A
Goddagens!
Håller på med diverse projekt på gården, denna lilla "stenmursrabatt" är en av dem. Cirka 450x450 cm.



- Grunden / bottnen i rabatten är utjämnad uppluckrad lerjord (uppluckrad bara för att den är grävd i / flyttad ett par gånger).
- Dom som känner till lerjord vet att uppluckrad lerjord håller vatten extremt bra.
- Vi ska fylla upp allt (25cm ish) med matjord / gödsel / bös från trädgården och då tänker jag att det vatten som tar sig ner till leran aldrig kommer därifrån och det i sin tur kan påverka odlingen med röta.
- Allt grus runt omkring är dränerat, men odlingens botten lutar inte optimalt bara.

NU TILL MIN FRÅGA
Borde jag kanske lägga i dräneringsrör i rabatten, ut till dräneringen under gruset bredvid, så även rabatten är dränerad från att bli osynligt översvämmad i bottnen?

- Rören är ca 10 cm, jag tänkte att om man gräver ur 20cm / rör och lägger i smågrus runt dem och kanske lägger en markduk på iomed att jag inte kan fylla upp med grus något speciell ovanför dem.
- Längd mellan rören, 1m.

Vad tror folket om detta ?
 
  • Stenmursrabatt under anläggning med grus och byggmaterial runtom på en gård i skymningsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För mig låter 25 cm matjord etc. ovanpå lera som mycket bra. Leran kommer att förhindra att jorden torkar ut lika snabbt under torrperioder på sommaren. Lera är också mycket bördig och lämplig att odla i efter tillförsel av humusämnen. Kort sagt så förstår jag inte alls varför du vill dränera något.

Aldrig ha markduk nergrävd där det är meningen att det ska växa något eftersom det helt förstör det naturliga kretsloppet.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
När maskarna väl kommer igång så kommer leran att i viss mån bli dränerad. I alla fall så länge jorden får vara ifred. När det finns maskhål går djupa rötter ner där och sen när de multnar/äts upp skapas nya hålrum.
Finns det hela tiden komposterbart material på ytan så fortsätter maskarna att jobba och det rullar på.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
För mig känns det som att du har ett guldläge, med tanke på hur torra somrarna kan vara numera.

Jag tror inte att du har något att vara orolig för faktiskt.
Testa ett år och se. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.