Ja, räknat via förbrukning.

Körde en längre sträcka i +2 grader.
1.988 kW/mil
Samma sträcka i +13 grader.
1.678 kW/mil

Så många parametrar spelar in.
Men som mått mellan tummen och pekfingret är det ändå en bra lista.

Jag som är KIA e-niro nörd är förstås mycket nöjd. Två e-niro, två modeller, gamla och nya (överst) men samma batteri men lite olika programvara hamnar ändå högt upp.
 
useless useless skrev:
Det blir lite missvisande när rubriken är "Stort elbilstest: Här är vinnarna och förlorarna", men man bara presenterar bränsleförbrukningen...
Snåla elbilar kommer längst!!!!!
 
Körde nerför en lååång backe idag med motorbroms = motorn blir generator och kunde trolla bort hela resan med ny energi.
Körde 4 km.
 
Fast sedan beror det ju på batteristorleken också hur långt man kommer. Det är skillnad på ett 50- och ett 100-kWh-batteri. Så den viktiga siffran hur många mil man kommer saknas i listan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fast sedan beror det ju på batteristorleken också hur långt man kommer. Det är skillnad på ett 50- och ett 100-kWh-batteri. Så den viktiga siffran hur många mil man kommer saknas i listan.
Förbrukning per mil bestämms ju inte av storleken på batteriet.
På KIA e-niro är det 46 mil, 64 kWh. Men alla dessa mått är bara suddigt, bilstandard mätningarna är inte reella fiktiva värden.
Det är det du får på panelen i bilen som gäller. Nästan fullt blir 38.9 mil och du kan köra de 30 milen innan du måste ladda.


Interiör av en KIA e-niro med instrumentpanel som visar 38.9 mils räckvidd och 0 km/h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Storleken synes ju inte vara helt oviktig heller, där Tesla verkar överprestera och Volvo underprestera i förhållande till storlek.

Intressant också att ID4 är tio procent sämre än Enyaq, som är i princip samma bil. Det får en ju att undra hur olika dessa amatörförare kör, och om det var så klokt att förlita sig på sådana i testet.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Storleken synes ju inte vara helt oviktig heller, där Tesla verkar överprestera och Volvo underprestera i förhållande till storlek.

Intressant också att ID4 är tio procent sämre än Enyaq, som är i princip samma bil. Det får en ju att undra hur olika dessa amatörförare kör, och om det var så klokt att förlita sig på sådana i testet.
Mjukvara påverkar också förbrukningen. Det är helt uppenbart att man kan göra bilen effektivare med bra mjukvara.
Tesla hade tidigare ett försprång men inte längre. Det är nästan hemligheten med en del bilar. Den som gör bästa mjukvaran kan komma några mil till.
Små skillnader i toppen.
 
Och vem skall testa hur långt ett batteri räcker. Man kan inte lita på tillverkarnas mätningar, de är teoretiska eller följer en algoritm som inte motsvarar verklig körning.

När du köpte bensinbilen frågade du inte hur stor tanken var utan funderade mest på vad bilen drog per mil.
Även där motsvarade inte bilens specifikation om förbrukning den verkliga förbrukningen.
 
Tankens storlek påverkade minimalt kostnad, det gör ett batteri så vid jämförelse ska batteristorlek också bedömas.

Vilka av de uppräknade bilarna har fyrhjulsdrift, också intressant vid jämförelse.

Enbart förbrukning är inte så intressant, bara en parameter;)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
När du köpte bensinbilen frågade du inte hur stor tanken var utan funderade mest på vad bilen drog per mil.
Det tycker jag är väldigt stor skillnad. Bensin köper man i det närmaste var som helst till ett standardiserat pris. Batterikapacitet avgör dock om man kommer hela vägen på billig hemmaladdad el, eller om man behöver stanna och ladda en eller flera gånger.

Körsätten, och därmed behoven, skiljer sig åt.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tycker jag är väldigt stor skillnad.
Och dessutom har jag alltid kontrollerat "hur stor tanken är" "när jag köpt bensinbil".
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tycker jag är väldigt stor skillnad. Bensin köper man i det närmaste var som helst till ett standardiserat pris. Batterikapacitet avgör dock om man kommer hela vägen på billig hemmaladdad el, eller om man behöver stanna och ladda en eller flera gånger.

Körsätten, och därmed behoven, skiljer sig åt.
Ska köra 75 mil i sommar. Uppsala - Österlen.
Ska klara det på 2 laddningar. I värsta fall 3.
Det blir typ 30 min stopp och snabbladdning 50 kW via InCharge stationer.
Jag oroar mig inte för laddningen i sig utan för att hitta trasiga laddställen eller köer till laddning. Det finns många laddställen på kartan men det finns också många elbilar, även taxi som hänger vid laddställena.
Man måste komma åt snabbladdare till 80% när man är ute på resa.
 
Ska väl lyckas ladda något på resan.

Skärmavbild av ChargeFinder-appen med karta över Sverige och markerade laddstationer längs en rutt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
KristinaRT
Mycket märkligt att inte Tesla modell Y är med…
 
Va är det för knasig lista? Samma bil med flera gånger och ingen av dom elbilarna vi har är med.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.