Hej igen!
Detta är så svårt. Behöver ett nytt kök och nytt golv i kök o hall.
Behöver också ett nytt badrum.
Kan inte göra något själv.Bor på mindre ort så hantverkarna är väl inte de dyraste, material kostar nog lika. Jag tänker bra kvalite men inte lyx.
Har bytt tak på huset dessutom har priserna gått upp en hel del bara på de 3 år jag bott här. Var till banken igår för att fråga om jag kunde höja bolånet med 500000 hon höll med om att priserna stigit. De hade någon värdering utan att komma ut och fick besked idag att 250000 var ok. De har tydligen mer marginal än 85%belåning.
Jag kan ta hit en mäklare för att få en högre värdering men tror inte det räcker till hela önskade lånebeloppet. Nu vet jag såklart inte vad kostnaden hamnar på, men med lite sparat kändes det ok att påbörja detta ihop med lån. Nu vet jag inte, det är ju högst ovanligt att något blir billigare än tänkt. Hade tänkt ha mina sparade pengar som är ca 200000 lite mer i reserv. Jag har möjlighet att spara mer men känner att jag vill ha detta gjort nu. Så tacksam för alla era svar o tankar då jag inte har någon direkt att bolla med.
 
Redigerat:
Mor Anna Mor Anna skrev:
Hej igen!
Detta är så svårt. Behöver ett nytt kök och nytt golv i kök o hall.
Behöver också ett nytt badrum.
Kan inte göra något själv.Bor på mindre ort så hantverkarna är väl inte de dyraste, material kostar nog lika. Jag tänker bra kvalite men inte lyx.
Har bytt tak på huset dessutom har priserna gått upp en hel del bara på de 3 år jag bott här. Var till banken igår för att fråga om jag kunde höja bolånet med 500000 hon höll med om att priserna stigit. De hade någon värdering utan att komma ut och fick besked idag att 250000 var ok. De har tydligen mer marginal än 85%belåning.
Jag kan ta hit en mäklare för att få en högre värdering men tror inte det räcker till hela önskade lånebeloppet. Nu vet jag såklart inte vad kostnaden hamnar på, men med lite sparat kändes det ok att påbörja detta ihop med lån. Nu vet jag inte, det är ju högst ovanligt att något blir billigare än tänkt. Hade tänkt ha mina sparade pengar som är ca 2000000 lite mer i reserv. Jag har möjlighet att spara mer men känner att jag vill ha detta gjort nu. Så tacksam för alla era svar o tankar då jag inte har någon direkt att bolla med.
2 MSEK i reserv räcker långt.....
Vad har du estimerat ombyggnaden av kök och bad till?
 
  • Gilla
Mor Anna
  • Laddar…
K Kane skrev:
2 MSEK i reserv räcker långt.....
Vad har du estimerat ombyggnaden av kök och bad till?
200tusen kr menar jag.
Du menar vad jag budgeterat? Jag har inte räknat precis eller tagit in offerter, ville ha klart detta först, tänker att man kan välja exvis att flytta avlopp/inte flytta avlopp m.m.
 
BirgitS
När man gör ett badrum med kakel och klinker här i Stockholm är det svårt att komma under 200 000 så att renovera även ett kök för 250 000 kr verkar omöjligt. Utan vill man ha det billigare så är det t.ex. våtrumsmattor och -tapeter som gäller i stället för klinker och kakel.

Det finns ju ingen större anledning att renovera ett badrum samtidigt med annat och det är ju mycket att bestämma när det gäller kök och badrum så det är ju betydligt mindre stressigt om man delar upp det med något års mellanrum i alla fall.
 
  • Gilla
Mor Anna
  • Laddar…
B
Behöver eller vill ha nytt?

Klart man ska göra åtgärder på huset innan man t.ex. får stora vattenskador, men ofta handlar det ju mer om att man vill ha nytt.

Jag hade hellre haft en lägre/äldre standard och lägre belåning på huset, än nyare standard och mer lån. Men det är väl kanske för att jag sover bättre om natten med mer marginaler i ekonomin.

