. Köpte lokalt efter sett trådar angående polarpumpen.
 
Det bildas oftast en liten film på nylonfiltren så tvätta dom försiktigt med ljummet vatten och lite milt diskmedel och skölj av och torka dom.
Obs inga hårda diskborstar utan gnid försiktigt med fingrarna eller mjuk svamp.
Hur ofta är väldigt olika men gissningsvis någon gång i kvartalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.