Hej!
Vi har några punkter på slutbesiktningsprotokollet som ska rättas till. Vissa har efter lång väntan ordnats (mer än 5 månader efter besiktning). Nu ber mig husleverantören att själv rätta till fel. Jag vet inte vad jag ska svara på en sådan fråga. Det gäller bl a tätning mellan grundbalk och syll. Några tankar kring detta? Jag vet inte ens om garantin gäller om jag själv rättar till fel.
 
Självklart skall du inte göra det själv.

Rent byggtekniskt funderar jag lite på vad du menar. Är det så att de missat syllpappen (finns några fler benämningar)?

För det är ju inte trivialt att få dit i efterhand. Tror i princip att man måste lyfta huset några millimeter.
 
Hej
Det glipar mellan syll och grundbalk på ett antal ställen. Det är en torpargrund med avfuktare så den ska ju gärna vara tät. Nu blåser det in. Husföretaget i fråga (Älvsbyhus) skriver och frågar om man kan skicka några burkar fogskum som jag ska täta med själv....!?

Almänt har det varit svårt att få felpunkter från besiktningsprotokollet åtgärdade. Besiktningsmannen svarar ej på samtal från mitt nummer. Försökte nå honom under ca 3 månader. Sen ringde jag från hemligt nummer och fick svar direkt. Men fick bara svävande svar när jag väl fick prata med honom.
 
Oj det här låter inte alls roligt! Hoppas det löser sig!
Nu undrar jag var ni bygger nånstans? Vi har precis själva skrivit på för Älvsbyhus och bygger i södra Sthlm.
 
Vi har byggt i Falun men kontakten är med Älvsbyhus i Älvsbyn. Säljaren gör inget mer än just säljer (+ ev. extraentreprenad). Så all kontakt efter det är mot Älvsbyhus i Älvsbyn.
 
NicklasWall skrev:
Vi har byggt i Falun men kontakten är med Älvsbyhus i Älvsbyn. Säljaren gör inget mer än just säljer (+ ev. extraentreprenad). Så all kontakt efter det är mot Älvsbyhus i Älvsbyn.
Tack för ditt svar. Det är ju sådana här berättelser som gör att man blir mörkrädd, verkligen otroligt oprofessionellt!
Stå på er!
 
Du är inte skyldig att åtgärda brister enligt ett sb protokoll. Skall så göras bör ni träffa särskilt avtal om det med husleverantören där bland annat garantifrågan skall regleras.
 
Hej
Tack för svar.
 
Filip Rydin skrev:
Du är inte skyldig att åtgärda brister enligt ett sb protokoll. Skall så göras bör ni träffa särskilt avtal om det med husleverantören där bland annat garantifrågan skall regleras.
ja, och vad som också då blir intressant, är om det uppstår brist o fel i denna del av entrepenaden, vilken garanti inträder då?

Tvivlar också på om fogskum kan anses som fackmässig utförd tätning mellan platta och syll. Numera har vi mängder av kontrollstationer för att unvika byggfusk med bl a dyra tilläggsförsäkringar och tvång på KA m m. Ta nu och låt dessa arbeta i ditt ärende, så vi andra får se vad dessa kan uträtta, när det krånglar till sig. Förmodar att syllen kommer med tiden att själv sjunka ned dikt mot plattan, men om springorna är för stora (10mm eller mer) så kommer detta att synas i taklisten.
 
hempularen skrev:
Självklart skall du inte göra det själv.

Rent byggtekniskt funderar jag lite på vad du menar. Är det så att de missat syllpappen (finns några fler benämningar)?

För det är ju inte trivialt att få dit i efterhand. Tror i princip att man måste lyfta huset några millimeter.
Instämmer!

I mitt fall hade Sverigestugan/Törehus slarvat med syllpappen och jag tog genast en offert från en annan byggare, så jag visste vad det skulle komma att kosta!
Detta kom väl till pass när vi efter 4 år äntligen kom upp i tingsrätten.

Är besiktningsmannen deras eller är han opartiskt vald av er?
Det låter skumt att han "svävar på målet" !

Helena med
Sverigestugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.