Vilken laddbox ör den bästa? Motivera valet i tråden.

  • Antal röster
    56
Müssli Müssli skrev:
Hur i hela Hälsingland kan du tycka att Easee är bökig att koppla jämfört med Garo?
Jag har kopplat in ett flertal Garo innan jag gick över till Easee och undrar om du inte har blandat ihop boxarna... :thinking:
Nja efter ca 300 boxar, varav ca 200 Garo, resten av blandade fabrikat så ser jag skillnad på boxar:heart: Jag sa INTE arr Easee var värst, det var en annan box.
Easee har ert lock över uttaget som är fladdrigt och håller dåligt har fått byta några boxar redan pga av detta. Jämför med t. Ex Garo o Eldon som har kostat på ett Mennekes uttag märker man skillnaden.

Som sagt pris först, sedan utseende, sedan vad grannen har..... funktion längt ner på listan.
 
  • Gilla
boohoo
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nja efter ca 300 boxar, varav ca 200 Garo, resten av blandade fabrikat så ser jag skillnad på boxar:heart: Jag sa INTE arr Easee var värst, det var en annan box.
Easee har ert lock över uttaget som är fladdrigt och håller dåligt har fått byta några boxar redan pga av detta. Jämför med t. Ex Garo o Eldon som har kostat på ett Mennekes uttag märker man skillnaden.

Som sagt pris först, sedan utseende, sedan vad grannen har..... funktion längt ner på listan.
Det där gummilocket kan väl knappast vara en avgörande faktor. Vårat sitter jättestabilt, men vet att andra har fått byta. Installationsmässigt är ju Easee hur enkel som helst att installera, ta en titt på youtube där diverse elektriker installerar, har bara sett positiva omdömen. Har igen aning om hur lätt/svår Garo-boxen är. Däremot ser den väldigt klumpig och stor ut när den väl sitter på väggen.

/S
 
Garos box är bökig att installera och har dessutom dip-switchar på två olika ställen som ska ställas rätt. Lägg därtill deras i stort sett obefintliga support (den är ok när/om man väl kommer fram) och rent ut sagt värdelösa installationsbeskrivning så är valet lätt.
 
E Elajomannen skrev:
Ja Easee har en design som tilltalar många.
Dock så är den trång o bökig att koppla.
Dessutom så ju mindre och kompaktare en box är desto svårare att laga en sådan box.

Många gånger sitter allt på ett kretskort utan någon vettig möjlighet att laga. Easee är inte sämst i det sammanhanget dock inte något som jag vill ha.

Den som är sämst i det perspektivet är en box som heter Wallbox Pulsar. Där sitter den fasta kabeln fastlödd på kretskortet. Och kontaktorn är en liten jävla kretskortrelä.

Bra boxar som är bra att koppla och lätta att underhålla är Garo Glb/ Twin och modellerna från svenska Eldon.

Allt beror på vad kunden vill ha. Det billigaste för stunden eller det som blir billigt på sikt.

Hej då.
Trång och bökig att koppla? Fattar noll. Har installerat 3 stycken bara den här veckan och tycker att det är otroligt smidigt.
 
E Erik-Persson skrev:
Trång och bökig att koppla? Fattar noll. Har installerat 3 stycken bara den här veckan och tycker att det är otroligt smidigt.
Fattar noll , det kanske var en brevlåda jag kopplade in.
 
Easee säljs inte på Ahlsell så ta allt som sägs om den av elektriker med en nypa salt..
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Easee säljs inte på Ahlsell så ta allt som sägs om den av elektriker med en nypa salt..
Jag kanske missar ironin men det bjuder jag på i så fall. Elektriker som säljer Easee kan utan problem bli kund hos Efuel.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag kanske missar ironin men det bjuder jag på i så fall. Elektriker som säljer Easee kan utan problem bli kund hos Efuel.
En elektriker som köper en Garo box på Ahlsell har rabatt på utpriset.

Ahlsell kanske säljer den för 10 000 men elektrikern har rabatt och får köpa den för 6000.
Elektrikern säljer den sedan till kund och har tjänat 4000kr.

Det är helt okej att göra så men man kan välja att inte anlita elektriker som kör med den här modellen av lurendrejeri.
Alltid ta in flera offerter! Och jämför med de som säljer laddboxar med installation på nätet. Typ Tibbler,Skårebro.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Efter att ha beställt elbil och läst denna tråden tog jag ett snack med mina kollegor på jobbet.
Jobbar i Norge på ett stort lastbilsföretag.
Alla hade sina tankar men generellt så hyllades Easee framför Zaptec. De har några års erfarenhet av användande och ingen av dem är installationselektriker ;-) bara (dumma) användare.... (Norrmän)

Så nu har jag beställt en Easee box och deras Equalizer Effektvakt. Nån lastbalansering finns inte i deras lösning, inte nån annan heller tror jag. Men jag kör det i min växelriktare till solcellerna, FerroAmp. Den flyttar laster mellan faserna. Så kombon tror jag blir bra.