Jag tycker också man ska prioritera saker, och göra en i taget. Det kommer alltid finnas saker att göra på ett lite äldre hus, helt klart.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Nä det förstår jag, tänkte ju runt 500tusen.Men frågan är kommer jag upp i det om jag tar hit en mäklare? knappast.
Nu har vi dusch enbart i källaren. Har toa o handfat på övervåning och över kök. Så jag tänkte är väl bra att en rörmokare kommer och kollar hur det ska göras på båda ställen?
Sen tänker jag mej matta både på golv o vägg.Behöver jo det behövs. Jag är också sådan att jag behöver ha det lungt nu går det väldigt runt i skallen. Hade jag fått lånet i sin helhet hade jag sett till att det blev gjort även om det gick åt mer. Men att börja med det då finns ju så mycket mindre i reserv! Är ganska bra på huspriser häromkring, så tror det blir svårt att på det viset lösa det hela
 
Fast det är klart, om jag nu tackar ja till lånet av 250tusen gör iordning köket (ber rörmokaren kolla så det kommer att funka med avlopp o vattendragning i blivande badrum) så kommer jag ha sparat mer och kan omvärdera huset igen nästa år för att kunna öka bolånet ytterligare?
 
B
Mor Anna Mor Anna skrev:
Fast det är klart, om jag nu tackar ja till lånet av 250tusen gör iordning köket (ber rörmokaren kolla så det kommer att funka med avlopp o vattendragning i blivande badrum) så kommer jag ha sparat mer och kan omvärdera huset igen nästa år för att kunna öka bolånet ytterligare?
Börsen har ju backat 15% i år.

Ingen vet ju vart husmarknaden går i dessa krigstider. Att räkna med stigande priser kan man nog göra på lång sikt, men på ett års tid kan man inte göra det.

Finns väl dessutom regler kring uppvärdering av hus, har för mig att det ska vara ett antal år emellan uppvärderingarna, om man inte t.ex. har gjort en utbyggnad av huset.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Börsen har ju backat 15% i år.

Ingen vet ju vart husmarknaden går i dessa krigstider. Att räkna med stigande priser kan man nog göra på lång sikt, men på ett års tid kan man inte göra det.

Finns väl dessutom regler kring uppvärdering av hus, har för mig att det ska vara ett antal år emellan uppvärderingarna, om man inte t.ex. har gjort en utbyggnad av huset.
Är inte riktigt så hårda regler gällande omvärdering som jag förväntade mig i höstas. "Krävs" 5 år eller omfattande renovering utbyggnad/kök/Badrum
Hade Länsförsäkringar hos mig tre år efter köp, huset såg ut som ett bombnedslag. +40% i värde efter värdering.

När hon var här så hade jag precist stoppat in nya fönster och ytterdörrar i hela huset, men inte putsat smygarna på utsidan ännu.
Alla golv var upprivna ner till råsponten, inte en list i hela huset, ny el dragen/infräst, nytt innertak och alla väggarna i huset var klädda med ospacklade gipsskivor.


Behövde pengar till slutspurten men nästan inget fanns i huset vid värderingen, Badrummen blev inte rörda över huvud taget och i slutändan innebar renoveringen.

Nytt/nya fönster+dörrar ute & inne, nytt innertak,eltrådar & kontakter & brytare, alla väggar klädda med ny gips, väggar vitmålade, fönsterbänkar, radiatorer, uppfräschat kök(luckor, laminatbänkskiva, upplimmad stänkskyddsskiva), 20m Elfahyllor från golv till tak, vinylklickgolv (men mäklaren trodde jag skulle lacka råspontgolvet och blev jätteglad i den tanken. Hon hade nog hängt lite mycket på Instagram)

Kvar att göra nu är att laga sprickor i puts och måla om fasaden och källarväggarna.
Men i mina ögon är allt utom elen och fönsterbytet endast ytskiktsrenovering. Men det skulle inte vara några problem att värdera upp när jag ringe för att få veta om det ens var möjligt utan att ge en massa detaljer om renoveringen.

Får se vad dom säger om 1.5 år när det är dags att göra om lånet, om det går att värdera igen nu när allt är nytt.
 
  • Gilla
Mor Anna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.