Tjena,

Har precis köpt kök som vi snart ska montera.
Kökets väggar är hyffsat plana och inga vinklar mellan väggar som inte är räta. Således finns det ingen direkt vinst att regla och sätta gipsskivor.
Kruxet är istället underlaget; väggarna består av puts på tegelvägg. Efter att satt upp diverse prylar i dessa väggar genom åren vet jag hur j**kligt det kan vara att hitta tegel (fogarna är numera som mjöl i konsistensen = ingen bärighet alls).

Är det någon som har någon smart idé för att underlätta infästning av överskåp och bänkskåp? Är inte jätttesugen på att behöva borra 5 provskott för varje hål innan jag hittar tegel.
Någon sa att om jag borrar mig in i en kass fog så kan jag fylla den med PL400 och sen plugga och skruva "som vanligt". Vad tror ni om det?

Eller ska jag bara ge upp och regla möget?

Vilken typ av plugg bör jag använda om jag väljer att inte regla? Dimension på skruv/längd?

Alla tips mottages tacksamt!!

/Gustav
 
När jag satte upp en köksfläkt hade jag samma strul, jag borrade då upp ett par hål som var lite för stora och fyllde hålet med någon typ av fix, tror det var husfix, som jag körde in pluggen i, sedan fick det härda ett par dagar och sedan skruvade jag upp fläkten som satt som BERGET...

En fläkt är ju bra mycket lättare än ett överskåp, men så gjorde jag i alla fall... Då körde jag med rejäla plugg, tror det var 8 eller till och med 10 mm...
 
Jag gjorde något liknande när jag skulle sätta upp IKEA-skåp på slaggplattor. Där gick det ju inte heller att borra vettiga hål på rätt ställe. Men jag fyllde hålen med plastic padding och stora pluggar. Det fastnade också bra.
 
Inte svar på din fråga, men en komplettering.

Jag körde med "hängslen och livrem" till vårt Ikea-kök.

I underkant på skåpen monterade jag nämligen en dekorlist (samma som man har som krönlist från Ikea). Den får skåpen vila på tillsammans med infästningarna i överkant.
I dekorlisten kan jag sen fästa krokar för att hänga olika saker etc.
 
Sadla på gles och rikta väggen vid behov. Skruva sedan osb och gips utanpå.

Annars kemankare eller motsvarande.
 
Jag körde också hängslen och livrem när jag satte upp överskåp, jag satte möbel-vinkeljärn på ovansidan också, som även de borrades och pluggades i väggen. I skåpen fäste jag dem genom att förborra ner i skåpssidan och sätta en lång skruv där. På så vis fick varje skåp fyra fästpunkter i ovankant istället för två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.