Jag har haft ett par hörselskydd från Clas Ohlson i säkert 7-8 år som har funkat utmärkt. Visserligen ganska dåligt ljud och väldigt klumpiga, men dom har klarat av en del misshandel och krävande miljö utan att knorra... Så med tanke på att dom kostade runt en femhundring en gång i tiden så har dom varit väldigt prisvärda.
Dock la radian av i dom för ett tag sen och bluetoothen har börjat koppla ner efter 5-15 minuter så man blir lagom irriterad om man streamar ljud.

Jag var och köpte ett par billiga på Biltema som ser ut att vara i stor sett samma modell som mina gamla, fast lite uppdaterad design. Dock var det så dålig radiomottagning på dom så jag tänkte lämna tillbaks dom (kan iofs vara ett måndagsex jag fick, så jag ska se om jag får prova ett par andra i butiken).


Så, frågan är: Vad ska man satsa på för hörselskydd som har både radio och blåtand? Visst skulle det vara fint med ett par Peltor XPI för 4 000:-, men min budget tillåter inte det. Finns det några användbara alternativ mellan budgetalternativen på Biltema/Amazon/etc och Peltor/Zekler?
 
  • Gilla
Skåpet34
  • Laddar…
Ja, radio är kanske inget abslout krav då man alltid har mobilen med sig. Dock händer det ibland att jag åker skoter i fjällvärden där det är dålig mobiltäckning, men det är ju ganska få procent av användningstiden.
 
useless useless skrev:
Ja, radio är kanske inget absolut krav då man alltid har mobilen med sig.
Fast d-a vad mycket enklare att bara "vrida på" hörselskyddet än att behöva fippla med luren... Vet någon för övrigt vilken dataförbrukning man ska räkna med vid normalt radiolyssnande, typ i MB per timme?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast d-a vad mycket enklare att bara "vrida på" hörselskyddet än att behöva fippla med luren... Vet någon för övrigt vilken dataförbrukning man ska räkna med vid normalt radiolyssnande, typ i MB per timme?
Dataförbrukning vid streaming i olika kvaliteter från Sveriges Radio, listade från 32 kbps till 320 kbps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast d-a vad mycket enklare att bara "vrida på" hörselskyddet än att behöva fippla med luren... Vet någon för övrigt vilken dataförbrukning man ska räkna med vid normalt radiolyssnande, typ i MB per timme?
Ja, det är ju fördelen med de lurarna jag har - Bara att sätta på huvet och vrida upp volymen. Helt klart en bra feature.

Datamängden vid streaming är inget större problem.
 
useless useless skrev:
Datamängden vid streaming är inget större problem.
Vet inte det. Får vi tro tabellen ovan 59 MB/timme vid 128 kbps. Säg hobbyanvändning 4 h/dag, 15 dar/månad. 3,5 G per månad. (räknar jag rätt?) Det är en betydande andel av min månadsranson. Men allt beror givetvis på abonnemanget.
 
Mestadels använder jag dom hemma där det finns wifi. Men vanliga rundradion har ju som sagt var stora fördelar när det gäller användarvänlighet.
 
useless useless skrev:
Mestadels använder jag dom hemma där det finns wifi.
OK. Då är det naturligtvis inget problem. Mina används mycket till gräsklippning, motorsåg och liknande där wifi saknas och då blir det en annan sak.
 
Jo, jag rör mig också ganska mycket runt mina 7000 kvadrat trädgård, så några timmar med 4G blir det väl per månad. Men tidigare har jag ju haft riktig rundradio, så då har det inte ens varit nåt att fundera över.

Sen är ju ett stort problem med streamad radio att det är lite fördröjning. Det finns inget värre än att få push-notisen innan man har hört att någon gjort mål!
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Är det nån som vet vad det är för skillnad i praktiken i ljudkvalitet mellan Hellbergs Xstream- och Synergy-lurar?
Xstream säger dom är "Designad för musik", men ska man ha FM-radio så finns det bara i Synergy-lurarna. Hur mycket sämre kan dom vara att lyssna på (streamad) musik i?

Nån som har jämfört Xstream med t ex Zekler 412? Är det olika divisioner?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.