Hej,

Har en tomt på 4200 Kvm, har en befintlig liten sommar stuga på 61 kvm.

Min tanke är att bygga nytt hus på tomten som är 150 kvm och blir den nya huvudubyggnad. Den befintliga huvudbyggnaden dvs stugan på 61kvm blir då en komplement byggnad.

Kommunen behöver nu veta vad jag ska använda huvudbyggnaden till, dvs vad den ska omvandlas till. Egentligen så vill jag behålla den som den är då jag tycker den är super fin och charmig. Känner att de vore trevlig att kunna erbjuda den till gäster som övernattningsstuga. Däremot vet jag inte om jag borde svara kommunen något i stil med att den är till för hobbyverksamhet eller gym, dylikt. Vad tror ni?

När jag läser om komplemnetbyggnader så dyker det mycket upp om attefallare som max får vara 30kvm. Jag har redan dubbla de.

Blev lite smått förvirrad över alla bestämmelser vad avser komplementbyggnad, det gör inte saken lättare att de är utskrivet i "juridik svenska".

Är väldigt tacksam för all typ av feedback, känner att jag måste spela mina kort rätt för att få igenom allt.

Tack på förhand!
 
Kan du inte bara uppge "Gäststuga" ?
Du kommer ju inte runt att det inte blir en atefallare, men om detaljplanen medger 150 + 60+ kvm så är det ju inget problem, kommunen vill nog bara veta "syftet" med byggnaden( Förråd, garage, gäststuga, uthyrning osv)
 
Det finns väl bygglov för befintlig stuga. Så när du söker bygglov för nya huset, varför ska stugan behöva ny status? Den kan väl vara det den är idag. Problem kommer bara upp när den sammanlagd ytan (150 + 61) är större än byggrätten på din tomt enligt detaljplan.
Enligt min uppfattning behöver du inte nedgradera stugan till komplementbyggnad och ange någon användningstyp. Det ska du helst undvika för om du skriver gym eller annat. För om du då senare vill ha det som boostadsändamål så måste du söka bygglov för ändrad användning (bostad) och då kommer alla krav på tillgänglighet, isolering mm.
Lämna det som det är.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ligger fastigheten inom detaljplanelagt område? Ofta tillåter detaljplanen endast en huvudbyggnad med tillhörande komplementbyggnad/byggnader (som kan vara garage, gäststuga etc). Det kan vara en anledning till att befintlig huvudbyggnad behöver ”nedgraderas” till komplementbyggnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Ligger fastigheten inom detaljplanelagt område? Ofta tillåter detaljplanen endast en huvudbyggnad med tillhörande komplementbyggnad/byggnader (som kan vara garage, gäststuga etc). Det kan vara en anledning till att befintlig huvudbyggnad behöver ”nedgraderas” till komplementbyggnad.
Fastigheten ligger inom detaljplan, dock framgår det väldigt lite då den skrevs 1950. Enbart om storleken på att stycka tomter.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns väl bygglov för befintlig stuga. Så när du söker bygglov för nya huset, varför ska stugan behöva ny status? Den kan väl vara det den är idag. Problem kommer bara upp när den sammanlagd ytan (150 + 61) är större än byggrätten på din tomt enligt detaljplan.
Enligt min uppfattning behöver du inte nedgradera stugan till komplementbyggnad och ange någon användningstyp. Det ska du helst undvika för om du skriver gym eller annat. För om du då senare vill ha det som boostadsändamål så måste du söka bygglov för ändrad användning (bostad) och då kommer alla krav på tillgänglighet, isolering mm.
Lämna det som det är.
När jag talade med kommunen så får man ej ha två fastigheter på tomten som faller inom ramarna för permanentboende dvs ska inte ha kök om de inte är en attefallare på 30kvm.

Fastigheten ligger inom detaljplan, dock framgår det väldigt lite då den skrevs 1950. Enbart om storleken man får stycka tomten, inget annat.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan du inte bara uppge "Gäststuga" ?
Du kommer ju inte runt att det inte blir en atefallare, men om detaljplanen medger 150 + 60+ kvm så är det ju inget problem, kommunen vill nog bara veta "syftet" med byggnaden( Förråd, garage, gäststuga, uthyrning osv)
Kanske kan gå om jag uppger gäststuga, dock lite nojig att sannolikheten att dom nekar är högre än att jag skulle uppge förråd. Måste tyvärr riva ut köket om jag ska registrera de som gäststuga.
 
