Så är det officiellt sommar i södra delen av landet! Kompressorlampan släcktes - Halleluja. :cool::cool:

Digital termostat från NIBE som visar 0152 med utsläckt kompressorlampa, vilket indikerar sommarläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Seriöst; Detta va första vintersäsong i hus för mig sedan vi alla eldade ved eller olja - och även om jag tycker att 25-30kWh/dag på uppvärmning verkar ganska rimligt för mitt 126kvm Älvsbyhus, så har jag funderat lite på detta med kompressorn - den har varit i gång non-stop sen i Oktober/November (när jag tittat iaf). Det kommer hit en tekniker för vanlig service i Maj så tänker fråga han med men... Andra som har samma värmepump - är det normalt att den kör mer eller mindre permanent - och hur mår kompressorn av sån belastning?
 

Bästa svaret

Det är en ganska liten kompressor på bara 550 W. Den ger ca 1,7 kW värme, resten kommer från el-patronen. Den behöver absolut gå non-stop hela vinterhalvåret. Räkna med att kompressorn håller ca 10 år och sedan behöver bytas ut för 15-20 tkr.

För att minska användningen av el-patronen kan man t.ex. komplettera huset med en luftluftvärmepump.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.