En sak till, min elmätare monterad för ett år sen, har ingen HAN-port. Så ett mail till nätägaren gjorde att de byter och en ny kommer inom en månad. Sån härlig service.
Boxen monteras i slutet av maj.
Tibber ?? Nope
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En elektriker som köper en Garo box på Ahlsell har rabatt på utpriset.

Ahlsell kanske säljer den för 10 000 men elektrikern har rabatt och får köpa den för 6000.
Elektrikern säljer den sedan till kund och har tjänat 4000kr.

Det är helt okej att göra så men man kan välja att inte anlita elektriker som kör med den här modellen av lurendrejeri.
Alltid ta in flera offerter! Och jämför med de som säljer laddboxar med installation på nätet. Typ Tibbler,Skårebro.
Du har fel. Bruttopriset (som ingen betalar) ligger på 16100 kr ex. moms på Ahlsell, mitt pris nästan hälften. Om du på allvar tror att "en elektriker" säljer boxen för 20000 kr inkl. moms till kund så undrar jag varför du inte blir elektriker och mångmiljonär som alla vi andra elektriker. :cool:
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Du har fel. Bruttopriset (som ingen betalar) ligger på 16100 kr ex. moms på Ahlsell, mitt pris nästan hälften. Om du på allvar tror att "en elektriker" säljer boxen för 20000 kr inkl. moms till kund så undrar jag varför du inte blir elektriker och mångmiljonär som alla vi andra elektriker. :cool:
Ja om det nu vore så pengagenererande att vara elektriker så undrar i alla fall jag varför det är sådan brist på sådana. Alla borde ju starta eget efter några år som anställd och leva som kungar.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Efter att ha beställt elbil och läst denna tråden tog jag ett snack med mina kollegor på jobbet.
Jobbar i Norge på ett stort lastbilsföretag.
Alla hade sina tankar men generellt så hyllades Easee framför Zaptec. De har några års erfarenhet av användande och ingen av dem är installationselektriker ;-) bara (dumma) användare.... (Norrmän)

Så nu har jag beställt en Easee box och deras Equalizer Effektvakt. Nån lastbalansering finns inte i deras lösning, inte nån annan heller tror jag. Men jag kör det i min växelriktare till solcellerna, FerroAmp. Den flyttar laster mellan faserna. Så kombon tror jag blir bra.

En sak till, min elmätare monterad för ett år sen, har ingen HAN-port. Så ett mail till nätägaren gjorde att de byter och en ny kommer inom en månad. Sån härlig service.
Boxen monteras i slutet av maj.
Tibber ?? Nope
Nu har jag redan min Garo, och beställt min Zaptec, men ändå nyfiken. Vet du vad det var som gjorde att de gillade Eeasee bättre än Zaptec? Anledningen för mig att välja bort Easee var att jag inte vill ha en lastbalansering som är beroende av kontinuerlig internetuppkoppling, men tycker alla tre har dina styrkor och svagheter.
Hoppas också Garo får stöd för Tibber och Greenely tidsnog, Garon funkar dock i Home assistant, så man kan göra något där om behovet uppstår framöver.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nu har jag redan min Garo, och beställt min Zaptec, men ändå nyfiken. Vet du vad det var som gjorde att de gillade Eeasee bättre än Zaptec? Anledningen för mig att välja bort Easee var att jag inte vill ha en lastbalansering som är beroende av kontinuerlig internetuppkoppling, men tycker alla tre har dina styrkor och svagheter.
Hoppas också Garo får stöd för Tibber och Greenely tidsnog, Garon funkar dock i Home assistant, så man kan göra något där om behovet uppstår framöver.
Om jag förstått det rätt behöver Easee lastbalansering bara internet vid konfigurationen, därefter kan den kommunicera trådlöst direkt med laddaren. Dock vet jag inte hur långt avstånd de klarar.
Det gör att elektrikern kan ta med ett mobilt bredbandsmodem vid installationen och sen ska det funka.
Jag har inte provat själv så jag kan ha fel, informationen kommer från en annan elektriker.
 
Intressant. Jag sitter och tittar lite på boxar och just Easee är jag lite kluven till just för att jag förstått det som att den behöver uppkoppling för lastbalanseringen..
Måste nog forska mer i det då.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Intressant. Jag sitter och tittar lite på boxar och just Easee är jag lite kluven till just för att jag förstått det som att den behöver uppkoppling för lastbalanseringen..
Måste nog forska mer i det då.
Ring supporten på Efuel (som säljer Easee) och fråga, de är kunniga.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.