Då ska du kalla den komplementbyggnad. Där kan du ha badrum och ett litet pentry tex. Om kommunen kontrollerar får det inte finnas ett komplett kök och ingen får bo permanent i byggnaden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då ska du kalla den komplementbyggnad. Där kan du ha badrum och ett litet pentry tex. Om kommunen kontrollerar får det inte finnas ett komplett kök och ingen får bo permanent i byggnaden.
Det stämmer! Den skall registreras som komplementbyggnad, badrum är grönt dock inget kök, kokvrå eller pentry. Förmodligen kommer kommunen att kontrollera det i samband med att dom kontrollerar bygget av nya fastigheten.

Min magkänsla säger att sannolikheten är lägre att få de beviljat om komplementbyggnaden avser gäststuga gentlemot ett förråd eller dylikt.
 
P Pontus Westermark skrev:
Det stämmer! Den skall registreras som komplementbyggnad, badrum är grönt dock inget kök, kokvrå eller pentry. Förmodligen kommer kommunen att kontrollera det i samband med att dom kontrollerar bygget av nya fastigheten.

Min magkänsla säger att sannolikheten är lägre att få de beviljat om komplementbyggnaden avser gäststuga gentlemot ett förråd eller dylikt.
Jag tycker du ska ansöka om det du vill att gamla stugan ska användas till. Du får inget avslag från kommunen rakt upp och ner. Om det är något de bedömer inte kan tillåtas är de skyldiga att kommunicera det med dig innan beslut tas. Du har alltså möjlighet att ändra dig under handläggningens gång om det du sökt inte kommer godkännas. Tänk på vad som kräver minst jobb för dig? Att ”omvandla” det till gäststuga eller göra ett förråd?

Som du själv säger, i och med att kommunen kommer göra platsbesök under bygget av stora huset kommer de ha koll på ”gamla stugan”, så trassla inte in dig i en massa ”halvsanningar” kring vad komplementbyggnaden ska användas till, det kan ställa till besvär i slutändan.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tycker du ska ansöka om det du vill att gamla stugan ska användas till. Du får inget avslag från kommunen rakt upp och ner. Om det är något de bedömer inte kan tillåtas är de skyldiga att kommunicera det med dig innan beslut tas. Du har alltså möjlighet att ändra dig under handläggningens gång om det du sökt inte kommer godkännas. Tänk på vad som kräver minst jobb för dig? Att ”omvandla” det till gäststuga eller göra ett förråd?

Som du själv säger, i och med att kommunen kommer göra platsbesök under bygget av stora huset kommer de ha koll på ”gamla stugan”, så trassla inte in dig i en massa ”halvsanningar” kring vad komplementbyggnaden ska användas till, det kan ställa till besvär i slutändan.
Jo de låter faktiskt vettigt, visste inte att de kommuniceras ut innan beslut tas. Jag följer ditt råd och håller mig till hur den faktiskt ska nyttjas, Tack!!
 
harry73
Vilken typ av byggnad det blir kan påverka anslutningsavgift och fastighetsavgift
 
Gäststuga är normalt. Flytta bort spis och alla andra former av matlagningsmöjlighet (även mikro) inför ev. besiktning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Undrar lite hur det går i ärendet för TS?

Nyfiken i en strut då jag har nästan identisk situation, dock utanför detaljplanerat område. Har ett fritidshus som man kan bo i om man gillar att frysa på vintern, 45 kvadratmeter ungefär. Tänker bygga nytt hur på fastigheten, och använda gamla huset som gäststuga, förråd och kontor.
Jag vill ju inte ha två sophämtningar, två adresser, och två elabonnemang, vilket har varit uppe på tapeten vid enklare förfrågningar hos kommunen och elbolaget. Delen med fastighetsavgiften hade jag faktiskt inte reflekterat över innan jag läste denna tråden nu, men det bör ju också beaktas.
Jag vill samtidigt inte hindra möjligheten att kunna hyra ut den vid behov i framtiden eller liknande genom att "avregistera" den som bostad.

Har du tänkt på dessa saker, och hittat någon lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.