Hej!
Vad kan vi göra åt vår urtråkiga uppfart? Jag har funderat på att ta bort den deppiga asfalten och lägga grus ist. Och på sikt även byta till svart garageport och ytterdörr. Till vänster skymtar en stor ”hög” som man passerar från alla håll. Tar gärna tips på vad jag kan göra åt denna ”hög” i form av planteringar :)

och ja, vi bor i Stockholm :)
 
  • Uppfart med sliten asfalt framför tegelhus med garageport, bredvid en stor jordhög med buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
husmor21 och 1 till
  • Laddar…
Asfalt behöver i sig inte vara helt fel. Det är nog en hel del som gör det deppigt.
Asfalten är det enda förutom husets detaljer som fångar ögat.
Tror att ni behöver göra någon stödmurskant för att få in struktur så ser det mer välskött och ordnat ut.
Sedan behövs lite högre växter i planteringen som balanserar mot huset.
Jag skulle kanske fundera på typ teak/eklaserade dörrar som ger värme.
Men att fixa kanter och former så det ser mer genomtänkt ut är nr 1. Ytor ni inte kör på eller går på kan bli annat material, allt behöver inte vara asfalt.
Sen planteringar/växter som tillför estetik och fägring.
Kanske ett rådgivningsbesök av en trädgårdsdesigner vore vettigt?
 
  • Gilla
Fogel74 och 9 till
  • Laddar…
Tack Cajsa!

Cajsa Lundin Cajsa Lundin skrev:
Asfalt behöver i sig inte vara helt fel. Det är nog en hel del som gör det deppigt.
Asfalten är det enda förutom husets detaljer som fångar ögat.
Tror att ni behöver göra någon stödmurskant för att få in struktur så ser det mer välskött och ordnat ut.
Sedan behövs lite högre växter i planteringen som balanserar mot huset.
Jag skulle kanske fundera på typ teak/eklaserade dörrar som ger värme.
Men att fixa kanter och former så det ser mer genomtänkt ut är nr 1. Ytor ni inte kör på eller går på kan bli annat material, allt behöver inte vara asfalt.
Sen planteringar/växter som tillför estetik och fägring.
Kanske ett rådgivningsbesök av en trädgårdsdesigner vore vettigt?
 
Grus känns verkligen som en nedgradering från asfalt.

Marksten är väl egentligen snyggast, men asfalt mest praktiskt.

Själv tycker jag även dörren och portarna är en snygg modell som passar huset, jag skulle ha renoverat dom istället, men det är ju en smaksak.

Slagportar är rent generellt underskattade tycker jag, dom är praktiska och snygga och trasslar sällan. Jag hade gärna haft det istället för en fjäderport som jag har idag, men troligen blir det väl en rullport när jag byter.
 
  • Gilla
KarinAr och 4 till
  • Laddar…
Sök på stämplad/mönstrad betong!
Är själv på jakt efter nån i Gnesta-trakten som kan utföra det.
Kolla här för lite bilder. https://www.stonesystem.nu/
 
  • Gilla
Nicktim och 2 till
  • Laddar…
Mur på sidorna kommer göra susen och tvätta asfalten med högtryck. Då får ni en fin uppfart med kontrast. Nu flyter bara ogräs och buskar ihop med en skitig uppfart.
För asfalt är verkligen det bästa för minimalt underhåll och något man ska värdera extremt högt.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Högen kanske kan grävas bort. Gillar man inte rensa ogräs så kan man ju använda sig av sten i olika former. Verkar modernt med sådana fyrkantiga nät bobiner fyllda med sten.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Håller med. Gärna slagport. Tycker också om både dörr och garageport men dom är båda i väldigt dåligt skick. Framförallt garageporten tror jag är bortom räddning tyvärr.

GlennB GlennB skrev:
Grus känns verkligen som en nedgradering från asfalt.

Marksten är väl egentligen snyggast, men asfalt mest praktiskt.

Själv tycker jag även dörren och portarna är en snygg modell som passar huset, jag skulle ha renoverat dom istället, men det är ju en smaksak.

Slagportar är rent generellt underskattade tycker jag, dom är praktiska och snygga och trasslar sällan. Jag hade gärna haft det istället för en fjäderport som jag har idag, men troligen blir det väl en rullport när jag byter.
 
Ja! Vi börjar nog precis så dvs tvätta upp asfalten och skapa tydligare gränser och linjer. Gruset får vänta.

T ThomasEB skrev:
Mur på sidorna kommer göra susen och tvätta asfalten med högtryck. Då får ni en fin uppfart med kontrast. Nu flyter bara ogräs och buskar ihop med en skitig uppfart.
För asfalt är verkligen det bästa för minimalt underhåll och något man ska värdera extremt högt.
 
Ja, vi ska faktiskt ha en grävare på tomten i maj så kanske dags att gräva bort cirka hälften av högen. Då får vi dessutom plats för fler bilar på uppfarten.

raveper raveper skrev:
Högen kanske kan grävas bort. Gillar man inte rensa ogräs så kan man ju använda sig av sten i olika former. Verkar modernt med sådana fyrkantiga nät bobiner fyllda med sten.
 
Jag vet inte om jag tycker asfalten i sig är deppig,men jag kan hålla med om att intrycket blir lite tråkigt. Entrén och uppfarten känns inte så välkomnande. Jag skulle satsa på ett snyggt skärmtak som går utefter fasaden från ytterdörren och även över garagedörrarna. Då får man en miljö som går att "inreda" både med belysning och andra detaljer. Dessutom är det praktiskt när det regnar! Sen kan ni ta bort lite av högen till vänster och gärna plantera lite buskar, helst något som blommar. Du kan nog också klämma en en liten rabatt/plantering men det kräver lite mer skötsel. Ett alternativ är att komplettera med växter i större krukor/träfat. Vi har så framför huset där vi byter växter ett par ggr om året (små enar med belsyning på vintern, margeriter på sommaren och ofte ljung på hösten).
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Är den där dörren huvudentrén till huset alltså ?

Isåfall förstår jag att man kanske vill göra dne lite mer välkomnande.
 
Nej det där är dörren till groventré och källare. Huvudentrén finns på långsidan av huset och är en dörr i bättre skick. Men det här är det första man möts av när man kommer hem.

GlennB GlennB skrev:
Är den där dörren huvudentrén till huset alltså ?

Isåfall förstår jag att man kanske vill göra dne lite mer välkomnande.
 
Aha, så det där är fotat från vägen så att säga ?

Tyckte väl det såg ut som typ en groventre :)
 
Ja precis så, detta är fotat från vägen :)

GlennB GlennB skrev:
Aha, så det där är fotat från vägen så att säga ?

Tyckte väl det såg ut som typ en groventre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.